افزایش درخواست ها برای شرکت اتریوم سیال در اثبات سهام

اکسچنجر » افزایش درخواست ها برای شرکت اتریوم سیال در اثبات سهام
اتریوم سیال در اثبات سهام
تعداد بازدید : 165

چند ماهی است که از شروع به روزرسانی ادغام می گذرد. این فرآیند که با نام Merge شناخته می شود، روحی تازه و امیدهای جدید برای علاقه مندان به اتریوم ایجاد کرده است. برای آن هایی که اطلاع دقیقی ندارند باید گفت که در آپدیت اخیر کل زندگی اتریوم را متحول کرد و از نظر فنی یک تغییر قابل توجه بود. خیلی از تجارت های مربوط به اتریوم هم تغییر شکل داد. از همه مشخصتر، تمام شدن فرآیند استخراج ارز دیجیتال اتریوم پس از سال ها بود. اتریوم سیال قرار است خودش را باز تولید کند و اگر علاقه مند به این کریپتو کارنسی هستید، شاید دوست داشته باشید که با شریک شدن در اثبات سهام، حتی اتریوم تولید کنید. در ادامه راجع بررسی وضعیت اتریوم موجود در بین تریدر ها صحبت می کنیم.

اتریوم سیال در استخرهای شراکت

قبل از شروع به روز رسانی ادغام، روند کاری الگوریتم ها بر پایه اثبات کار بود. برای شراکت در این فرآیند شما باید یک دستگاه محاسبه گر کامپیوتری به شبکه اضافه می کردید. این دستگاه انرژی مصرف می کرد و مسائل ریاضی مورد نیاز الگوریتم را حل. به ازای این شراکت هر چند ثانیه یک اتریوم به افراد جایزه داده می شد. این همانی است که با نام اثبات کار می شناسیم.

اثبات سهام

در فرآیند جدیدتر، دیگر نیازی به دستگاه استخراج و انرژی های زیاد نیست. افرادی که اتریوم دارند، کوین های قبلی خود را در اختیار شبکه قرار می دهند. یکی از شرکت کننده ها به صورت شانسی انتخاب می شود.الگوریتم های جدید با استفاده از این کوین ها تراکنش را به سرانجام می رسانند و ثبت می کنند. بعد هم به صاحب سهام اتریوم جایزه می دهد. دقت داشته باشید که الگوریتم های جدید برای ثبت تراکنش به قدرت محاسباتی و انرژی خیلی کمتری (حدود یک درصد) نسبت به اثبات کار نیاز دارند. اتریوم سیال به همین کوین هایی گفته می شود که در فرآیند اثبات سهام شریک اند.

پولدارتر ها پولدارتر می شوند

در نهایت چه اتفاقی می افتد؟ توجه داشته باشید که از این به بعد شبکه تنها به افرادی اتریوم می دهد که خودشان صاحب کوین هستند. برای شرکت در فرآیند به حداقل ۳۲ کوین اتریوم نیاز دارید. افرادی که کمتر از این اتریوم سیال دارند، قادرند در استخر (Pool) سهام عضو شوند. مثل قبل که استخر ها توانایی محاسبات خرد را تجمیع می کردند، الان هم استخر ها به تجمیع سهام خرد کمک می کنند. البته بهتر است هنگام انتخاب آن ها توجه کافی به اعتبارشان داشته باشید.

اثبات سهام در مقابل اثبات کار

 

البته در این میان اتفاق جالب دیگری هم می افتد. اتریوم سیال، ساکن می شود. منظورمان این است که صاحبان کوین مجبورند در مدت زمان گرفتن جایزه، ارز دیجیتال خود را راکت بگذارند. حفظ ارز دیجیتال به معنی عدم توانایی موقت برای فروش آن است. البته اگر اتریوم خرد در استخرها بگذارید، می شود بلافاصله آن را برداشت کرد. اما در حالت کلی فرد سهامدار باید مدت زمان مشخصی اتریوم خود را در حالت یخ زده نگه دارد.

