آیا هنوز هم ماینینگ ارز دیجیتال می ارزد؟

اکسچنجر » آیا هنوز هم ماینینگ ارز دیجیتال می ارزد؟
استخراج ارز دیجیتال در فارم
تعداد بازدید : 180

استخراج ارز دیجیتال سال ها فقط یک کنجکاوی و سرگرمی بود. بعد از رشد قابل توجه قیمت بیت کوین، همه دیدیم که این سرگرمی خیلی سریع به روشی برای به دست آوردن سود های هیجان انگیزی تبدیل شد. به مرور زمان تغییرات زیادی در دنیا رخ داد. قیمت بیت کوین در این مدت نوسان های زیادی داشته و کمی حس ابهام برای معامله گران ایجاد کرده است. از طرف دیگر قیمت برق هم برای خودش معضلی شده. همه این ها سوال بزرگی را در ذهن شما ایجاد کرده است. آیا در این زمان و در سال ۲۰۲۲ هنوز ماینینگ ارز دیجیتال ارزش دارد و سود های بالا به افراد می رساند؟ در این متن تلاش می کنیم این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

ماینینگ ارز دیجیتال، فعالیت اقتصادی یا قمار

ارزهای دیجیتالی که قابلیت استخراج دارند، در یک برهه از زمان خیلی معروف شدند. افرادی تلاش کردند با ایجاد مزرعه های استخراج، مشخصا برای بیت کوین، کار ماینینگ را به شغل اصلی خود تبدیل کنند. این فعالیت فقط در ایران معروف نبود و خیلی از ما تصاویر این مزارع در کشورهای دیگر را هم دیده ایم. مسئله مهم این جاست که هزینه کم انرژی در ایران همیشه موقعیت مناسبی برای استخراج ایجاد کرده است. ماینینگ ارز دیجیتال در ایران به خاطر قیمت پایین انرژی و نبود قوانین مربوط به مالیات و عوارض، توانست جذابیت های دو چندان برای سرمایه گذاران ایجاد کند.

به هر حال امروز دیگر مثل قبل نیست. علاوه بر یک اصلاح در قیمت برق ایران، نظارت هایی هم بر مصارف خاص آن برقرار شده است. به همین دلیل شاید آزادی عمل گذشته برای استخراج کریپتوکارنسی وجود نداشته باشد.

دستگاه استخراج بیت کوین

مخارج انرژی و سخت افزار استخراج ارز دیجیتال

توضیح خواهیم داد که شدت دشواری برای به دست آوردن یک بیت کوین افزایش قابل توجهی یافته. اتریوم هم که از حالت قبلی خود برای اثبات کار خارج شده و به شکل دیگری استخراج می شود. اگر بقیه ارزهای دیجیتال کم اهمیت تر را کنار بگذاریم، موضوع اصلی این مقاله بیت کوین خواهد بود. دشوار شدن ماینینگ ارز دیجتال بیت کوین باعث شده که برای به دست آوردن مقدار مشخصی از آن، انرژی بیشتری نسبت به سال قبل یا سال قبلتر از آن مصرف شود. همان طور که گفتیم نظارت های بیشتر روی شبکه برق، این نوع فعالیت ها را با هزینه های بیشتری همراه کرده است.

از طرف دیگر ماجرا، قیمت سخت افزار استخراج هم بالا رفته است. این سال ها را به نام سال های کمبود پردازنده می شناسند. قطعات کامپیوتری هر روز بیشتر دچار کمبود می شوند. به همین خاطر مسئله دستگاه های ماینینگ ارز دیجیتال هم وجود دارد. اگر بتوانید یک دستگاه استخراج را وارد ایران کنید، جایگزینی آن به خاطر استهلاک می تواند حتی دشوارتر باشد.

به همین دلایل است که می شود گفت استخراج کریپتو در کشور ما به صورت نسبی، بخشی از سود و سهولت قبلی خودش را از دست داده است.

سخت شدن ماینینگ و بالا رفتن هش استخراج بیت کوین

همان طور که می دانید، مقدار ثابتی بیت کوین هر ده دقیقه درون شبکه ایجاد می شود. همین مقدار ثابت است که به عنوان جایزه به برنده استخراج اعطا می شود. معمولا به دلیل دشواری استخراج یک واحد کامل، افراد اقدام به ایجاد استخرهای ماینینگ ارز دیجیتال می کنند. در هر استخر ماینرها به صورت گروهی فعالیت می کنند. در صورتی که یک استخر بتواند جایزه شبکه را ببرد، این مقدار بیت کوین به دست آمده بین شرکای استخر تقسیم می شود. البته همان طور که احتمالا حدس بزنید، رقابت بین ماینرها شدید است و استخرهای بسیاری هم برای استخراج بیت کوین ایجاد شده اند که احتمال بردن و مقدار ارز دیجیتال جدید را هم خیلی کمتر می کند.

جدا از این دشوار بودن، یک مسئله دیگر، آینده است. آینده برای استخراج ارز دیجیتال حتی سخت تر هم هست. در حال حاضر هر ده دقیقه حدود شش بیت کوین بین حاضرین در شبکه تقسیم می شود. بعد از گذشت حدود دو سال دیگر، بالا رفتن قدرت هش شبکه، میزان استخراج را حتی کمتر می کند و این مقدار به حدود سه بیت کوین در هر ده دقیقه می رسد. این مسئله معنی ساده ای دارد، جایزه استخراج بیت کوین نصف خواهد شد. به همین دلیل شاید برای قیمت هایی که الان برای بیت کوین داریم، وابسته بودن به استخراج بیت کوین کمی ریسکی باشد.

ماینینگ ارز دیجیتال

پیشبینی قیمت بیت کوین

توضیح دادیم که در میان مدت جایزه استخراج بیت کوین در شبکه بلاک چین آن حتی کمتر خواهد شد. با دانستن این حقیقت، هدف گذاری ما برای ماینینگ شاید بیشتر از قبل به پیشبینی های قیمت بستگی پیدا کند. به نظر می رسد که قیمت ارز های دیجیتال در آینده کوتاه مدت در همین عددها نوسان داشته باشد. انتظار داریم که سال ۲۰۲۲ بدون حرکت با اوج بلند برای بیت کوین به پایان برسد. البته معامله گران این روزها منتظر اخبار زیادی هستند. به عنوان مثال جزئیات قوانین کریپتو در آمریکا، تصمیمات بانک مرکزی آمریکا و آینده اقتصاد دنیا با جنگ اوکراین همگی بخشی از بلاتکلیفی بازار در مورد قیمت احتمالی بیت کوین برای سال های بعدیست. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید برنامه ای برای استخراج بلند مدت ارز دیجیتال بریزید، به چشم انداز قیمت ها توجه کافی داشته باشید.

جمع بندی

در این متن تلاش کردیم جزئیات بیشتری از استخراج ارز دیجیتال بیت کوین بگوییم. توضیح دادیم که اتریوم به حالت اثبات سهام رفته و شاید کمتر مورد بحث ما باشد. استخراج بیت کوین هر روز دشوارتر از قبل می شود و همین باعث کاهش جایزه حضور در شبکه شده. این روند ممکن است در آینده میان مدت، سوددهی روش استخراج را کمتر از قبل کند. گفتیم که برای فعالین این حوزه بهترین کار برنامه ریزی و آینده نگری است تا بین سرمایه گذاری برای تهیه وسایل ماینینگ ارز دیجیتال و درآمد های آن تعادل برقرار کنند.

سوالات متداول ماینینگ ارز دیجیتال

  • آیا هنوز هم استخراج ارز دیجیتال ارزش دارد؟
    در کشور ایران به دلیل قیمت پایینتر انرژی هنوز هم استخراج ارز دیجیتال می تواند تا حدی سود ده باشد. البته این سود با مقدار ایده آلش فاصله گرفته. دلیل اصلی آن هم کاهش قیمت بیت کوین نسبت به چند ماه پیش و افزایش نسبی قیمت برق است.
  • بهترین ارز دیجیتال برای ماینینگ کدام است؟
    هنوز هم به نظر خیلی از فعالان بازار، بیت کوین بهترین کریپتوکارنسی برای استخراج در مزارع است.
امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها