معرفی ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین

اکسچنجر » معرفی ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین
دنیای کریپتو
تعداد بازدید : 1047

شاید تصور شما دوستان این باشد که ارز دیجیتال بیت کوین تنها و اولین ارزی است که به عنوان ارز دیجیتال اصلی شناخته شده است باید بگوییم که در اشتباه هستید. درست است که بیت کوین بر فضای ارزهای دیجیتال تاثیر انقلابی ایجاد کرده است اما تنها ارز دیجیتال و اصلی‌ترین ارز دیجیتال نیست چرا که قبل از بیت کوین هم ارزهای دیجیتالی وجود داشتند که ما امروز و در این مقاله می‌خواهیم به معرفی ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین بپردازیم.

برای آشنایی با ارزهای دیجیتالی که قبل از بیت کوین روی کار آمده اند با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

معرفی ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین

چیزی نزدیک به 20 سال پیش در کشور هلند تلاش های ابتدایی برای ایجاد یک ارز دیجیتال صورت گرفت.

از آنجایی که در کشور هلند پمپ بنزین ها از سرقت های شبانه رنج می‌بردند عده‌ای از توسعه‌دهندگان درصد آمدند تا به جای پست نگهبانی و به خطر انداختن امنیت جان نیروهای انسانی سعی کنند پول را به کارت های هوشمند جدید طراحی کنند.

با این حساب ممکن است اولین نمونه از پول نقد الکترونیکی همان کارت هوشمندی باشد که هلندی ها طراحی کردند که با ارزهای دیجیتال امروز ارتباط دارد.

بازار کریپتو

 

ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین عبارتند از:

  •  DigiCash
  • Web-Based Money
  •  B-money
  • Bit Gold
  • Hashcash

اولین ارز دیجیتالی قبل از بیت کوین ارز DigiCash می باشد که در سال 1989 به عنوان یک سیستم پرداخت الکترونیک و با هدف پرداخت امن هزینه های کالا و خدمات کاربران ایجاد شد.

این ارز دیجیتال قابلیت انتقال بین کاربران به صورت خصوصی و ایمنی را داشت.

همچنین باید بگوییم که ارز دیجیتال DigiCash دارای امضای اصالت و قابلیت تغییر بدون قابلیت ردیابی می باشد.

سالها بعد این ارز دیجیتال به خاطر برخی دلایل از جمله عدم همکاری با شرکتهای معتبر و همچنین عدم اعتماد به مایکروسافت و نت اسکیپ ورشکست شد.

درست که امروزه این ارز دیجیتال تحت عنوان کنترل و نظارت هیچ نهاد و بانکی نیست. اما این مسئله دلیلی بر عدم موفقیت آن نمی باشد زیرا که توانست برای پایه گذاری ارزهای دیجیتال امروزی نقش مهمی را ایفا کند.

 

Web-Based Money

پول مبتنی بر وب یا همان Web-Based Money  دومین ارز دیجیتال قبل از بیت کوین است. شرکت های زیادی همچون  شرکت PayPal سعی کردند تا برای پیشبرد و به ثمر رساندن اهداف DigiCash تلاش کنند.

که خوشبختانه در این امر موفق بودند. PayPal توانست انقلاب بزرگی را در پرداخت های آنلاین به وجود آورد و در مقابل کاربران این قابلیت و امکان را داشتند تا خیلی سریع و ایمن از طریق مرورگرهای وب انتقالات پولی خود را انجام دهند.

ناگفته نماند که شرکت پی پال از شرکت های مقلد خود مانند شرکت هایی که تلاش می کردند از طریق مرورگر وب، وسیله ای را برای تجارت طلا فراهم کنند، الهام می گرفت.

شرکت e-gold از جمله موفق ترین ها در این زمینه بود که توانست اقدام به ارائه اعتبار آنلاین در ازای طلای فیزیکی و سایر فلزات گرانبها کند.

 B-money

B-money که یک سیستم نقدی الکترونیکی ناشناس و توزیع شده است در سال 1998 توسط وی دای پیشنهاد شد.

وی دای پروتکل های مختلفی را پیشنهاد داد که یکی از آنها نیازمند کانال بخشی بود که به صورت همزمان و غیر پارازیت انجام می‌شد که B-money نتوانست به موفقیت در این زمینه دست پیدا کند و تقریباً با بیت کوین تفاوت بسیار زیادی داشت.

در سیستم B-money برای انتقال ارز از طریق یک شبکه غیر متمرکز استفاده میشود از این رو تاثیر مثبت B-money بر دنیایی ارز دیجیتال فعلی همچون  خرید لایت کوین غیر قابل انکار می باشد و می توان آن را یکی دیگر از ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین معرفی کرد.

Bit Gold

یکی دیگر از ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین عرض بیت گلد است که یک سیستم ارز الکترونیکی است که با B-money قدمت یک سانی دارد.

این ارز دیجیتال با سیستم اثبات کار ارائه شده که در این سیستم راه حل ها به صورت رمزنگاری جمع میشوند و به شیوه یک بلاک چین مودم برای افراد منتشر میشوند.

ارز دیجیتال Bit Gold با هدف دور شدن از تمرکز، انقلابی ترین جنبه مفهوم خود را نشان داد.

Hashcash

اما آخرین ارز دیجیتال قبل از بیت کوین که در این بخش می خواهیم با آن اشاره داشته باشیم ارز دیجیتال Hashcash می باشد که از جمله ارزهای دیجیتال موفق قبل از ارز بیت کوین است.

این ارز برای تولید و توزیع کوین های جدید از الگوریتم های به نام الگوریتم اثبات کار استفاده می کرد.

ارز دیجیتال Hashcash هم مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال امروزی مشکلاتی داشت. عمده ترین مشکل این ارزدیجیتال این بود که در  سال 1997 پس از افزایش نیاز به قدرت پردازش تاثیر کمتری داشت و مثل قبل کارایی موثری را ارائه نمی داد به همین خاطر است که آن را می توان یکی از موفق ترین ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین دانست.

جمع بندی

از سال 2009 که ارز دیجیتال بیت کوین توسعه پیدا کرد و روی کار آمد نسل های جدید از ارزهای دیجیتال نیز ایجاد و راه اندازی شدند.

بیت کوین با ارزهای دیجیتال نسخه قدیمی به لحاظ توسعه فناوری و غیرمتمرکز بودن تفاوت های زیادی دارد اما با تمام این ها نمی توان تلاش ارزهای دییجتال قبل از بیت کوین که برای دهه‌های گذشته می باشند را نادیده گرفت چرا که هر یک از آنها تاثیر بسیار زیادی در دنیای رمز ارزهای امروزی ایفا کردند.

سوالات متداول ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین

اولین ارز دیجیتال چه بود؟
اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز بیت کوین بود که برای اولین بار به عنوان نرم افزار منبع باز در سال 2009 منتشر شد. تا مارس 2022، بیش از 9000 ارز دیجیتال دیگر در بازار وجود داشت که بیش از 70 ارز دیجیتال دارای ارزش بازار بیش از 1 میلیارد دلار بودند.

قدیمی ترین ارزهای دیجیتال کدامند؟
بیت کوین (BTC) و لایت کوین (LTC) قدیمی ترین ارزهای دیجیتالی هستند که تاکنون وجود داشته و باقی مانده اند. بیت کوین (BTC) در سال 2009 و لایت کوین (LTC) در سال 2011 راه اندازی شد. از نظر رمزنگاری، این دو نسخه اولیه هستند.

دومین ارز دیجیتال قدیمی چیست؟
لایت کوین دومین ارز دیجیتال قدیمی است که از پروتکل بیت کوین در سال 2011 فورک شده است.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها