ثروت SBF چه قدر بوده، معرفی شخصیت

اکسچنجر » ثروت SBF چه قدر بوده، معرفی شخصیت
ثروت SBF
تعداد بازدید : 205

ساموئل بنکمن-فرید نمونه کامل یک جوان ثروتمند در آمریکا بود. از آن هایی که در موردش افسانه ها و داستان ها گفته می شد. فردی که تصویرش به مجله فوربس هم رسید. در دنیای رسانه او را به اختصار SBF صدا می کنند. الان در سال ۲۰۲۲ ثروت SBF به مقداری رسیده که می توان با صفر تقریب زد. در این متن می خواهیم داستان پر پیچ و خم سم بنکمن-فرید را با هم مرور کنیم. البته در مقاله دیگری تحت عنوان قضیه ورشکستگی صرافی FTX جزئیات اتفاقی که برای این شرکت افتاد را توضیح دادیم. اما به نظر جالب است که بیشتر راجع فردی بدانیم که در این چند ماه، کل دنیای کریپتو را زیر سوال برد. متاسفانه پس لرزه های آن هنوز هم در کمین روند قیمت و اعتماد عمومی به ارز های دیجیتال است.

منبع ثروت SBF و سرانجام آن

اول کمی راجع زندگی شخصی SBF صحبت کنیم. ساموئل در یک خانواده کاملا دانشگاهی به دنیا آمده. اصلا محل به دنیا آمدنش محیط دانشگاه استنفورد بوده. پدر و مادرش هر استاد حقوق در همین دانشگاه بودند. خانواده SBF یهودی هستند و بقیه اعضای آن هم بیشتر در حوزه تجارت مشغول بوده اند. مثلا برادرش در بورس وال استریت آمریکا معامله می کرده و بعدا پست های دیگری به دست آورده. بنکمن در اصل فامیل پدر او و فرید فامیل مادر او بوده و امروز به نام سم بنکمن-فرید شناخته می شود.

سم بنکمن-فرید

 

تحصیلات آکادمیک موفقی داشته. اول در یک گروه معروف ریاضی دبیرستان را تمام می کند و بعد هم به دانشگاه MIT می رود. در آن جا رشته فیزیک به عنوان رشته اصلی و ریاضی را به عنوان رشته فرعی به اتمام می رساند. با اینکه سرانجام قضیه را می دانیم، اما باید اعتراف کرد که موفقیت های بزرگ او هم نشانی از توانایی های ذهنی و شم اقتصادی داشته.

کار در شرکت های فرعی و تاسیس آلامدا

SBF بعد از پایان لیسانس در دانشگاه، سراغ چند شرکت در سراسر دنیا می رود. اول در برکلی آمریکا وارد یک بنیاد خیریه می شود اما خیلی سریع از آن می رود و شرکت آلامدا را تاسیس می کند. شریک او در تاسیس این شرکت تارا مک اولوی بود. SBF صاحب ۹۰ درصد این کمپانی است. حوزه کاری این شرکت هم جذب سرمایه گذاری و استفاده از آن در معاملات ارز دیجیتال بوده است. بعد از آن هم سراغ شرق آسیا می رود.

تاسیس صرافی FTX

بعد از آلامدا ثروت SBF شروع به رشد می کند. در این مرحله او به هنگ کنگ می رود و نهایتا صرافی FTX را پایه ریزی می کند. البته محل استقرار صرافی باهاما می باشد. بعد از ایجاد صرافی در سال ۲۰۱۹ به بحران کرونا می رسیم. همه می دانیم که این چه دوره خاص و پر سودی را برای دنیای ارز دیجیتال شروع کرد. سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ را می توان دوران طلایی این تجارت به کلی دیجیتال نامید. به مرور زمان صرافی FTX رشد می کند. این شرکت در روز های اوج خودش توانست به عنوان دومین مرکز تبادل ارز دیجیتال جهان بعد از بایننس تبدیل شود. همین سال هاست که سم بنکمن-فرید را به شدت معروف کرد. قیمت کریپتوکارنسی ها رشد کرد، افراد زیادی مخصوصا از آمریکا مشتری صرافی او شدند و از طرف دیگر آلامدا که به موفقیت های خوبی رسید.

شرکت آلامدا و سرمایه گذاری های بیشتر

همان طور که گفتیم شرکت آلامدا در حوزه سرمایه گذاری دیجیتال فعالیت می کند. به نوعی می شود گفت که با یک کارگزاری و بازارگردان در حوزه ارز دیجیتال رو به رو هستیم. خیلی ها شرکت آلامدا را به نوعی کمپانی خواهر صرافی FTX می دانند. مطلبی که بعد ها اثر زیادی روی آینده SBF گذاشت.

ثروت SBF در روز های اوج به حدود ۲۶ میلیارد دلار رسید. بیشتر این اموال هم به صورت ارز دیجیتال بودند و ارز شرکت هایی که صاحبشان بود. البته به دلیل ریزش قیمت ارز ها اواخر سال ۲۰۲۱ و سال ۲۰۲۲، بخشی از این سرمایه به صورت طبیعی کاهش پیدا کرد و قبل از بر ملا شدن اخبار صرافی و آلامدا به مقدار ۱۶ میلیادر دلار کاهش پیدا کرد.

شرکت سرمایه گذاری آلامدا

 

مطلب جالبتر این جاست که در روز های خوبش، سم بنکمن تلاش های تجاری خیلی بیشتری هم داشت. به عنوان مثال صرافی ها و ارز های دیجیتال دیگری هم وجود داشتند که سال ۲۰۲۲ قبل از FTX دچار ورشکستگی شدند. یکی از تلاش های SBF این بود که شرکت های مذکور را بخرد یا از بحران های بزرگ با قرض دادن جلوگیری کند. همچنین گفته می شود که سم قصد داشته در جریان خرید شرکت توییتر توسط ایلان ماسک به او کمک کند و به نوعی از مشوقان او بوده است.

ثروت SBF جوان او را به رسانه و سیاست می برد

طبق معمول رسانه های آمریکایی، علاقه زیادی به ثروتمندان جوان وجود دارد. سم بنکمن قبل از سن ۳۰ سالگی توانسته بود به این اعداد بزرگ برسد. این سرمایه ها همگی از دنیای ارز دیجیتال می آمدند و خوب طبیعی است که از او یک قهرمان بسازد. چیزی که واقعا برای چند ماه در دنیای کریپتو قابل مشاهده بود. به زودی عکس او به عنوان یک ثروتمند جوان و قهرمان دنیای ارز دیجیتال روی مجله فوربس رفت. در شبکه های مختلف ظاهر شد و به یک راهنمای سرمایه گذاری برای فعالین کریپتو بدل گشت.

سیاست و SBF

بعد از پولدار شدن، سم بنکمن-فرید شروع به فعالیت سیاسی هم کرد. گفته می شود که در انتخابات میان دوره ای آمریکا که نوامبر ۲۰۲۲ برگزار شد،‌ SBF دومین حامی مالی حزب دموکرات بوده. او حدود ۴۰ میلیون دلار پول به این حزب اهدا کرد. البته قطعا نتایجی هم داشته، همان طور که شنیدید، دموکرات ها کنگره را از دست ندادند. نتیجه ای که با توجه به عملکرد دولت بایدن کمی عجیب به نظر می رسید. یکی از بند های جالب در پروند صرافی FTX همین کمک های مالی مشکوک است.

فاجعه صرافی FTX

این اتفاق زمانی شروع شد که یک سایت خبری، مطالبی از حسابرسی ها و فعالیت های مشکوک در آلامدا منتشر کرد. آن ها مدعی شدند که بخش قابل ملاحظه ای از سرمایه های جذب شده آلامدا، به صورت توکن FTT در آمده. این توکن توسط صرافی SBF منتشر شده بود. با توجه به اینکه سم بنکمن صاحب اصلی هر دو شرکت بود، لرزه های بزرگی به تن قیمت و اعتماد عمومی وارد شد.

توکن صرافی FTX

 

مبسوط این ماجرا در پرونده FTX توضیح داده شده. خلاصه این است که با پخش شدن این خبر سرمایه گذاران خرد و کلان توکن های خودشان را فروختند. با ضربه قیمتی به توکن FTT، مشتریان صرافی FTX دنبال خارج کردن ارز های دیجیتال خود از آن رفتند. خیلی زود پیام های نگران کننده ای ارسال شد. پیام هایی که می گفتند صرافی به اندازه کافی دلار یا ارز دیجیتال ندارد که به درخواست های شما پاسخ دهد. بعد هم که دستگاه قضایی آمریکا جلو آمد و SBF با اتهام تقلب و کلاهبرداری راهی زندان شد. هم اکنون او در زندان منتظر برگزار شدن دادگاه است.

آیا SBF دنبال قدرت بود؟

همه می دانیم که ثروت لذت خیلی زیادی دارد، اما شاید این را فقط ثروتمندان درک کنند که قدرت حتی لذت بیشتری دارد. حالا ما نمی دانیم که SBF یک فرد نیکخواه برای جامعه بوده یا دنبال لذت قدرت، اما این را می دانیم که فعالیت هایش خیلی فراتر از پول گسترش داشت. همین کمک های مالی به حزب دموکرات را در نظر بگیرید. چنین کمک هایی باعث می شود که قانون گذاران آمریکایی به حرف های شما توجه کنند. در اصل جامعه آمریکا پر از ابرثروتمندانی است که بعد از تجارت سراغ فعالیت های متفرقه رفته اند.

امروز البته دیگر نه دیگر خبری از ثروت SBF است و نه دیگر اثرگذاری مهمی در جریان قدرت دارد. با این حال اتفاقات بالا نشان داد که دنیای ارز دیجیتال در بعضی نقاط، ضعف های جدی دارد. مثلا قوانین کافی، شفافیت و البته تمرکز زدایی واقعی. اصلا شدت بالای تمرکز ارز دیجیتال در FTX بود که به سم بنکمن-فرید اجازه فعالیت های غیر قانونی داد.

جمع بندی

در این مقاله راجع زندگی شخصی و کاری سم بنکمن-فرید صحبت کردیم. توضیح دادیم که به صورت خلاصه ثروت SBF از کجا شروع به رشد کرد. بعد از تاسیس شرکت آلامدا و صرافی FTX او به یکی از افراد موثر و به نوعی سلبریتی دنیای تجارت تبدیل شد. جوان آمریکایی با سن کمتر از ۳۰ سال که به ۲۶ میلیارد دلار ثروت دست پیدا کرده. اما سال ۲۰۲۲ در ماه های پایانی اصلا با این جوان خوش رفتار نبود. لو رفتن اطلاعات شرکت آلامدا و ورشکستگی صرافی FTX باعث شد که ثروت سم بنکمن معادل صفر دلار بشود.

سوالات متداول راجع ثروت SBF

آیا سم بنکمن-فرید ازدواج کرده بود؟
خیر اما گفته می شود که رابطه احساسی با مدیر عامل آلامدا، کارولین الیسون داشته است.

تاثیر ورشکستگی صرافی SBF روی بازار کریپتو چه بود؟
متاسفانه بعد از این واقعه دچار نزول در قیمت خیلی از ارز های دیجیتال بودیم. مخصوصا توکن FTT با سقوط بیش از ۹۰ درصدی خیلی از سرمایه گذاران را متضرر کرد.

سم بنکمن-فرید چند سال دارد؟
این فرد در سال ۱۹۹۲ میلادی در دانشگاه استنفورد آمریکا به دنیا آمده است. در لحظه نوشتن این مقاله SBF ۳۰ ساله است.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها