شرکت هایی به وقوع زمستان کریپتو کمک کردند

اکسچنجر » شرکت هایی به وقوع زمستان کریپتو کمک کردند
زمستان کریپتو
تعداد بازدید : 156

روزی که عکس سم بنکمن-فرید صاحب شرکت FTX روی مجله فوربس رفت، اکتبر ۲۰۲۱، ارزش بازار کریپتو به ۲.۲ تریلیون دلار می رسید. یک میلیاردر جوان و تازه وارد که همه ثروتش را از بازار جادویی کریپتوکارنسی به دست آورده بود. بازاری که بعد از آن حتی رشد کرد و به ۳ تریلیون دلار رسید. با این حال همه می دانیم که چند هفته پیش سم بنکمن-فرید ثروتش را از دست داد، شرکت FTX اعلام ورشکستگی کرد و حالا ارزش بازار ارز دیجیتال به ۱ تریلیون دلار رسیده است. زمستان کریپتو واقعی است. با این حال می شود با تحلیل وقایع به نتایج جالبی رسید. اینکه فعالین این محیط در سطح جهانی چه اشتباهات غیر قابل قبولی مرتکب شدند. در این مقاله تلاش می کنیم چند مورد از تاثیرگذارترین شرکت ها بر وقوع زمستان کریپتو را معرفی کنیم.

اشتباهاتی که به زمستان کریپتو منتج شدند

قبل از اینکه قرعه به نام سم بنکمن-فرید بیافتد، شرکت های دیگری هم بودند که چنین مشکلاتی برخوردند. شرکت هایی که اعلام ورشکستگی کردند. جالب این جاست که سم بنکمن قبل از اتفاقات FTX تلاش کرده بود که به بعضی از این شرکت ها کمک کند تا به بازار برگردند. با این حال زمستان کریپتو فقط شرایط اقتصادی نبود. اشتباهاتی توسط فعالین این حوزه رخ داد که نمی شود نادیده گرفتشان.

ترافورم لبز

آزمایشگاه های ترافورم شرکتی است که در کشور سنگاپور ثبت شده. این شرکت ابتدا سراغ پروژه یک استیبل کوین به نام ترا-دلار یا TerraUSD رفت. این توکن قرار بود که در رابطه نزدیکی با دلار آمریکا قرار بگیرد. همراه آن هم یک توکن ضمیمه به نام لونا منتشر شد. مردم می توانستند در یک پلتفرم به نام انکر این استیبل کوین را خریداری کنند، با وعده سود ۲۰ درصدی.

شرکت ترافورم لبز
شرکت ترافورم لبز

 

با این حال در ماه می، این توکن دچار ریزش شدید شد. بعد از شایع شدن روند کاهشی، حدود ۵۰۰ میلیون دلار از ارزش آن در مدت کوتاهی نابود شد. این اتفاق متاسفانه فقط روی ترا اثر نگذاشت. روند نزولی اخیر طی رخداد های زنجیرواری باعث سقوط چند شرکت دیگر هم شد که در ادامه راجعشان صحبت می کنیم. جالب اینجاست که یکی از موسسان کره ای این شرکت در حال حاضر متواری است. پلیس کره جنوبی برای دستگیری اش اعلامیه داده. موسس دیگر این شرکت بعدا یک توکن دیگر برای نجات آن منتشر کرد که البته موفق نبود.

سلسیوس نتورکس

این شرکت در اصل یک شرکت سرمایه گذاری بود. شرکت مذکور توانسته بود حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه را جمع آوری کند. در یک بازه زمانی سلسیوس نتورک اقدام به سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری در حوزه کریپتو کرد. پس از مدتی که انباشت ارز دیجیتال در این شرکت افزایش یافت، سلسیوس شروع کرد به ارائه وام های داخلی به خودش و دیگر شرکت های تابعه. این عامل باعث شد که بعد از کاهش قیمت ارز های دیجیتال به مشکل بازگرداندن پول ها دچار شود.

برای مدت زیادی این شرکت و گروه های شبیه آن، وعده سودهای خیالی داده بودند. مثلا سود ۳۰ درصد آنی با ریسک پایین. همین هم باعث شد که بعد از فروپاشیدن ترا، مردم سراغ بازیابی پول هایشان بروند. اما این شرکت توانایی این کار را نداشت. به همین دلیل با مشتریان آن با پیام وضعیت حاد بازار رو به رو شدند. چیزی که نهایتا به اعلام ورشکستگی منتهی شد.