مانیتورینگ بازار برای اداره سرمایه

اینکه می گوییم مانیتورینگ مهم است خیلی شباهت به وضعیت بانک ها یا بورس دارد. خیلی پیش می آید که در اخبار راجع افزایش سود بانکی توسط فدرال رزرو می خوانید. این افزایش سود برای کاهش سیال بودن پول رخ می دهد. اتریوم سیال داستان ما باعث می شود که خرید و فروش تا حدی کم بشود یا حداقل از هیجانات کاسته شود. وقتی صاحب یک سرمایه از رشد بدون ریسک اطمینان داشته باشد، کمتر دوست دارد آن را بفروشد.

استخر اثبات سهام کوین بیس

 

اما بازار ارز دیجیتال است و انبوهی از اخبار و نوسان. گاهی اخبار مربوط و نامربوط باعث تغییر شرایط می شوند. به همین دلیل خوب است که همواره مانیتورینگ بازار در گوشه ای از ذهن ما حضور داشته باشد.

الان وضعیت اتریوم سیال چگونه است؟

تحلیلگران می گویند که در چند هفته گذشته درخواست ها برای اتریوم سیال در اثبات سهام بیشتر شده. چند استخر معروف در حال فعالیت جدی می باشند. گفته می شود که ۶۴ درصد از کل اتریوم سیال در پنج استخر یا Staking pool حضور دارد. به عنوان مثال راکت پول (rETH)، کوین بیس پول (cbETH) و استخر سهام لیدو (stETH) از مهمترین فعالین این حوزه هستند. در حال حاض ۱۴.۵ میلیون اتریوم دست تریدرهاست. گفته می شود که از این مقدار ۵.۷ میلیون یا به عبارتی ۳۹ درصد در حال شرکت در فرآیند اثبات سهام اند. افزایش این مقدار به معنی ثبات بیشتر قیمت اتریوم و اعتماد عمومی به آپدیت مرج یا ادغام است.

جمع بندی

برای مدت ها پشتیبان اتریوم صحبت از تغییر روند و به روزرسانی شبکه می داد. این کار نهایتا چند ماه پیش به سرانجام رسید و آپدیت مرج رخ داد. بعد از این به روزرسانی، بلاک چین اتریوم از حالت اثبات کار به اثبات سهام تغییر پیدا کرد. امروزه تا ۴۰ درصد از کل کوین های موجود در بازار، وارد روند اثبات سهام شده اند. به نظر می رسد این کار به ثبات قیمتی و حتی ارزشمندتر شدن اتریوم منتهی شود. مثلا در حال حاضر نمی شود به روش های قدیمی مثل وصل کردن ماینر به اینترنت صاحب اتریوم جدید شد. بلکه تنها روش های ممکن خرید اتریوم با پول یا داشتن اتریوم و اثبات سهام است. به این کوین های حاضر در اثبات سهام، اتریوم سیال (Liquid ETH) هم گفته می شود.

سوالات متداول راجع اتریوم سیال و اثبات سهام

چه مقدار از کوین های اتریوم، سیال هستند؟
تخمین زده می شود که حدود ۴۰ درصد از ۱۴.۵ میلیون کوین اتریوم موجود، در فرآیند اثبات سهام شرکت می کنند.

آیا آپدیت جدید باعث رشد قیمت اتریوم می شود؟
این را باید در ادامه روند بازار مشاهده کرد. با این حال آپدیت مرج تاثیرات فنی مثبت به نفع افزایش قیمت دارد. مثلا افزایش سکونت کوین ها باعث کاهش هیجان و نوسان می شوند.

آیا می شود اتریوم را استخراج کرد؟
بعد از آپدیت مرج دیگر امکان استخراج اتریوم به روش های قبلی وجود ندارد. در حال حاضر تنها با داشتن کوین و شرکت در فرآیند اثبات سهام می توانید اتریوم خود را افزایش دهید.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها