قضیه ورشکستگی صرافی FTX چیست؟ توکن FTX چیست؟

اکسچنجر » قضیه ورشکستگی صرافی FTX چیست؟ توکن FTX چیست؟
صرافی FTX
تعداد بازدید : 237

داستان سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried) احتمالا یکی از شوکه کننده ترین خبرهای دنیای کریپتو در این چند روز بوده باشد. موسس سایت تبادل ارز دیجیتال به نام FTX که مخصوصا در کشور آمریکا مشتریان بسیاری پیدا کرد و بعد از محبوب شدن سراغ ایجاد توکن مخصوص خودش رفت. سم بنکمن علاوه بر آن شرکت دیگری به نام آلامدا (Alameda) تاسیس کرد که در حوزه سرمایه گذاری فعالیت می کند. تا اینجا همه چیز راجع صرافی FTX خوب جلو می رود تا اینکه به جریان یک اختلاس بزرگ می رسیم. روشی از اختلاس که متاسفانه در کشور خودمان بین بانکداران و فعالین حوزه سرمایه گذاری کم رخ نمی دهد. در این مقاله تلاش می کنیم اصل ماجرای ورشکستگی و بعد نابود شدن ارزش توکن FTT را برایتان رمزگشایی کنیم.

تاسیس صرافی FTX و شرکت Alameda و حتی ایجاد توکن

صاحب این صرافی طی چند سال اخیر پولدار و معروف شد. سم بنکمن در این مدت توانست نظر خیلی ها را در فضای مجازی و بازار ارز دیجیتال به خودش جلب کند. صرافی FTX بعد از به وجود آمدن تا چند هفته پیش نام سومین صرافی بزرگ کریپتو در دنیا را یدک می کشید. این صرافی را یکی از مهمترین رقیبان بایننس می دانستند. همراه با این گروه مالی در حوزه کریپتو، سم یا همان SBF شرکت دیگری را تاسیس کرد. نام این شرکت آلامدا است. حوزه کاری آن در زمینه سرمایه گذاری مالی می باشد.  نکته این جاست که بنکمن در هر دو جا شروع به جذب مشتری کرد.

تاسیس شرکت آلامدا

 

صرافی FTX یک مکان برای جمع کردن پول افرادی بود که در زمینه ارز دیجیتال علاقه به کار داشتند. از طرف دیگر آلامدا ثروتمندتر ها را برای یک نوع بازارگردانی به خودش جذب می کرد. این شرکت وعده سرمایه گذاری با سود بالا بدون ریسک به این افراد می داد و خوب معروف شدن سم بنکمن و حمایت های رسانه ای کار دست همه داد. باید اشاره کرد که همراه سم بنکمن-فرید نام گروهی از سلبریتی های ورزشی و هنری آمریکا هم دخیل در پرونده ورشکستگی FTX است.

حساب های مخفی در FTX

قضیه از آن جا شروع شد که یک مقاله در وب سایت کوین دسک روز ۲ نوامبر همین ماه چاپ شد. یعنی حدود ۱۸ روز قبل از تاریخ انتشار متن ما. در این مقاله اظهار نظرهایی راجع وضعیت مالی آلامدا شده بود. می دانیم که صرافی FTX یک توکن مخصوص خودش با نام FTT راهی بازار کرده بود. کوین دسک اظهار می کند که بخش بزرگی از پول موجود در شرکت سرمایه گذاری آلامدا به شکل توکن های مربوط به FTX است و این شرکت به اندازه مورد انتظار پول حقیقی در اختیار ندارد. این اتفاقی نبود که سرمایه گذاران ثروتمند را خوشحال کند.

مدیر عامل شرکت آلامدا
مدیر عامل شرکت آلامدا

 

۴ روز بعد صرافی بایننس به عنوان بزرگترین صرافی ارز دیجیتال اعلام کرد که تمام توکن های FTT خودش به ارزش ۵۲۹ میلیون دلار در روز ۶ نوامبر را خواهد فروخت. طبیعتا چنین رخدادی نگرانی های بزرگ در ذهن افرادی که در صرافی FTX ارز دیجیتال خریده بودند ایجاد کرد. وقتی چنین شرکتی به چیزی شک کرده باشد، قضیه جدی است. بعد از این اتفاق قیمت توکن تا ۸۰ درصد سقوط کرد و طبیعتا هر دو شرکت سم بنکمن یعنی صرافی و آلامدا دچار فاجعه شدند.

داستان کمبود پول

بعد از این اتفاق همه دنبال پول خود راه افتادند. مردمان زیادی در سراسر دنیا درخواست برداشت سرمایه از این دو شرکت داشتند. اما مشکل بزرگی وجود داشت. صرافی FTX پول و ارز دیجیتالی برای بازپرداخت ها نداشت. از طرف دیگر معلوم شد که سم بنکمن به دور از چشم مدیران و کارمندان یک حساب خصوصی برای خودش راه انداخته. این فرد یک میلیارد دلار از سپرده های FTX را محرمانه به آن منتقل کرده بود. شکایت ها یکی پس از دیگری به راه افتادند. دولت باهاما دارایی های دیجیتال و حقیقی صرافی را بلوکه اعلام کرد. در ایالت کالیفرنیا یک روند قضایی برای بررسی پرونده تشکیل شد.

تصویر سم بنکمن SBF
SBF

 

در نهایت هم یک دادگاه در فلوریدا به طور رسمی خواستار تحقیق از سم بنکمن شد. صرافی FTX اعلام ورشکستگی کرد اما حتی نتوانست روند قانونی آن را تکمیل کند. دولت آمریکا مدارک را کافی ندانست. البته بعد هم FTX اعلام کرد که قربانی چند تراکنش خارج از کنترل بوده. همه این ها اما به درد کسی نخورد.

حمله هکری به FTX

گفته می شود که بعد از این اتفاقات چند روز پیش این صرافی دچار حمله هکری شد. مبلغی نزدیک به نیم میلیارد دلار ارز دیجیتال از این گروه دزدیده شده است. کارشناسان می گویند بعد از برداشت پول، هکرها آن را تبدیل به اتریوم کرده اند.

علاقه های سیاسی، تکرار مکررات

یکی از نکات جالب پیرامون سم بنکمن-فرید، علایق و اظهارنظر های سیاسی اوست. این فرد در انتخابات اخیر آمریکا بعد از جورج سوروس، حامی همیشگی دموکرات ها در جدال های سیاسی، دومین اهدا کننده مالی به این حزب آمریکایی بوده است. داستان جالب دیگری هم در رسانه ها دنبال می شود. مثلا یک ادعا این است که بخشی از کمک های مالی رسمی از جانب دولت ایالات متحده به اوکراین صرف سرمایه گذاری در این صرافی شده است. در نهایت هم مثل یک دایره، پول ها از طریق سم بنکمن به جیب دموکرات ها برگشته است.

سقوط قیمت توکن FTT

 

داستان همیشگی: راه بدون ریسک

همان طور که در بخشی از متن گفتیم، آلامدا بر اساس ادعای سرمایه گذاری بدون ریسک شروع به کار کرد. این شرکت را در جریان این اتفاقات باید کمپانی خواهر صرافی FTX دانست. باز هم قضیه همیشگی رخ داد: طمع افراد برای شرکت در کارهای تجاری بدون ریسک با سود زیاد. در این مسیر طبق معمول نقش رسانه، سلبریتی ها و ایده جوان تکنولوژی گرا نباید کتمان شود. متاسفانه چند ماه سم بنکمن تبدیل به یک زاکربرگ یا بیل گیتس دیگر شد، کامپیوتر و جوان و پولدار.

اصبحت امیراً و امسیت اسیراً

شاید داستان آن پادشاه را در کتاب ادبیات به خاطر داشته باشید که صبح قبل از جنگ سپاهی بزرگ در اختیار داشت که تدارکاتش را چند شتر حمل می کردند. با این حال شب بعد از شکست، غذایش را یک سگ با خود برداشت و برد. متاسفانه اعتماد نا به جا به وعده ها و عملکرد متهورانه یک گروه تبدیل به شکست برای خیلی از سرمایه گذاران کریپتو شد. پیشنهاد می کنیم برای انجام معامله به تجربه و اعتبار سایت ها اهمیت بدهید. متاسفانه امروزه خیلی از ایرانیان برای خرید و فروش ارز دیجیتال سراغ شرکت های خارجی می روند. این اولین باری نبود که یک کمپانی خارجی ارز دیجیتال سرمایه افراد را به خطر می اندازد.

ما در اکسچنجر پرو تلاش می کنیم به صورت قانونی و در کنار هموطنان یک محیط حرفه ای و امن برای خرید و فروش کریپتوکارنسی بدون نگرانی های ثانویه برای شما ایجاد کنیم.

سوالات متداول راجع صرافی FTX و توکن آن

SBF کیست؟
سم بنکمن-فرید یک سرمایه گذار آمریکایی است که دو شرکت FTX و آلامدا را تاسیس کرده. این فرد در جریان مشکلات مالی جدی در این شرکت ها طی کمتر از دو هفته ثروتی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار را به طور کامل از دست داد.

ورشکستگی FTX چه نتایجی خواهد داشت؟
متاسفانه این اتفاق می تواند تاثیرات بد میان مدت روی دیگر ارزهای دیجیتال بگذارد. با اینکه کوین هایی مثل اتریوم و بیت کوین اجزایی جدا از FTX هستند، ورشکستگی این صرافی موج های رسانه ای از خود باقی گذاشته.

قیمت توکن FTX چه قدر است؟
این توکن مدام در حال کاهش قیمت است. توکن FTT طی سه هفته اخیر از قیمت خوبی مثل ۲۸ دلار به ۱.۵ دلار رسیده است.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها