استخراج بیت کوین

اکسچنجر » استخراج بیت کوین
استخراج بیت کوین
تعداد بازدید : 525

بیت کوین از کجا آمده است؟

اگر به تازگی شروع به خرید و فعالیت در حوزه بیت کوین کرده اید، شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که منبع اصلی بیت کوین کجاست و از کجا آمده است؟برای شناخت بیت کوین و یا دیگر ارزهای دیجیتال مانند خرید اتریوم  پیشنهاد می کنم ابتدا آشنا شوید که “بیت کوین چیست؟”

در مقالات قبلی به این موضوع پرداخت شد که بیت کوین یک ارز دیجیتال است که هیچ شبکه یا ارگانی از آن پشتیبانی و نظارت ندارد، اما سوال این جاست زمانی که اقدام به خرید و فروش بیت کوین می کنید، چه کسی تراکنش ها را کنترل می کند؟ افرادی داوطلب به نام استخراج کننده یا ماینر وجود دارد که بر تراکنش ها و نقل و انتقال بیت کوین نظارت می کنند.

وظیفه ماینرها چیست؟

استخراج کنندگان بیت کوین یا همان ماینرها، سخت افزارهای خود را در اختیار شبکه بیت کوین قرار می دهند و بر تراکنش های بیت کوین، خرید و فروش بیت کوین نظارت دارند تا امن ایجاد و عرضه شود.
روند انجام استخراج بدین صورت است که استخراج کنندگان شروع به حل معادلات ریاضی می کنند که این کار بیشتر شبیه یک مسابقه است. زمانی که ماینر زودتر به جواب برسد، یک بیت کوین استخراج می شود و به این بیت کوین استخراج شده به عنوان پاداش به او تعلق می گیرد. برای حل این مفادلات ریاضی نیازمند یک پردازش قوی است که توسط سخت افزارهای طراحی شده انجام می شود و درست به دلیل قدرت پردازش های سخت افزاری است که باعث ایجاد امنیت در تراکنش های بیت کوین و نقل و انتقال آن می شود.

چه خدماتی در ماینینگ انجام می شود ؟

1- ایجاد و حفظ امنیت در شبکه بیت کوین

2-تولید و استخراج بیت کوین به صورت غیر متمرکز

3- تایید و نظارت بر تراکنش های بیت کوین

نام علمی ماینینگ proof of work به معنای اثبات کار است. فرایند استخراج اولین بار توسط فردی به نام آدام بک اولین بار از آن برای سیستم ضد اسپم خود با نام cash  hash (هش کش) ایجاد و استفاده شد و عملیات استخراج بیت کوین از الگوریتم اثبات کار نشات گرفت.

فرایند اثبات کار به این معنا است که ماینرها یا همان استخراج کنندگان بیت کوین از طریق اقدامات مشخصی که نیاز به قدرت پردازش زیادی با استفاده از نیروی برق زیاد دارد، بیت کوین ها را استخراج می کنند.

اما سوال این جاست که استخراج و تولید بیت کوین چه منفعتی برای ماینرها دارد؟

بیت کوین ها در بلاک هایی از تراکنش های بلاک چین که معتبر است،ایجاد و استخراج می شوند و ماینرها با اتصال به این بلاک چین ها پاداش دریافت می کنند.

صدور بیت کوین به عهده کیست؟

پول های فعال در بانک ها و سیستم های اقتصادی توسط بانک و در بانک صادر می شود، اما تولید و صدور بیت کوین این گونه نیست و ماینرها می توانند با نظارت بر تراکنش های بیت کوین اجازه و دسترسی دهند تا واحدهای بیت کوین توسط افراد دیگر صادر شود.

سختی استخراج چقدر است؟

در سطر بالا گفته شد که همه افراد می توانند بیت کوین صادر کنند، اما فراموش نکنید که همه نمی توانند بیت کوین استخراج کنند و اهمیت این موضوع به دلیل حفظ ثبات و امنیت شبکه بیت کوین است و درست همین جاست که واژه سختی استخراج بیت کوین معنا پیدا می کند. در حالت طبیعی که شبکه استخراج بیت کوین فعال است،در هر 10 دقیقه یک بار یک بیت کوین در بلاک های بلاک چین تولید می شود.
فقط در صورتی که قدرت استخراج ماینرها برای استخراج بیت کوین افزایش یابد این زمان به کمتر از 10 دقیقه می رسد. منظور این است که اگر قدرت پردازش ها افزایش یابد معادلات ریاضی شبکه بیت کوین سریع تر حل شده و سریع تر بیت کوین استخراج می شود.

منظور از سختی استخراج چیست؟

سختی استخراج بیت کوین یک متغیر برای ارز دیجیتالی بیت کوین است که به منظور ثابت و امن نگه داشتن میانگین زمان ایجاد و تولید یک بلاک در شبکه بیت کوین ایجاد شده و استفاده می شود. ساز و کار ارزهای دیجیتالی که قابلیت استخراج دارند، ثبات داشتن است و این جاست که سختی استخراج مشخص و شناخته می شود. وجود سختی استخراج به این دلیل است که زمان حل شدن معادلات ریاضی شبکه بیت کوین باید به 10 دقیقه برسد.

زمانی که قیمت بیت کوین کاهش پیدا کند، سختی استخراج تاثیر مستقیم روی سود آوری سختی استخراج دارد و همین اتفاق باعث کاهش سود آوری می شود. زمانی که سختی استخراج ارزهای دیجیتال یا برای مثال بیت کوین افزایش می یابد، برای استخراج بیت کوین بیشتر و حفظ سود آوری نیاز به قدرت پردازش بالاتری است و به این منظور نیاز است از دستگاه های قدرتمند دیگری استفاده شود.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در سود آوری ماینینگ، قیمت بیت کوین است که همچنان دارای نوسانات زیادی است.به منظور اطلاع از نرخ ارزهای دیجیتال و نرخ بیت کوین به صفحه اصلی سایت سایت ما مراجعه کنید. در این میان اتفاق جالبی رخ می دهد به نام هاوینگ، رویداد هاوینگ یک رویداد است که طی 4 سال یک بار اتفاق می افتد و طی آن میزان تعداد بیت کوین ها به حدود نصف بیت کوین می رشد و این اتفاق باعث کمیابی بیت کوین می شود.

تاثیر هاوینگ بر استخراج بیت کوین

در حال حاضر تعداد 21 میلیون بیت کوین استخراج شده که این تعداد از سال 2009 که اولین بار استخراج و پدیدار شد فقط 3 میلیون افزایش داشته است و از آن زمان به بعد بیت کوین جدیدی تولید و استخراج نشده و نخواهد شد.در حال حاضر در هر ده (10) دقیقه یک بار 5/12 میلیون بیت کوین استخراج می شود.

در این میان با پدیدار شدن رویداد هاوینگ در سال 2020 یعنی اواسط فروردین ماه سال 99 به تعداد 6/25 کاهش می یابد. در این زمینه پیش بینی هایی وجود دارد که به نظر می رسد استخراج کل واحدهای بیت کوین تا سال 2140 طول می کشد.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها