دانستنی های بلاک چین

اکسچنجر » دانستنی های بلاک چین
دانستنی های بلاک چین
تعداد بازدید : 393

دانستنی های بلاک چین1400/10/22
|
دانستنی های بلاک چین
15

امروزه با پیشرفت های بسیار زیادی که در دنیای تکنولوژی رخ داده است، اطلاعات و داده ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند، یکی از مراجع بزرگ اطلاعتی شبکه بلاک چین نام دارد که برای اطلاعات بیشتر دانستنی های بلاک چین را مطالعه بفرمایید.
از گذشته تا به امروز یکی از مهمترین مسائل در بین جوامع، اطلاعات بوده است، که بشر روز به روز برای نگهداری و ثبت داده ها پیشرفت های زیادی می کند. به همین علت است که از بزرگترین دستاوردهای بشر از گذشته تا به امروز پس از اینترنت، شبکه بلاک چین می باشد. شبکه بلاک چین ظرفیت بسیار زیادی در پیشرفت خود دارد که به همین علت روز به روز در حال پیشرفت می باشد. به همین علت است که برای مثال با خرید دوج کوین، اطلاعات حساب شما به روی بلاک چین پردازش می شود.

درباره شبکه بلاک چین

همانطور که میدانید بلاک چین با ظهور ارز بیت کوین در سال 2009 با کد نویسی های موجود در این رمز ارز معرفی شد، به همین علت است که برخی از افراد بیت کوین را با بلاک چین یکسان فرض می کنند. پس از بیت کوین ارزهای دیجیتال دیگری از این شبکه برای تراکنش های خود استفاده کردند. پس از مدتی بزرگان شبکه بلاک چین دریافتند که این شبکه علاوه بر ارزهای دیجیتال می تواند کاربرد های بسیار مهم دیگری هم داشته باشد. امروزه از شبکه بلاک چین استفاده های بسیار زیادی می شود که با یکدیگر متفاوت اند، اما برای دانستن ماهیت شبکه بلاک چین با ما باشید.

اطلاعاتی مربوط به شبکه ی بلاک چین

درباره معنای بلاک چین

بلاک چین و یا Blockchain برگرفته از دو کلمه ی بلاک و چین می باشد که به معنای زنجیره بلاک و یا اطلاعات می باشد. اما علت استفاده از این نام برای این فناوری چیست؟ نام گذاری این شبکه به این علت است که، طرز کار این شبکه به گونه ای می باشد که اطلاعات خود را به صورت بلاک،بلاک قرار داده و یه صورت یک زنجیر به یکدیگر متصل می کند.

نحوه کارکرد بلاک چین

یکی از معروف ترین کلماتی که بسیاری از برنامه نویسان با آن آشنا هستند، پایگاه داده می باشد. در نتیجه می دانید که پایگاه داده به معنای این است که یه مرکز و یا سیستمی وجود دارد که از آن برای منبع اطلاعات و یا داده استفاده می شود. حال شبکه بلاک چین را اینگونه می توان بیان کرد که، یک پایگاه داده بدون هیچ مرکزیتی می باشد و هیچ فردی مالک آن نمی باشد. اما به صورت کلی می توان گفت تفاوت هایی بین اطلاعات موجود در شبکه ی بلاک چین و پایگاه داده وجود دارد.

نحوه عملکرد بلاک چین

تفاوت بلاک چین با پایگاه داده

همانطور که پیشتر گفته شد، تمامی اطلاعات درون شبکه بلاک چین، می تواند هر نوعی از اطلاعات باشد و درون بلاک های خاص خود قرار می گیرند. همانطور که میدانید، هر بلاک دارای هش خاص خود بوده که با کوچکترین تغییرات اطلاعاتی درون بلاک ، تمام هش آن عوض می شود. حتی این نکته را بدانید که علاوه بر عوض شدن هش خود، شد دیگر بلاک ها هم تغییر می کند. چرا که هش هر بلاک برگرفته از بلاک های قبل و بعد خود می باشد.

قابلیت تغییر اطلاعات درون این شبکه

یکی از مهمترین ویژگی های این شبکه، غیر قابل تغییر و یا حذف کردن اطلاعات این شبکه می باشد. به این صورت که شما اگر قصد تغییر و یا اطلاعاتی را که در این شبکه گذاشته اید را داشته باشید، باید اطلاعات تمام کاربران شبکه را یکی یکی با در دست داشتن یارانه ی آنها پاک کنید. که عملا این کار غیر ممکن می باشد. اما این ویژگی هم می تواند مفید باشد و هم مضر، برای دانستن ویژگی ها و مزایای دیگر این شبکه با ما باشید.

تغییر ناپذیر بودن اطلاعات در بلاک چین

ویژگی ها و مزایای بلاک چین

امنیت بلاک چین

این شبکه به دلیل زنجیر وار بودن و همچنین رمزنگاری های بسیار پیشرفته کاملا غیرقابل هک می باشند، شما می توانید برای اثبات این قضیه، هش اطلاعات را مشاهده کنید.

شفافیت شبکه

یکی دیگر از ویژگی های این شبکه شفاف بودن تمام تراکنش های آن می باشد به نحوی که افرادی که مجوز مشاهده تراکنش های انجام شده را دارند می توانند تمام تراکنش ها را مشاهده کنند.

تغییر ناپذیر بودن اطلاعات

همانطور که گفته شد شما اگر اطلاعاتی را در این شبکه قرار دهید، دیگر نمی توانید آن را تغییر و یا حذف نمایید، چرا که این شبکه از امنیت بسیار بالایی بهره مند است. این شبکه علاوه بر ثبت تراکنش ها، هر اطلاعاتی را می تواند ثبت نماید> به همین علت است که بسیاری از افراد این شبکه را گزینه مناسبی برای رای گیری می دانند.

رای گیری در بلاک چین

همچنین یکی دیگر از مهمترین ویژگی های شبکه بلاک چین، اجماع یا را گیری در این شبکه می باشد. به نحوی که اگر شما قصد انجام یک تراکنش را داشته باشید، باید حداقل 51 درصد از اعضای شبکه این تراکنش را تایید نمایند تا انجام شود.

معرفی انواع بلاک چین

معرفی انواع بلاک چین

  • بلاک چین عمومی:
    این نوع از شبکه های بلاک چین به نوعی است که تمامی افراد می توانند تراکنش های موجود به روی آن را مشاهده کنند. مانند بیت کوین، و دیگر ارزهای دیجیتال
  • بلاک چین خصوصی:
    این نوع از شبکه های بلاک چین به صورت محرمانه بوده و هر فردی قابلیت تماشای آن را ندارد. اما برای انجام آنها باید حتما اطلاعات مورد تایید کاربران ارشد بلاک چین قرار گیرد. به طور مثال از بلاک چین های خصوصی در جهت واریز حقوق کارمندان میتوان استفاده کرد.

جمع بندی درباره ی دانستنی های بلاک چین

از گذشته تا به امروز یکی از مهمترین مسائل برای بشر، حفظ و نگهداری اطلاعات خود می باشد که روز به روز در حال پیشرفت می باشد. امروزه یکی از مهمترین پیشرفت های بشر تا به امروز اختراع شبکه بلاک چین می باشد که کاربرد های بسیار زیادی دارد. این شبکه علاوه بر انجام تراکنش های مالی، قادر به جا به جایی اطلاعات کاربران نیز می باشد. در واقع بلاک چین همان پایگاه داده بدون مرکزیت می باشد. شما در این مقاله با دانستنی های بلاک چین آشنا شده و طرز عملکرد آن را بلد هستید. برای خرید ارزهای دیجیتال و یا خرید ووچر پرفکت مانی می توانید به سایت اکسچنجر پرو مراجعه کنید.

سوالات متداول

1.مهمترین مزیت شبکه بلاک چین چیست؟
بالا بودن امنیت این شبکه از مهم ترین مزایای این شبکه می باشد به نحوی که اطلاعات داخل آن غیر قابل تغییر و یا حذف می باشد.
2.آیا می توان از شبکه ی بلاک چین در موارد غیر از ارزهای دیجیتال استفاده کرد؟
بله شما می توانید تمام اطلاعات خود را به وسیله آن ارسال کنید اما باید دقت  داشته باشید که این اطلاعات غیرقابل حذف و تغییر می باشند.
3.بلاک چین برای اولین بار در کجا مشاهده شد؟
بلاک چین برای اولین بار در سال 2009 درون کد های بیت کوین مشاهده شد.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها