همه چیز درباره کلید عمومی و خصوصی در ارز دیجیتال

اکسچنجر » همه چیز درباره کلید عمومی و خصوصی در ارز دیجیتال
درباره کلید عمومی و خصوصی در ارز دیجیتال
تعداد بازدید : 458

کلید عمومی(public key) و خصوصی(private key) چیست و چه کاربردی در رمزنگاری ارزهای دیجیتال دارد؟

شبکه بلاک چین در جهت امنیت نقل و انتقال های خود، دو مدل کلید ایجاد کرده است یکی خصوصی و دیگری عمومی. این کلید ها به صورت رندوم از ترکیب اعداد و حروف به وجود می آیند.از کلید خصوصی خیلی باید مراقبت کرد چرا که هر کس به آن دسترسی داشته باشد می تواند آن دارایی های موجود در کیف پول را انتقال دهد.ولی کلید عمومی در جهت ادرس دهی برای واریز coin پس از خرید ارزهای دیجیتال همچون خرید اتریوم و..استفاده می شود.

بازیابی کلید عمومی

احتمال این را دارد که از یک کلید خصوصی یک یا چند کلید عمومی به وجود بیاید و اینکه توجه داشته باشید که با استفاده از کلید خصوصی شما می توانید به کلید عمومی دست پیدا کنید اما برعکس آن ممکن نیست.

رابطه کلید های عمومی و خصوصی در کریپتو

کلید عمومی ارز دیجیتال و کلید خصوصی ارز دیجیتال دو جزء جدا ناپذیر و وابسته به یکدیگر در رمز ارز های ساخته شده در شبکه های بلاک چین هستند. این دو کلید جزء بخش بزرگتری از رمزنگاری هستن که به آن رمزنگاری نامتغارن یا رمزنگاری کلید عمومی می گویند. زمانی که فردی در بستر شبکه ی بلاک چین رمز ارزی را برای شما ارسال می کند در واقع او دارد این رمز ارز ها را به ورژن Hash شده ی کلید خصوصی شما می فرستد.

Hash چیست؟

هش ها با استفاده از یک الگوریتم ورودی هایی از اعداد و حروف را می گیرند و تبدیل به یک خروجی رمزنگاری شده با طول یکسان می کند که این کار بسیار برای مدیریت بلاک چین در یک رمزارز ضروری می باشد. این نوع کلید عمومی است ولی نوع دیگر کلید که خصوصی نام دارد باید مخفی بماند و حتما باید از کلید خصوصی یک backup (پشتیبان گیری) داشته باشید. به دلیل خیلی بزرگ بودن اعداد این دو کلید از سیستم رمزگذاری استفاده می شود که این اعداد بزرگ را در قالب اعداد و حروف نمایش می دهد. در ادامه یک کلید خصوصی در قالب Wallet Import Format نمایش می دهیم. همانطور که گفتیم کلید عمومی از کلید خصوصی به وجود می اید یعنی کلید عمومی در کنار اطلاعات مربوط به شبکه به همراه یک چکسام و با یک تابع هش آدرسی به وجود می آید که توسط بقیه افراد قابل مشاهده است.

رمزنگاری کلید عمومی

هر کلید عمومی حاوی پیغامی است که تنها کسی که کلید خصوصی مربوط به آن را داشته باشد می تواند پیغام را دریافت کند. با استفاده از یک کلید خصوصی شما قادر به ایجاد یک امضای دیجیتالی هستید به این ترتیب آن فردی که کلید عمومی یک کلید خصوصی را دارد می تواند پیغامی را که مالک کلید خصوصی گذاشته است را در صورت عدم دستکاری تایید نماید. از رمزنگاری کلید عمومی ارز دیجیتال و کلید خصوصی ارز دیجیتال استفاده ی گسترده ای در شبکه های بلاک چین می شود.

انجام تراکنش بر بستر بلاک چین با کلید خصوصی ارز دیجیتال و کلید عمومی ارز دیجیتال

شما تصور کنید دو کیف پول در اختیار دارید یکی مخصوص اسکناس های چاپی و دیگری کیف پول دیجیتالی یا سخت افزاری برای ارز های دیجیتال.فرض کنید کیف پول هایتان را گم می کنید.کیف پولی که درونش اسکناس بوده توسط فردی پیدا می شود و تمام پول های آن را خرج می کند.در مقابل در بلاک چین و ارز های دیجیتال بحث جور دیگریست. آن چیز هایی که درون کیف پول دیگر که مخصوص ارز های دیجیتال است از آن نگهداری می کنید coin نیست بلکه کلید های خصوصی مربوط به آن رمز ارز ها درون آن وجود دارد.

به طور کل کلید خصوصی با کلید عمومی کار می کند یعنی در شبکه ی بلاک چین شما می توانید با استفاده از کلید خصوصی خود یک تراکنش انجام دهید و یا به عبارت دیگر با آن کلید خصوصی یک تراکنش را امضا کنید و سپس بعد از آن شما کلید عمومی ای در اختیار دارید که ثابت می کند اون تراکنش متعلق به شمااست.

نتیجه گیری

ما در این مقاله با کلید های خصوصی و عمومی و ارتباط آنها با یکدیگر آشنا شدیم.نحوه ی عملکرد این دو کلید را بررسی کردیم و مشاهده کردیم که این دو کلید بسیار به یکدیگر وابسته هستن.و البته فهمیدیم که حفظ دارایی با استفاده از کیف پول های دیجیتالی و سخت افزاری نسبتا امنیت بیشتری نسبت به اسکناس دارد چرا که قابل دزدیده شدن یا از بین رفتن نیست منتها باید حتما از کلید خصوصی خود بکاپ داشته باشید.

پرسش و پاسخ درباره کلید عمومی و خصوصی ارز دیجیتال

  1. آیا با پاک شدن یا از بین رفتن کیف پول دارایی ما از بین می رود؟
    خیر، شما اگر از کلید خصوصی خودتان نسخه ی بکاپ داشته باشید، می توانید دارایی های خود را با وارد کردن کلید خصوصی به کیف پول های دیجیتالی یا سخت افزاری دارایی های خود را مدیریت کنید.
  2. آیا نیاز است که کلید خصوصی را خودمان بسازیم؟
    در اکثر مواقع خیر، زیرا اکثر صرافی ها و کیف پول ها خودشان کلید خصوصی را درست می کنند و نیای نیست حتما شما خودتان این کلید را درست کنید.البته بعضی از افراد هستن که می خواهند مطمعن شوند که هیچکس به کلید خصوصی انها دسترسی ندارد و یا اینکه برخی افراد تمایل دارند راجب رمز ارز ها و نحوه ی تولید اعداد تصادفی بیشتر بیاموزند که می آیند و خودشان کلید خصوصی خود را می سازند.
  3. آیا امکان دارد کلید خصوصی دو نفر در جهان یکسان باشد؟
    خیر این اتفاق به هیچ عنوان امکان ندارد رخ بدهد چرا که میلیون ها میلیون کلید خصوصی وجود دارد که ساخته شده است و این عمل پایان نمی یابد.
امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها
عقیل م
عقیل م
9 months قبل

سلام من توی سایتی هستم و میخوام ارز برداشت کنم ولی رمز کلید میخواد ولی فراموش کردم .وارد سایت شده ام رمز خصوصی دارم.میتونید کمک کنید ممنون میشم