وویجر دیجیتال

داستان این شرکت هم مثل قبلی است. وویجر هم سرمایه گذاری ها به صورت ارز دیجیتال را جذب می کرد و آن را به شرکت های دیگر وام می داد. یکی از آن ها به نام Three Arrows Capital، که دوباره اهل سنگاپور بود، بخش زیادی از این وام ها را در سرمایه گذاری های پر از ریسک قمار کرد. در اصل فرض اولیه شرکت مذکور این بود که بازار کریپتو به رشد قیمت ها ادامه می دهد. اما با فرا رسیدن زمستان کریپتو، این شرکت به مشکلات بزرگی برخورد. بعد هم اعلام ورشکستگی کرد که یعنی نمی تواند وام هایش را به وویجر دیجیتال برگرداند. همین هم باعث شد که مردم سراغ بازیابی پول هایشان از وویجر بروند. همان طور که پیشبینی می کنید، این شرکت هم اعلام کرد که قادر به پرداخت این مبالغ نیست.

جالب اینجاست که در این مرحله FTX به عنوان دومین صرافی بزرگ ارز دیجیتال پیشنهاد کرد که برای کمک به شرکت به آن وام بدهد. این پیشنهاد رد شد. البته بعد از چند وقت FTX توانست این شرکت را بخرد. امروز که خود FTX دچار ورشکستگی شده، به نظر می رسد که مشتری بعدی وویجر دیجیتال، بایننس باشد.

بلاک فای

یکی دیگر از شرکت های سرمایه گذاری که دچار مشکل شد، بلاک فای (Block Fi) نام دارد. این گروه بعد از پیشامدهای FTX دچار ضرر شدیدی شد. در اصل بلاک فای مقدار زیادی از سرمایه جذب شده خود را در FTX گذاشته بود که ورشکستگی آن باعث شد که خودش هم اعلام ورشکستگی کند. باز هم سرمایه گذاران بودند که برای بازگشت پول خود به بن بست خوردند. جالب اینجاست که بلاک فای هم به مردم وعده سودهای بزرگ می داد. از این هم جالبتر ورود مردم در کشورهای غربی به شرکت بود. در زمانی که سود تضمین شده بانک های آمریکایی در حوالی ۲ یا ۳ درصد می چرخد، این همه آسان با وعده سود های بالای ۲۰ درصد خام شدند.

شرکت بلاک فای و زمستان کریپتو

 

زمستان واقعی، FTX

همه مواردی که بالاتر اعلام کردیم، مربوط به صندوق های سرمایه گذاری ارز دیجیتال بودند. با این حال متاسفانه در اکتبر امسال اتفاقات بدی برای دومین صرافی بزرگ دنیا رخ داد. معلوم شد که مدیر عامل این شرکت آن طور که باید مطابق قانون عمل نکرده است. سرمایه گذاری در شرکت های تابعه، ایراد در حساب های مالی و عدم شفافیت نهایتا به اعلام ورشکستگی آن منتهی شد.

سم بنکمن فرید و زمستان کریپتو
سم بنکمن-فرید

 

زمستان کریپتو در این مرحله تکمیل شد. بعد از اینکه میلیاردر جوان، سم بنکمن، که مدتی در صدر اخبار موفقیت بود، یک شبه همه ثروتش را از دست داد. مثل همیشه پای یک توکن نامربوط در میان است. این بار صرافی FTX توکنی به نام FTT منتشر کرد. بعدا معلوم شد که پشتوانه این ارز دیجیتال ابهام دارد و با کاهش ارزش بازار، سرمایه گذاران هم به مشکل خوردند.

جمع بندی

متاسفانه این یکی از مشکلات جدی افرادی است که برای سرمایه گذاری در حوزه ارز دیجیتال سراغ صرافی های خارجی می روند. صرافی هایی که در رسانه خوب ظاهر می شوند اما هیچ تضمین قانونی ارزشمندی برای مشتریان، مخصوصا هم وطنان ما در ایران، ارائه نداده اند. ما در گروه اکسچنجرپرو تلاش کردیم که فقط رابطه بین خریداران و فروشندگان ارز دیجیتال را سرعت بخشیم و با طراحی ابزار تحلیل و مانیتورینگ بازار، فرآیند معامله کردن را برای شما آسانتر کنیم. پیشنهاد ما این است که به هیچ وجه در بازار پرنوسان این روزها، فریب سودهای کلان حتی از جانب شرکت های به ظاهر معتبر خارجی را نخورید.

سوالات متداول راجع وقوع زمستان کریپتو

زمستان کریپتو از کی آغاز شد؟
سال ۲۰۲۲ با روند کاهشی قابل ملاحظه ای در قیمت ارزهای دیجیتال آغاز شد. این روند با معلوم شدن اشکال در کار چند شرکت سرمایه گذاری کریپتو به اوج خود رسید.

ماجرای شرکت ترا چیست؟
شرکت ترا یو اس دی، که در سنگاپور ثبت شده است یک پروژه استیبل کوین بر مبنای دلار آمریکا ایجاد کرد. پس از مدتی اعتبار درآمد های این شرکت ابهام آمیز شد و بعد هم در جریان زمستان کریپتو اعلام ورشکستگی کرد.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها