ایجاد قوانین بازار ارز دیجیتال چه تاثیری روی آینده آن خواهد گذاشت؟

اکسچنجر » ایجاد قوانین بازار ارز دیجیتال چه تاثیری روی آینده آن خواهد گذاشت؟
قوانین بازار ارز دیجیتال
تعداد بازدید : 169

اخیرا در شهر بالی اندونزی نشست گروه ۲۰ صورت گرفت. این نشست بین ۲۰ کشور از تاثیرگذارترین ها روی کره زمین انجام می شود. آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و برزیل و کشورهای دیگر. انواع مسائل در سطوح مختلف مورد بحث برار گرفت. مثلا وضعیت آب و هوایی دنیا و جنگ اکراین. با این حال مسئله بسیار مهم بازار کریپتو که بخشی از بازار جهان شده، از این گروه دور نمانده است. ژائو رییس صرافی بایننس به عنوان بزرگ ترین صرافی معاملات ارز دیجیتال هم در آن حضور داشته. او در این نشست در مورد نیاز به قوانین بازار ارز دیجیتال صحبت کرده است. اینکه باید موارد جدیدی وارد حقوق رسمی افراد بشود که از مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

وضع قوانین از خواسته های ژائو رییس بایننس
ژائو رییس صرافی بایننس

احتمالا با جدیدترین مثال زیر سوال رفتن حقوق عامه در بازار کریپتو آشنا باشید. فساد های رخ داده در صرافی FTX و ورشکستگی آن به خبر اول دنیا تبدیل شد. در این مقاله تلاش می کنیم راجع مهمترین قوانین احتمالی در حوزه ارز دیجیتال صحبت کنیم.

کنترل تبادلات ملی و ریسک با وضع قوانین بازار ارز دیجیتال

با توجه به تجربه های بدی که تا الان داشتیم، احتمالا در چند زمینه خاص به اعمال قوانین حکومتی و بین المللی نیاز باشد. البته به این نکته هم باید توجه داشت که از ابتدای قضیه، ایده اصلی بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال حول تمرکز و قدرت زدایی می چرخیده. اما این مورد هم با تجارت جهانی و زندگی روزانه مردم گره خورده است. به همین دلیل شاید بعضی از سهامداران این بازار بزرگ رضایت بدهند که نهادهای قانونی هم پایشان به قضیه باز شود.

از جمله این مشکلات روش کار صرافی های ارز دیجیتال است، ریسک های بازار کریپتو، نبود شفافیت کافی در پروژه ها و در نهایت عدم فرهنگ سازی در این ماجراست. هر کدام را می شود با ایجاد یک سری قوانین تا حدی رفع کرد.

مدل های جدید برای معامله

احتمالا شما به عنوان خواننده یک مقاله ارز دیجیتال با نحوه کار آن ها هم آشنا باشید. قوانین ارز دیجیتال آخرین چیز هایی بودند که فعالین این حوزه برای کار خود انتظارش را می کشیدند. اما الان به بعضی مشکلات آن واقف شده ایم.

فاجعه صرافی FTX

همان طور که می دانید روش کار بلاک چین ها غیر متمرکز است و به یک گروه یا سرور یا پشتیبان خاص ربطی ندارد. شما می توانید نیروی محاسباتی خود را در سراسر جهان پخش کنید و معاملات هم این گونه ادامه پیدا کنند. این همان غیرمتمرکز بودن یا Decentralized بودن ارز دیجیتال است. با این حال شاید ندانید که روش کار صرافی های ارز دیجیتال کاملا به این شکل نیست. همه ی کریپتوکارنسی ها توانایی معامله Peer-to-Peer یا نفر به نفر را ندارند.

شباهت کار صرافی ها به بازار بورس

شاید بشود این را با یک مثال بهتر توضیح داد. همه می دانیم که در بازار اوراق بهادار هم شما در حال مبادله یک سری سهام و برگه ارزشمند هستید. اما وقتی به سایت یک کارگزاری مراجعه می کنید با چنین صحنه ای مواجه نخواهید شد. در اصل شما پولی را به صورت مستقیم به یک فرد دیگر نمی دهید. شاید این روند چندین سال پیش بین معامله گران رخ می داده اما الان یک واسطه به نام کارگزار وجود دارد که به سازمان بورس متصل است. آن ها از یک شیوه رایج حسابداری با ایجاد کتاب حساب ها و بعد تسویه حساب در سرور متمرکز عمل می کنند.

در دنیای واقعی ارز های دجیتال هم به دلیل محدودیت های فنی، عملا همین اتفاق در یک صرافی ارز دیجیتال رخ می دهد. به همین دلیل معامله بیشتر افراد در این بازار مستقیم نیست و یک تسویه متمرکز رخ می دهد. فعالین این بازار عقیده دارند که فکر کردن به یک راه حل جدید همراه وضع قوانین بازار ارز دیجیتال می تواند بخشی از مشکلات را حل کند. مثل همانی که برای صرافی FTX رخ داد.

کنترل ریسک و شفافیت

در این مورد دو بحث داریم. اول اینکه آیا قوانین بازار ارز دیجیتال برای شفافیت پروژه ها و بنگاه های اقتصادی کافی هستند؟ و دومی اینکه چه قدر مردم جهان در مورد سرمایه گذاری ارز دیجیتال تفهیم شده اند. ما در سایت اکسچنجر تمام تلاش خود را کرده ایم که با ارائه مقالات مختلف و توصیه راجع پیش بینی های ریسکی، به شما تصویری از سرمایه گذاری واقعی بدهیم. با این حال بعضی از مردم کار را جدی نمی گیرند یا تحت تاثیر دیگران هستند.

اولین مورد می گوید که چه قدر روی بالا آمدن و معروف شدن انواع ارز های دیجیتال کنترل وجود دارد. امروزه خیلی از مهندسین کامپویتر توانایی نوشتن یک نرم افزار برای بلاک چین و کوین مخصوص خودشان هستند. آیا این اتفاق درستی است که توانایی انتشار ارز دیجیتال این همه عمومی باشد. این کار احتمال کلاهبرداری یا سرمایه گذاری پر ریسک را بالا می برد. توکن هایی که بعد از انتشار حامی جدی ندارند و نزول شدید پیدا می کنند.

فرهنگ سازی در جامعه بین الملل

از طرف دیگر شاهد هستیم که عدم وجود قوانین بازار ارز دیجیتال به سرمایه گذاران خرد آسیب هایی وارد کرده. مخصوصا سرمایه گذارانی که به خاطر سود های سال ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ دچار طمع زیادی شدند. به همین دلیل به نظر می رسد که قوانینی برای بازی گرفتن سرمایه گذاران خرد نیاز باشد. مثلا کنترل میزان سرمایه گذاری یا فعالیت های آموزشی.

آیا قوانین کافی هستند؟

بیشتر سرمایه گذاران بزرگ در بازار ارز دیجیتال انتظار قوانین بیشتر را دارند. مخصوصا آن هایی که از رخداد های صرافی FTX ضرر های بزرگ دیدند. مثلا روش کنترل ترازنامه و اسناد مالی. یا روند هایی که شبیه اختلاس بود مثل ایجاد شرکت های خواهر و معامله های مشکوک. صرافی مذکور حتی اقدام به ایجاد توکن مخصوص خودش هم کرده بود که بعد از اعلام اخبار شرکت از قیمت های بالا تا ۹۹ درصد سقوط کرد. رخدادی که برای بازار، سرمایه گذاران، صرافی ها و کل جامعه کریپتو بد تمام شد.

مراقبت از بازار ارز دیجتال با وضع قوانین

جمع بندی

در این مقاله راجع جدیدترین حرف های صاحب صرافی بایننس صحبت کردیم. حرف هایی در مورد افزایش قوانین بازار ارز دیجیتال و کنترل شفافیت آن. گفتیم رخداد تلخی که برای FTX پیش آمد، تاثیر بدی روی کل جامعه کریپتو گذاشت و تکرار آن می تواند کمرشکن باشد. به همین دلیل شاید ایجاد یک سری قوانین برای این بازار تمرکز گریز الزامی باشد. به همین دلیل چند حوزه اصلی را بررسی کردیم که کاندیدای ایجاد قاعده در آن ها هستند. مثل شیوه تسویه در صرافی ها، شفافیت بازار و کنترل ریسک.

سوالات متداول راجع قوانین بازار ارز دیجیتال

آیا وضع قوانین بیشتر برای بازار کریپتو مضر است؟
به نظر می رسد بعضی رخداد های غیرمنتظره همراه با تازه کاری سرمایه گذاران خرد دلایل خوبی هستند که از قوانین بازار ارز دیجیتال حمایت بیشتری شود.

آیا در نشست گروه ۲۰ در مورد ارز های دیجیتال هم صحبتی شد؟
بله، به عنوان مثل ژائو صاحب بایننس در این جلسه سخنرانی داشت. یکی از بحث های او در مورد قوانین جدید برای بازار کریپتو بود.

صرافی FTX چیست؟
این یک صرافی آمریکایی واقع در باهاما است که اخیرا در اکتبر ۲۰۲۲ دچار مشکلات جدی شد که نهایتا به تلاش برای اعلام ورشکستگی رسید. البته این پروسه در آمریکا کامل نشد و هم اکنون اموال این صرافی بلوکه شده تا روند قضایی تکمیل گردد.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها