مقایسه ریپل و بیت کوین، کارکرد و سودآوری

اکسچنجر » مقایسه ریپل و بیت کوین، کارکرد و سودآوری
مقایسه ریپل و بیت کوین
تعداد بازدید : 179

شروع دوران طلایی ارز های دیجیتال قطعا با بیت کوین بوده است. از وقتی که مقاله مربوط به تراکنش های غیرمتمرکز منتشر شد و ایده بیت کوین را به جهان عرضه کرد، این کریپتوکارنسی توانسته قله های خاصی را فتح کند. ایده اصلی یک چیز است اما روش های برخورد با آن تفاوت دارند. این روش های جدید به ارز های جدید منتهی می شوند. داشتن یک سیستم پرداخت بین المللی با سرع بالا و نظارت کمتر توسط نهادهای خاص، یکی از وجوه اصلی ایجاد ریپل است. در این مقاله با مقایسه ریپل و بیت کوین در سطح اهداف و عملکرد، می خواهیم تصویری از حال و آینده آن ها برای شما ایجاد کنیم.

ریپل و بیت کوین، دعوا یا سازش؟

ارز های دیجیتال معمولا بعد از وارد شدن به بازار شروع به رقابت می کنند. البته خیلی از این رقابت ها، بیشتر از اینکه بین عملکرد دو ارز باشد، بین حامیان انسانی آن ها برقرار است. شاید خبر ها و روند بازار به شما القا کرده باشد که بیت کوین و ریپل در یک دعوا با هم به سر می برند برای حذف یکدیگر. با این حال اگر به دلیل اصلی ایجاد هر کدام دقت کنیم، شاید این مورد کمی عجیب به نظر برسد.

دلایل ایجاد بیت کوین

همه داستان ساتوشی ناکاموتو را می دانیم. ایده های تعریف شده در مقاله مربوط به بیت کوین که روش های جدیدی برای انجام تراکنش های مالی ایجاد می کند. نگرانی هایی که خیلی از افراد در مورد امنیت و آزادی تراکنش های معمول دارند. بیت کوین تلاش می کند با ایجاد یک فرآیند بدون تمرکز در ارگان یا نهاد خاصی، روش های جدیدی برای تبادل مالی معرفی کند. این ارز دیجیتال را همه افراد می توانند به صورت آزادانه استخراج کنند.

شبکه بیت کوین

 

به شکلی می شود گفت که بیت کوین برای ثبت تراکنش ها به هیچ نهاد قانونی یا حکومتی وابسته نیست. همین ایده باعث شده که بتواند از خیلی از خطرات انتقال پول و تراکنش نجات پیدا کند.

دلایل طراحی ریپل

در طرف دیگر ماجرا ریپل را داریم. بر خلاف بیت کوین که بر اساس اثبات عمل یا همان PoW کار می کند، ریپل روش دیگری را انتخاب کرده است. این توکن شبکه بلاک چین مخصوص خودش را دارد. در اصل نام این توکن XRP است. ریپل در واقع نام شرکتی است که مسئولیت پیش برد پروژه های جدید را بر عهده دارد. شرکت ریپل صاحب حجم بزرگی از کل توکن های موجود است. این شرکت با توسعه نرم افزارها و پروتکل های ریپل تلاش می کند که جایگاه آن را بهبود ببخشد.

شبکه ریپل

 

تعداد توکن های ریپل موجود ثابت هستند و بیشتر نمی شوند. به همین دلیل این ارز دیجیتال را نمی شود استخراج کرد. برای انجام تراکنش ها، XRP راه های مخصوص خودش را دارد. این شبکه از تعدادی گره تشکیل شده که یک نوع سرور کامپیوتری هستند. این سرور ها اکثرا توسط بانک های مختلف در سراسر جهان کنترل پشتیبانی می شوند. برای ثبت تراکنش این شبکه وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارد. ایده اصلی پشت سر ریپل، همکاری و بهبود روش های سنتی برای تبادل مالی است. خیلی از ما احتمالا اسامی مثل سوییفت و حتی شبکه شتاب خودمان در ایران را شنیده باشید. شبکه ریپل تلاش می کند که با سرعت بیشتر و کارمزد کمتر، وظیفه این شبکه را بر عهده بگیرد.

تفاوت های مهم در کارکرد ارز های دیجیتال

همان طور که بالاتر توضیح دادیم تفاوت های مهمی بین این دو ارز دیجیتال و کارکردشان وجود دارد. بیت کوین تلاش می کند که یک سیستم باز برای انجام تراکنش به صورت غیرمتمرکز باشد. این تلاش باعث شده که به جای سرورها و نود های مشخص، تمام افراد با صرف انرژی و قدرت محاسباتی بتوانند عضوی از فرآیند تراکنش باشند. بیت کوین تلاش نمی کند که یک روش جدید برای تراکنش های متمرکز بین المللی کنونی باشد. بلکه یک ارز دیجیتال با ایده های خودش است.

در مقابل ریپل بیشتر شبیه شبکه های تبادل مالی معمول هست. این شبکه امروزه با بانک های مختلف در سراسر جهان ارتباط گرفته است. یکی از پشتوانه های این ارز دیجیتال هم قبول شدنش توسط گروهی از بازیگران رسمی اقتصاد است. همان طور که گفتیم این توکن قابلیت استخراج ندارد و تعدادش هم ثابت است.

مقایسه ریپل و بیت کوین درباره ی قیمت ها

این بحث برای معامله گران ارز دیجیتال اهمیت بیشتری دارد. توجه داشته باشید که بیت کوین اساسا قدیمی تر از هر ارز دیجیتال دیگری است. به نوعی می شود گفت که XRP یک تلاش برای بهبود عملکرد بیت کوین است. برای مقایسه ریپل و بیت کوین باید به این اختلاف تجربه توجه کنیم.

بیت کوین را باید به نوعی آبرو و پیش برنده ی کل بازار ارز دیجیتال دانست. بیت کوین قابلیت استخراج دارد به همین دلیل افراد بیشتری را به سمت خودش جذب کرده است. قبلا در مقاله دیگری قیمت گذشته و آینده ی ریپل را بررسی کرده ایم. شما را برای یک بحث مفصل تر به آن مقاله ارجاع می دهیم. این توکن در سال ۲۰۱۸ توانست به بیشینه قیمت تاریخی خود در سطح ۲.۸ دلاری برسد. با این حال بعد از یک نزول دو ساله در ۲۰۲۱ توانست فقط بخشی از آن را جبران کند. در حال حاضر قیمت ریپل حوالی ۰.۴ دلار حرکت می کند.

روند قیمت بیت کوین

 

مقایسه ریپل و بیت کوین در مورد قیمت ها، اساسا کار دشواری نیست. همه می دانیم که بیت کوین کار رهبری قیمت ها در بازار را بر عهده دارد. نزول و صعود قابل توجه برای بیت کوین، همان روند را برای بقیه ارز ها نیز تکرار می کنند. مهمترین بخش همین روند نزولی سال ۲۰۲۲ است. می دانیم که ۲۰۲۱ برای بیت کوین و دیگر اعضای باشگاه کریپتو، خیلی خوب پیش رفت. بیت توانست چند عدد بزرگ را فتح کند و بقیه ارز ها نیز همین طور. اما از وقتی وارد ۲۰۲۲ شدیم قیمت ها به طور کلی روند کاهشی جدی داشته است. بیت و ریپل هر دو این سقوط را تجربه کردند. بیت کوین الان در کانال ۱۶ هزار دلار است در مقابل بیشینه ۶۸ هزار دلاری سال قبل. ریپل هم در مقابل بیشینه ۱.۷ دلاری سال قبل.

البته به نظر می رسد که خیلی از تحلیلگران تلاش می کنند مثبت به آینده فکر کنند. ریپل در حال مبارزه برای یک پرونده در دادگاه های آمریکاست. این پرونده از طرف سازمان های امنیتی آمریکا ایجاد شده است. اتهام ریپل این است که قبل از رسمی شدن اقدام به معامله با توکن های خودش کرده. از طرف دیگر تلاش هایی برای وضع قوانین جدید و ارتباطات بیشتر به نفع توکن ریپل وجود دارد. همه این اخبار در آینده می توانند تاثیرات مثبت یا منفی جدی روی قیمت ها بگذارند.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم که یک مقایسه بین ریپل و بیت کوین در تمام سطوح داشته باشیم. در مورد کارکرد و قیمت ها گفتیم و تلاش کردیم که تصویری مناسب از رابطه بین آن ها برایتان طرح کنیم.

سوالات متداول در مورد مقایسه ریپل و بیت کوین

تفاوت شبکه بیت کوین و ریپل در چیست؟
تفاوت اصلی در روش کار شبکه هاست. ریپل با سرورهای مشخصی کنترل می شود اما روند اثبات کار در بیت کوین را هر فردی می تواند بر عهده بگیرد.

آیا ریپل توسط دولت ها کنترل می شود؟
خیر. ریپل تلاش کرده که تا حد امکان ویژگی غیرمتمرکز بودن خودش را حفظ کند. با این حال بعضی بانک ها و موسسات مالی با ریپل همکاری می کنند.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها