چهارمین هاوینگ بیت کوین کی اتفاق می افتد؟

اکسچنجر » چهارمین هاوینگ بیت کوین کی اتفاق می افتد؟
بررسی هاوینگ چهارم بیت کوین
تعداد بازدید : 541

بیت کوین در نیمه راه نصف شدن ارزش بعدی یا همان هاوینگ چهارم است.  هر کاربر و ماینر بیت کوین به خوبی از عبارت نصف شدن ارزش این ارز دیجیتال و معنای آن آگاه است. هاوینگ، نام یکی از مورد انتظارترین رویدادها در تاریخ bitcoin است. این رویداد بر مقدار بیت کوین در گردش تأثیر می گذارد، و موجب می شود ارزش آن، به طور تصاعدی افزایش نیابد.

در این پست می خواهیم بررسی کنیم که چرا سر و صدای بسیار زیادی پیرامون هاوینگ چهارم بیت کوین وجود دارد و در سال 2024 که نه چندان هم دور نیست، طی نصف شدن بعدی ارزش آن، چه اتفاقی خواهد افتاد. همچنین شما می توانید برای خرید بسیاری از ارزهای دیجیتال همچون خرید اتریوم، بیت کوین و… از خدمات صرافی آنلاین اکسچنجر پرو استفاده نمایید.

“هاوینگ” بیت کوین چیست؟

به بیان ساده، نصف کردن ارزش بیت کوین فرآیندی است که پس از استخراج هر 210000 بلاک از این ارز دیجیتال، پاداش استخراج بیت کوین را نصف می کند. با کاهش پاداش استخراج، عرضه کوین های جدید نیز محدود می شود، بنابراین در صورت افزایش تقاضا، قیمت هر بیت کوین، افزایش می یابد.

به عبارت دیگر، هاوینگ، روش بیت کوین برای ایجاد تورم مصنوعی است که هر چهار سال یکبار تکرار می شود تا زمانی که تمام بیت کوین ها آزاد شده و در گردش باشد. این کار کمک بسیار زیادی به رشد بیت کوین در دنیای ارزهای دیجیتال نیز می شود.

هاوینگ بیت کوین چگونه انجام می شود؟

برای کمک به درک فرایند هاوینگ چهارم، بیایید توضیح دهیم که کوین چگونه به دست می آید. استخراج bitcoin فرآیندی است که در آن استخراج کنندگان، این کریپتوکیورنسی را از طریق فارمینگ در فارم دیجیتال بیت کوین با تجهیزات تخصصی استخراج می کنند.

نحوه انجام هاوینگ بیت کوین
نحوه انجام هاوینگ ارز بیت کوین

استخراج‌کنندگان بیت‌کوین باید معادلات ریاضی بسیار پیچیده شبکه را حل کنند تا بلاک‌هایی را که به بلاک چین اضافه می‌شوند، تکمیل کنند. بلاک به فایلی اشاره دارد که یک مگابایت تراکنش بیت کوین را ذخیره یا نگهداری می کند. با تأیید بیشتر و بیشتر تراکنش‌ها، اندازه شبکه bitcoin نیز افزایش می‌یابد.

پس از تأیید موفقیت آمیز تراکنش ها، که معمولاً 10 دقیقه طول می کشد، ماینرها، بیت کوین را به عنوان پاداش دریافت می کنند. در فرایند هاوینگ، پس از استخراج مجموعه‌ای از 210000 بلاک یا تقریباً هر چهار سال یک‌بار، پاداش‌های استخراج‌شده توسط ماینرها به نصف کاهش می‌یابد.

 هاوینگ چهارم بیت کوین چه زمانی اتفاق می افتد؟

خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو ( نام شبه )، محدودیتی مصنوعی برای تعداد بیت کوینی که می‌توان تولید کرد، تعیین کرد. این محدودیت 21 میلیون بیت کوین است.

البته، تاریخ دقیقی برای نصف شدن پاداش استخراج یک بلوک وجود ندارد. وقوع چهارمین هاوینگ بیت کوین، بستگی به این دارد که 210000 امین بلوک بعد از آخرین نصف شدن، چه زمانی استخراج شود.

با توجه به اینکه بیت کوین های جدید تقریباً هر 10 دقیقه استخراج می شوند، انتظار می رود نصف شدن بعدی در اوایل سال 2024 اتفاق بیفتد و پاداش ماینر به 3.125 BTC کاهش یابد. سرمایه گذاران یا معامله گران این کریپتوکیورنسی باید به خاطر داشته باشند که نصف شدن اغلب با مقدار قابل توجهی بی ثباتی و آشفتگی برای ارزهای دیجیتال همراه است.

رخ دادن هاوینگ بیت کوین
زمان رخ دادن هاوینگ بیت کوین

نصف شدن قبلی یا همان هاوینگ سوم، در بلوک شماره 735000 در بلاک چین بیت کوین اتفاق افتاد که در حدود ساعت 6:30 صبح به وقت شرقی در 5 می 2022 پس از دومین هاوینگ رخ داد و طی آن بلوک 630000 استخراج شد. هاوینگ چهارم، قرار است در بلوک 840000 اتفاق بیفتد. پیش بینی ها نشان می دهد هاوینگ چهارم بیت کوین، حدود سال 2024 رخ دهد.

در مرحله ای که تمام بیت کوین ها استخراج شود و پیش بینی می شود حدود سال 2040اتفاق بیفتد، ماینرها دیگر برای استخراج بیت کوین، پاداشی دریافت نمی کنند. در عوض، پاداش ها احتمالاً به شکل کارمزد تراکنش‌ها به معامله گران، اعطا می شود به همان روشی که شرکت‌های کارت اعتباری در حال حاضر برای تراکنش‌ها کارمزد دریافت می‌کنند.

چه نکاتی را باید در مورد نصف شدن بیت کوین بدانم؟

نکات متعددی پیرامون نصف شدن بیت کوین وجود دارد اما دو مورد از مهمترین آنها، دلیل نصف شدن بیت کوین و تأثیر آن بر ارزش این ارز دیجیتال است.

دلیل نصف شدن بیت کوین

در مورد نکته اول، باید گفت بیت کوین باید نصف شود تا تعداد کوین های جدید تولید شده توسط شبکه کاهش یابد. این فرایند، عرضه را کاهش می دهد تا از کمبود bitcoin اطمینان حاصل کرده و همزمان از تورم تصاعدی قیمت آن جلوگیری کند.

ماینرهای اولیه، که  از سال 2009 استخراج این ارز را شروع کردند به ازای هر بلوکی که استخراج می کردند، 50 بیت کوین به دست می آوردند. دوره استخراج با پاداش بالا در سال 2012 با وقوع اولین هاوینگ، شروع به محو شدن کرد که پاداش استخراج هر بلوک را به 25 بیت کوین کاهش داد.

چهار سال بعد، در سال 2016، هر بلوک بیت کوین تنها 12.5 بیت کوین به ماینر خود پرداخت کرد. در سال 2020، پاداش استخراج بلاک مجددا به نصف کاهش یافت و به 6.25 بیت کوین رسید – عددی که هنوز هم ثابت مانده است. در سال 2024، قرار است یک بار دیگر نصف شدن پاداش این ارز دیجیتال تکرار شود که پاداش استخراج بلاک را به 3.125 BTC  می رساند.

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

تأثیر نصف شدن این ارز دیجیتال بر پاداش بلوک، تأثیرات مثبت بلندمدتی بر قیمت بیت کوین دارد. تئوری‌های زیادی در مورد علت این تاثیر  وجود دارد، اما یک نظریه متداول، کنترل عرضه و تقاضا است: اگر بیت‌کوین‌های کمتری تولید شود، کمبود جدید به‌طور خودکار قیمت این کریپتوکیورنسی را افزایش می‌دهد. اما تحقق این امر کمی زمان می برد.

بررسی اثر هاوینگ بر قیمت بیت کوین
اثر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

اولین هاوینگ در سال 2012 شاهد افزایش قیمت بیت کوین از 12 دلار به حدود 1150 دلار در یک سال بود. در هاوینگ دوم یعنی سال 2016، افزایش قیمت بیت کوین به حدود 20000 دلار رسید که در نهایت به 3200 دلار کاهش یافت.

تا رسیدن به هاوینگ چهارم بیت کوین اتفاقی خواهد افتاد؟

اکثر سرمایه گذاران بر این باورند که ارزش بیت کوین افزایش خواهد یافت و ممکن است از هم اکنون تا نصف شدن چهارم خود در سال 2024 به رشد بهتری دست یابد. این روند، بر اساس تاریخچه آن در طول سال های گذشته و نتایج حاصل از تاثیر هاوینگ های قبلی بدست آمده است. هربار قبل از هاوینگ بیت کوین، افزایش شدید قیمت این ارز دیجیتال وجود داشته است و پیش بینی می شود این روند برای چهارمین هاوینگ نیز تکرار شود.

سوالات متداول

  1. هاوینگ بیت کوین چیست؟
    هاوینگ بیت کوین، فرایندی است که پس از استخراج مجموعه‌ای از 210000 بلاک یا تقریباً هر چهار سال یک‌بار، اتفاق می افتد که طی آن پاداش‌های استخراج‌شده توسط ماینرها به نصف کاهش می‌یابد.
  2. تاثیر هاوینگ چهارم، بر قیمت بیت کوین چگونه است؟
    تأثیر هاوینگ چهارم بر پاداش استخراج هر بلوک، تأثیرات مثبت بلندمدتی بر قیمت بیت کوین دارد. اگر بیت‌کوین‌های کمتری تولید شود، کمبود جدید به‌طور خودکار قیمت این ارز دیجیتال را افزایش می‌دهدکه البته تحقق آن کمی زمان می برد.
  3. هاینگ چهارم بیت کوین چه زمانی رخ می دهد؟
    هاوینگ چهارم، قرار است در بلوک 840000 اتفاق بیفتد. پیش بینی ها نشان می دهد هاوینگ چهارم بیت کوین، حدود سال 2024 رخ دهد.
امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها