اخبار اقتصاد جهان و قیمت نفت و تاثیر آنها روی بازار کریپتو

اکسچنجر » اخبار اقتصاد جهان و قیمت نفت و تاثیر آنها روی بازار کریپتو
بازار کریپتو
تعداد بازدید : 188

شاید بپرسید که موضوع این مقاله چه ربطی به اخبار بازار ارز دیجیتال دارد. اما برای خیلی از ما، کریپتوکارنسی بخشی از زندگی آینده خودمان و مردم جهان است. ما فکر می کنیم که ایده ارزهای دیجیتال می تواند تا سال تاثیرگذار باقی بماند. خیلی از پروژه های ارز دیجیتال دارای افق دید بلند مدت و بلند پروازانه هستند. اما وقتی یک صنعت این همه بزرگ می شود، علاوه بر اثر گذاشتن، شروع به تاثیر گرفتن از اقتصاد کلان دنیا می کند. به یاد بیاورید که چگونه کرونا مردم را از درآمده های عادی به سمت سرمایه گذاری در کریپتو سوق داد. پول درآوردن از طریق اینترنت و استخراج. بازار کریپتو همواره وابستگی های جدی به روند قیمت نفت، بازار سهام و تورم در کشورهای صنعتی داشته است.

در این مقاله به جدیدترین اخبار مربوط به دنیای سیاست و اقتصاد می پردازیم. مطالبی که به روند قیمت کریپتو برای میان مدت و بلند مدت، ربط زیادی دارد.

اخبار جدید راجع قیمت نفت و رابطه آن با بازار کریپتو

اخیرا کار کشورهای اروپایی و روسیه به جاهای سختی کشیده است. این کشورها برای صنعت و زمستان خود به نفت و انرژی روسیه نیاز جدی دارند. همین طور بقیه جهان برای کنترل قیمت نفت نمی تواند کمبود روسیه را تحمل کنند. به همین دلیل نمی شود از آن به طور کامل دل کند. اما از طرف دیگر بلوک غربی خواهان فشار به روسیه به خاطر جنگ اوکراین است. این شد که ۵ دسامبر تصمیم هایی گرفته شد تا اتحادیه اروپا به سمت سیاست سقف قیمت نفت برود.

سطح قیمت نفت در برابر روسیه

قضیه این استجنگ اوکراین و تاثیر آن روی بازار کریپتو که از این به بعد کشورهای اروپایی نفت روسیه را با قیمتی که خود تعیین می کنند خرید خواهند کرد. این کاملا برخلاف حالت نرمال است. اساسا قیمت نفت سال هاست که توسط بازار و فروشنده معلوم شده. این طرح می خواهد روسیه و اروپا و اوکراین و جهان را با هم راضی نگه دارد. البته کشور روسیه به طور رسمی مخالفت خود با این طرح را اعلام کرده و گفته که تبعیت نمی کند. ماجرا وقتی جالب می شود که آمریکا اعلام کرد اگر روسیه فروش نفت خود را متوقف کند، آن را جریمه خواهد کرد. به همین دلیل هر چه جلوتر می رویم، در آن قسمت از جهان وضعیت پیچیده تر می شود.

 

 

تغییر وضعیت اقتصاد جهان و زنجیره تامین

کرونا تقریبا تمام شده، اما فقط تقریبا. در کشور چین هنوز هم بخشی از محدودیت های رفت و آمد وجود دارد. همین محدودیت ها باعث شده که در این چند وقت شاهد اعتراضات جدی در این کشور به محدودیت های کرونایی باشیم. این اعتراضات که در دانشگاه ها و فضای مجازی چین زیاد پخش شده، از دولت این کشور می خواهد که روش برخورد با بیماری کرونا را تغییر دهد. البته موضوع این جاست که اکثر مردم چین در زمان شیوع از این بیماری مصون باقی ماندند. به همین دلیل نگرانی شیوع جدی و تلفات همواره زنده است.

به هر حال اقتصاد جهان دارد بیشتر از همیشه به اقتصاد قبل از کرونا شبیه می شود. حتی زنجیره توزیع در کشور چین هم توانسته به فرم خوبی برسد. به همین دلیل خیلی از تحلیلگران انتظار دارند که طی ماه های آینده یک روند صعودی در تولید ناخالص جهان داشته باشیم.

زمستان، قیمت انرژی و هزینه خانوار

از طرف دیگر قیمت انرژی و جنگ اوکراین نگرانی های تازه ای نسبت به یک رکود احتمالی ایجاد کند. در حال حاضر جهان در برزخی بین این دو مورد گیر کرده. زمستان در اروپا و آمریکا و تورم ناشی از دو سال کرونا، همگی دارند به اقتصاد جهان سیگنال می فرستند. مشکل این جاست که این همه سیگنال اقتصاد را دچار سردرگمی کرده است.

قیمت انرژی و ارتباط آن با بازار ارز دیجیتال

 

قرار است طی چند روز آینده دوباره نشست اوپک برگزار شود. این نشست نگرانی عمیقی راجع کاهش قیمت احتمالی در نفت دارد. گفتیم که روسیه با سقف قیمتی مخالفت کرده. اما این اتفاق باعث می شود که خریداران دیگر با قیمت کمتر از بازار نفت روسیه را بخرند. اصطلاحا روسیه مجبور می شود که تخفیف های خودش را بیشتر کند. علاوه بر این از نگرانی راجع رکود گفتیم. اگر این دو مورد رخ دهد، تقاضای نفت در جهان کمتر می شود که این یعنی کاهش قیمت آن. به همین دلیل خیلی ها پیشبینی می کنند که نتیجه نشست اوپک کاهش بیشتر تولید این کشورها باشد. اخیرا در سطح جهان بیشتر از اوپک پلاس صحبت می شود. اوپک پلاس به معنی اضافه شدن کشور روسیه به این گروه است که آن را از همیشه قویتر می کند.

این ها چه ربطی به بازار کریپتو دارد؟

توجه داشته باشید که بخش بزرگی از سرمایه کریپتو را معامله گران خرد جور می کنند. اگر آن ها را از بازار کریپتو جدا کنیم، قسمتی از قیمت ها ریخته می شود. از طرف دیگر وقتی کرونا پیش آمد، فعالیت های تولیدی دچار نزول شدید شد. به همین دلیل این تکنولوژی جدید بخشی از سرمایه گذاران بزرگتر را همراه خود کرد. اما وقتی صنعت دوباره رو می آید و قیمت ها بالا، هر دو منبع پول بازار کریپتو محو می شود.

اول از همه تورم باعث می شود که سرمایه گذاران خرد برای زندگی روزمره بیشتر خرج کنند. همین باعث می شود که آن ها از ذخیره پول و سرمایه گذاری آن در بازار کریپتو صرفه نظر کنند. وقتی قیمت ها بالا می رود، دولت ها برای کنترل آن نرخ بهره را بالا می برند. مثل کاری که فدرال رزرو کرد. این باعث می شود که مردم به سمت سرمایه گذاری بدون ریسک در بانک بروند به جای اینکه در جای پرنوسان و خطرناکی مثل کریپتو وارد شوند.

نشست اوپک پلاس برای تعیین قیمت نفت

 

در طرف دیگر ماجرا صنایع تعطیل شده را داریم. وقتی کارخانه ها دوباره روی کار بیایند، خیلی از سرمایه گذاری های قبلی که بی رونق شده بودند، دوباره نظر ها را جلب خواهند کرد. به همین دلیل یک تغییر جدی در وضعیت اقتصاد کلان جهان، تاثیر جدی روی سرمایه گذاری در بازار کریپتو خواهد داشت. در نظر داشته باشید که رشد اقتصادی جهان از طرفی درآمد ها را زیادتر می کند، از طرفی درخواست برای کالا را بیشتر می کند. اما نقص در زنجیره تامین و قیمت بالای انرژی در جهان باعث می شود که این دو با هم نخوانند و همچین رخدادی تورم زاست. چیزی که برای یک سال اخیر اروپا و آمریکا را دچار مشکلات جدی کرده است.

بلوغ بازار کریپتوکارنسی و تولید قوانین جدید

بازار کریپتو برای ادامه زندگی باید تغییر روند بدهد. البته به نظر می رسد که بخشی از فعالین آن به چنین بلوغی رسیده باشند. مهمترین سهم در این بلوغ را تولید قوانین و رسمی شدن دارد. اگر بازار ارز دیجیتال رسمی بشود، می تواند بخشی از اعتماد از دست رفته را بازیابی کند. به علاوه اینکه دیدیم رخدادهای بدی مثل صرافی سم بنکمن-فرید چه اثرات بدی بر ذهن مردم و دولتمردان جهان گذاشت.

بازار کریپتو قابلیت های خوبی برای زنده ماندن دارد اما برای رشد مستمر به قانون نیاز دارد. مثلا بازار سهام را در نظر بگیرید. یا بازار بانکداری در جهان را. این لوازم اقتصادی با چند ده سال تجربه به یک سیستم یکپارچه و اثرگذار رسیدند. ارزهای دجیتال باید فکری به حال نحوه خرید و فروش و اعتبار خود کنند. در این صورت می توان انتظار یک روند با ثبات و مطمئن راجع قیمت کریپتوکارنسی ها در جهان داشته باشیم.

آینده دور کریپتو در گرو تغییرات اساسی نظام سیاسی جهان

کریپتو کارنسی از ابتدا برای ایجاد سیستم پرداخت نوین اختراع شد. چنین چیزی شاید اول فانتزی به نظر بیاید. شاید هم فکر کنید که جانشین سیستم کلاسیک شدن خیلی مهم نباشد. اما باید دقت داشت که در چند سال آینده، مسئله اصلی قدرت ها، همین موضوع ارز مرجع و نحوه تسویه حساب در تجارت بین الملل خواهد بود. خیلی از کشور های جهان از جمله چین و روسیه، در پی ایجاد یک جانشین هستند. آن ها به پتانسیل های بد دلار برای تحریم و کنترل اقتصاد های خود پی برده اند. بخشی از رقابت بین آمریکا و چین هم از زمان دونالد ترامپ به این موضوع بر می گردد.

کریپتوکارنسی ها قادرند که این خلا را پر کنند. آن ها می توانند یک روش پرداخت و تراکنش بین المللی ایجاد کنند. روشی که تحت نظر دولت های مرکزی نیست و اصطلاحا غیرمتمرکز کار می کند. البته بعید است که همه کشورهای جهان روی چنین موجود غیرمتمرکزی توافق کنند، با این حال کریپتو قابلیت های خودش در بازار غیر رسمی و خرد جهان را چند بار اثبات کرده.

جمع بندی

در این متن راجع جدیدترین اخبار حوزه نفت و اقتصاد کلان صحبت کردیم. توضیح دادیم که چگونه این اخبار روی روند کلی بازار کریپتو تاثیر می گذارند. در حوزه نفت قیمت ها دچار بی ثباتی جدی شده است. جنگ اوکراین، تحریم روسیه، تورم جهانی و رکود احتمالی از مهمترین اخبار گفته شده هستند. انتظار داریم که برآیند آن ها روی قیمت میان مدت و بلند مدت ارز های دیجیتال اثر جدی بگذارند.

سوالات متداول راجع قیمت نفت و رابطه آن با بازار کریپتو

روند قیمت نفت در جهان چگونه است؟
به خاطر تحریم های اعمال شده بر نفت کشور روسیه و روند بی ثبات اقتصاد جهان، انتظار رکود باعث شده که خیلی ها به قیمت های پایینتر نفت چشم ببندند. به همین دلیل پیشبینی می شود که در نشست اوپک پلاس تصمیم هایی برای کاهش تولید گرفته شود.

آینده کریپتوکارنسی چگونه خواهد بود؟
به نظر می رسد که کریپتوکارنسی بتواند در منازعات اقتصادی و سیاسی آینده جهان اثرات جدی بگذارد. البته برای یک تصویر دقیقتر باید وضعیت بازار را به صورت جدی مانیتور کرد.

ارتباط اقتصاد کلان جهان با بازار کریپتو در چیست؟
می دانیم که بازار ارز دیجیتال به حجم بزرگی رسیده است. هر چه قدر اندازه آن بزرگتر شود، تاثیرات بیشتری را از تورم و قیمت کالاهای اساسی می گیرد.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها