هش (Hash) در بلاک چین چیست؟

اکسچنجر » هش (Hash) در بلاک چین چیست؟
هش (Hash) در بلاک چین چیست
تعداد بازدید : 624

هش (Hash) در بلاک چین چیست؟1400/08/20
|
هش (Hash) در بلاک چین چیست؟
84

هش (hash) چیست؟

سوال بسیاری از افراد علاقه مند به ارزهای دیجیتال این است که هش (Hash) در بلاک چین چیست؟ هش در واقع نوعی الگوریتم ریاضی است که شما می توانید با دادن هر مقدار دلخواه به آن، از آن خروجی رمزگذاری شده با تعداد ثابتی دریافت کنید. سیستم هش به نحوی عمل می کند که خروجی آن کاملا خاص و غیر تکراری است و همانطور که گفته شد، تعداد ورودی آن به هر میزان باشد، تعداد ارقام خروجی آن یکسان است.

این را هم باید در نظر بگیرید که الگوی هش کاملا غیر قابل مهندسی معکوس و یا پیش بینی است؛ یعنی شما به هیچ عنوان نمی توانید با استفاده از خروجی هش به مقدار اولیه ی آن برسید. در زمینه ارز های دیجیتال، الگوریتم هش کرد بسیار مهم و واجب است.

الگوریتم هش

هشینگ چیست؟

در حقیقت هشینگ در زمان انتقال پول هایتان، امنیت برای شما ایجاد می کنند. شما با دادن ورودی ای که به الگوریتم می دهید، یک کد غیر قابل هکی به شما تعلق می گیرد که به آن هش می گویند. مثلا فرض کنید شما قصد دارید تا پیامی را برای فردی ارسال کنید اما نمی خواهید کسی آن را بخواند.در نتیجه شما متن خود را درون یک الگوریتم می گذارید تا آن را به یک سری کد تبدیل کند و تنها کسی توانایی خواندن این متن را دارند که الگوریتم هش آن را بدانند.

مزایای موجود در الگوریتم هش

  • هش الگوریتمی است که تمامی محاسبات لازم برای رمزگذاری در شبکه ی بلاک چین را انجام می دهد.
  • الگوریتم هش را هیچکس نمی تواند هک کند چرا که ارقام هش از یک تعداد معینی تشکیل می شود پس کسی نمی تواند میزان ورودی را تشخیص دهد.
  • شما اگر ورودی های یکسانی به الگوریتم هش بدهید، خروجی هایی که دریافت می کنید کاملا یکسان هستند.
  • در شبکه ی بلاک چین از الگوریتم هش می توان به عنوان ستون فقرات نام برد.

نحوه انجام تابع هش

الگوریتم هش همیشه ورودی هایی می گیرد که طول یکسانی با یکدیگر ندارند اما خروجی ای که این الگوریتم تولید می کند تعداد تمامی آنها یکسان است.از الگوریتم هش می توان در بررسی کردن یکپارچگی پیام ها و همینطور احراز هویت کردن اطلاعات شخصی استفاده کرد.

نحوه انجام هش

امنیت تابع هش در بلاک چین

الگوریتم هش ارز دیجیتال بیت کوین،دارای هش با 256 بیت است ،که این یه مقدار زیاد و قابل توجهی است.شبکه ی بلاک چین این الگوریتم هش را برای جلوگیری از انجام شدن تراکنش های تقلبی ایجاد کرده است.تابع هش در شبکه ی بلاک چین یک الگوریتم ضد برخورد است، یعنی امکان ندارد دوتا ورودی،یک خروجی یکسان داشته باشند. در شبکه ی بلاک چین،به ازای هر بلوک کدی وجود دارد به نام خلاصه ی هش،که وظیفه ی آن شناسایی و فراخوانی بلوک از زنجیره ی بلوک.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین را ما می توانیم این گونه تعریف کنیم که یک نوع سیستم ذخیره ی داده ها است.و این سیستم تمام اطلاعات ذخیره شده روی خودش را به انلن افراد درون آن شبکه نشان می دهد. کلمه ی بلاک چین از دو کلمه ی بلاک+ چین(زنجیره) گرفته شده است.                یک لیست پیوندی از تراکنش هایی است که دارای اطلاعات باشد.در واقع الگوریتم هش یک اشاره گر به بلوک قبلی در بلاک چین است.عملکرد شبکه ی بلاک چین به وسیله ی تایید هش و امضای دیجیتال است.

در سیستم بلاک چین هشینگ با رمزنگاری چه تفاوت هایی دارند؟

برای تایید درست بودن و کامل بودن محتوا از هشینگ استفاده کرده و برای افزایش امنیت و محرمانه نگه داشتن اطلاعات از سیستم رمزنگاری استفاده می شود.در سیستم رمزنگاری برای دسترسی به اطلاعات موجود ،حتما نیاز به کلید خصوصی است.به صورت کلی این گونه می توان بیان کرد که سیستم رمزنگاری یک عمل کاملا دو طرفه است و نیاز به رمزگذاری و یا رمزگشایی دارد.

مقایسه هشینگ و رمزنگاری

(Hash rate) یا درجه بندی هش چیست؟

این درجه بندی در دستگاه های ماینر اکثرا دیده می شود و به این معناست که سرعت ماین کردن هر دستگاه به چه اندازه است و یا چه تعداد پردازش هشینگ در طی ماین کردن رخ داده است.

محبوب ترین توابع هش(Hash)

تابع هش MD5

این یک مدل الگوریتم هش،نابود شده و ضعیف است که شما می توانید آن را به راحتی هک و یا برعکس کنید.تنها افراد برنامه نویسان قدیمی با این الگوریتم آشنایی دارند.این تابع جزء نام آشنا ترین و پراستفاده ترین الگوریتم هش به حساب می آید،ولی نکات منفی و یا باگ های زیادی دارد که نمی شود در ارز های دیجیتال از این الگوریتم استفاده کرد.پس شد یکی مشکل برگشت پذیر بودن این الگوریتم و مشکل بعدی آن این است که امکان داشت دو تا ورودی ،یک هش یکسان داشته باشند.شما اگر هش بدست آمده از این الگوریتم را در گوگل سرچ  می کردید ،مقدار اولیه ای که آن داشت را می توانستید بفهمید.

تابع هش از خانواده ی SHA

این تابع نوعی الگوریتم هش رمزنگاری است وتوسط سازمانی در آمریکا به نام NSA ایجاد شده است.می توان گفت در سال 1993 هش SHA-0 که اولین هش این خانواده است طراحی شد.سپس بعد از گذشت 2 سال SHA-1 طراحی شد که هش هایی با تعداد 160 بیت تولید می کرد که 40 عدد بود. اما این الگوریتم هم پس از مدتی در سال 2010 هک شد و بسیاری از شرکت ها استفاده از آن را ممنوع کردند.
می توان گفت که SHA-3 جدیدترین عضو این خانواده نام دارد که در سال 2015 طراحی شد.این نوع الگوریتم از تمام الگوریتم های ساخته شده سریعتر و اینکه بسیار ایمن تر است.

سخن آخر

همانطور که گفته شد هش یک نوعی تابع و یا الگوریتم برای افزایش امنیت پیغام های مختلف است.و به شما درباره ی بلاک چین و هش ریت توضیح دادیم که چگونه عمل می کنند.سپس درباره ی مزیت ها و امنیت این الگوریتم سخن گفتیم و در ادامه محبوب ترین آنها را برایتان توضیح دادیم

سوالات متداول درباره ی هش (Hash) در بلاک چین

  1. آیا می توان با استفاده از هش به مقدار اولیه مان قبل از هش شدن برسیم؟
    خیر این کار امروزه به دلیل پیشرفت وسیعی که در الگوریتم هشینگ اتفاق افتاده ،این کار را برای هکران و تمام افراد غیر ممکن ساخته است.
  2. آیا می شود که مقدار نهایی دو تا هش یکسان باشد؟
    خیر این اتفاق امکان پذیر نیست چرا که از سال 2015 با آمدن نسخه SHA-3 این اتفاقات کاملا غیر ممکن شده است.
امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها