فواید تحلیل تکنیکال کریپتو

اکسچنجر » فواید تحلیل تکنیکال کریپتو
تحلیل تکنیکال کریپتو
تعداد بازدید : 233

تحلیل تکنیکال یا همان Technical Analysis از جمله روش های مرسوم در بازارهای مختلف است. نه فقط کریپتو که ابتدای کار آن در بورس اوراق بهادار بوده است. بعد هم خیلی سریع گسترش یافت و به دنیای فارکس و کریپتو رسید. تحلیل تکنیکال کریپتو در اصل یک اختلاط بین روش های آماری، مانیتورینگ و هوش مصنوعی است. می دانیم که خود هوش مصنوعی هم تا حد زیادی بر پایه آمار و احتمال بنا شده است. در تحلیل تکنیکال مرسوم بین معامله گران، چند متود پر تکرار وجود دارد. روش های خاصی که از بقیه معروف تر هستند. برای استفاده از تحلیل تکنیکال حتما نیاز نیست استاد بشوید. با این حال باید درک کرد که این مطالب دشواری های خودشان را نیز دارند. به همین دلیل باید سراغ تکرار و تمرین بروید. در ادامه مهمترین اصول تحلیل تکنیکال کریپتو را معرفی می کنیم. بعد هم یک آشنایی مختصر با بعضی اصطلاحات پیدا خواهیم کرد.

چگونه از تحلیل تکنیکال کریپتو استفاده کنیم؟

توضیح دادیم که چگونه باید اول سراغ یادگیری بروید. مطالعه در زمینه نمودار ها، بازار کریپتو، کمی آمار و احتمال و البته مقدار کمتری ریاضی نیاز دارید. البته خیلی از تریدر ها به طور خودکار با ریاضی آشنا هستند. اما فهم بعضی مطالب به ادبیات علمی خیلی معمولی نیاز دارد.

بعد هم باید منبع مناسبی برای یاد گرفتن پیدا کنید. دقت داشته باشید که روش اصلی یاد گرفتن این مفاهیم، تجربه و تمرین زیاد است. مثلا سراغ چارت های مختلف در بورس، فارکس و انواع ارز های دیجیتال بروید. ما در صرافی ارز دیجیتال اکسچنجر پرو یک سری از بهترین امکانات تحلیل تکنیکال را فراهم کردیم که رابط کاربری روانی هم دارد.

زمینه هایی که در آن تحلیل تکنیکال کمک می کند

تحلیل تکنیکال کریپتو در این موارد به کمک ما می آیند:

  • پیش بینی قیمت کوتاه و بلند مدت ارز های دیجیتال.
  • فهمیدن جهت روند بازار و پیش بینی آن.
  • یافتن نقاط منطقی که روند ها در آن ها می شکنند و برعکس می شوند. به عنوان مثال نقطه ای که روند صعودی تمام می شود و بازار پایین می آید.
  • گرفتن سود از نوسانات خیلی کوتاه مدت با فریم زمانی چند دقیقه ای.
  • طراحی استراتژی برای سرمایه گذاری یا محافظت از آن.
  • پیدا کردن مرز های حمایتی و مقاومتی. این دو از مفاهیم مهم تحلیل تکنیکال هستند و در ادامه راجعشان صحبت می کنیم.

ایده اصلی پشت سر تحلیل تکنیکال

ایده اصلی برای طراحی روش های تکنیکال، همان پیش بینی پذیر بودن رفتار انسان هاست. می دانیم که پشت پرده ی تمام رخداد های بازار افرادی از جامعه انسانی حضور دارند. حتی بات ها و الگوریتم های معامله گر هم از تاریخی درس می گیرند که حاصل رفتار کنشگران انسانی است. منظور تحلیل تکنیکال این است که رفتار حرص و ترس انسان ها قابل پیش بینی است. مخصوصا وقتی به بازار های مالی می رسیم. تحلیل تکنیکال سعی می کند روند های قبلی طمع، ترس، تامین و تعادل ها را نگاه کند. بعد هم طبق روند های قبلی برای آینده تصمیم می گیرد. در این راه روش های علم آمار بیشترین کاربرد را دارند.

جدیدا هم هوش مصنوعی وارد این قضیه شده. هوش مصنوعی هم در کل به صورت یادگیری از گذشته و پیش بینی آینده عمل می کند. به این معنی که شما تاریخ یک بازار مالی را به عنوان داده اولیه می دهید و بعد آینده را پیش بینی می کند.

اصلا چرا تحلیل تکنیکال کریپتو موثر واقع شده؟

نکته جالب این جاست که تحلیل تکنیکال کریپتو حتی بهتر از بازار های دیگر عمل می کند. دلیل آن هم مجازی بودن دارایی ها در بازار ارز دیجیتال است. مثلا بورس سهام را در نظر بگیرید. تحلیل بنیادی در تعیین قیمت و روند اثرگذاری خیلی بیشتر دارد در مقایسه با کریپتو کارنسی. در بورس، ارزش یک کارخانه خیلی سریع با عوامل بنیادی مثل فروش، مساحت، ماشین آلات و تعداد کارمندان تعیین می شود. اما خوب ارز دیجیتال چنین ویژگی هایی ندارد. به همین دلیل تکرار روند های احساسی و تصمیم های قبلی در آن محتمل تر است.

تحلیل تکنیکال در مقابل بنیادی

تحلیل بنیادی در یک بازار مالی یعنی تعیین قیمت بر اساس متغیر های کف بازار. مثلا اگر ما بخواهیم یک شرکت را با تحلیل بنیادی بررسی کنیم، به یک سری از اعداد و ارقام نگاه می کنیم. چنین روشی را اصطلاحا تحلیل بنیادی عددی می گویند. به عنوان مثال مقدار فروش محصولات، سود سالیانه، تعداد کارمندان، مقدار حقوق پرداختی، ارزش تکنولوژیک محصولات، اموال غیر منقول، مقدار بدهی به شرکت ها و بانک ها و بازار آینده محصولات. این ها بخشی از تحلیل بنیادی عددی در بازار سهام است.

بخش دیگر تحلیل بنیادی هم کیفی است. در این مورد کمتر با اعداد و ارقام صحبت می کنیم. در عوض اخبار، شخصیت مدیر عامل و نظر مردم راجع آن بنگاه اقتصادی اهمیت پیدا می کند. کارخانه ای را در نظر بگیرید که وضعیت خیلی خوبی دارد اما به تازگی مدیریت آن عوض شده. ممکن است شما با شناختی که از مدیریت جدید دارید، به این نتیجه برسید که آینده کارخانه بد خواهد بود.

اما چه ربطی به کریپتو دارد؟

مطالبی که بالاتر گفتیم جالب بودند. اما خیلی هایشان مصداق در بازار ارز دیجیتال ندارند. مثلا صحبت کردن راجع تحلیل بنیادی ارز اتریوم سخت است. البته اتریوم جزو نمونه های خوب محسوب می شود. این ارز دیجیتال حامیان زیادی دارد و در بین افراد گسترش پیدا کرده. به همین دلیل تحلیل بنیادی کیفی خوبی برایش داریم. اما همیشه هم به این سادگی نیست. چون خیلی از معیار های بازار ارز دیجیتال هنوز رسمی و منطقی تعیین نشده است. همین باعث می شود که صحبت راجع تحلیل بنیادی کریپتو دشوار باشد.

قبل از اینکه تحلیل تکنیکال کریپتو را آغاز کنیم:

به دو نکته مهم اشاره می کنیم:

  • اول اینکه همان طور که گفته شد، تمرین برای یاد گرفتن تحلیل تکنیکال کریپتو خیلی مهم است. با تمرین سرعت شما بیشتر می شود. وقتی تمرین می کنید، بعد از مدتی راجع استفاده از متود های مختلف و زیاد تحلیل تکنیکال کمتر به شک و تردید می خورید.
  • تحلیل تکنیکال یک نوع جادوگری نیست. به همین دلیل حرفی از قطعیت نمی زنیم. از تحلیل تکنیکال با تعیین حد ضرر استفاده کنید. به این معنی که مقدار ریسک خود را مشخص کرده و بعد از هر متود به جایش استفاده کنید. اگر ریسک شما اندک است، تحلیل تکنیکال برای تعیین استراتژی مناسب خواهد بود. اگر می خواهید ریسک بالاتری را تجربه کنید، می شود از تحلیل برای معاملات سریعتر و نوسانگیری استفاده کرد.

مهمترین ابزار تحلیل تکنیکال

این فضا به شدت گسترده شده. خیلی از دانشمندان و فعالین تجاری روش های خاص خود را دارند. حتی شما هم بعد از تمرین شاید بتوانید متود های مخصوص خودتان را ایجاد کنید. با این حال ما تصمیم گرفتیم برای ایجاد آشنایی چند تا از مهمترین ها را برای شما بیاوریم. این شما و این هم تحلیل تکنیکال کریپتو.

شمعدانی های ژاپنی

کار تحلیل تکنیکال با نمودار قیمت شروع می شود. یکی از بهترین نمودار ها برای تحلیل، نمودار شمعی یا شمعدانی ژاپنی است. در این گونه نمودار ها هر بازه زمانی، یک شمع مخصوص خودش دارد. این شمع ها نه فقط قیمت لحظه ای بلکه اطلاعات خیلی بیشتری راجع آن فریم زمانی بازگو می کنند.

نمودار شمعی در تحلیل تکنیکال

 

برای آشنایی با یک شمع به تصویر زیر توجه کنید. در این شمع چهار سطح قیمتی وجود دارد. دو سطح مربوط به قیمت های آغاز فریم زمانی و پایان فریم زمانی است. منظور از فریم زمانی بازه ای می باشد که نمودار شمعی از روی آن ساخته شده. دو سطح دیگر مربوط به بیشترین و کمترین قیمت هایی است که در آن فریم زمانی تجربه شده است. به عنوان مثال یک فریم با قیمت ۱۰۰ شروع می شود در کمترین مقدار به ۵۰ رسیده، در بیشترین مقدار به ۱۵۰ رسیده و در پایان فریم هم با ۱۲۵ پایان یافته. نمودارش چیزی شبیه به تصویر قبلی می شود.

روند های صعودی و نزولی

از جمله مهمترین بخش های تحلیل تکنیکال، تعیین روند ها و نوع هر کدام است. ما دوست داریم بدانیم بازار به طور کلی صعود می کند یا نزول دارد یا ثابت است. این اطلاعات را یک روند به ما می دهد. البته ممکن است نوسان هایی هم رخ دهد. اما روند بحثی بلند مدت با قدرت بیشتر است. قدرت یک روند نزولی حتما از یک نوسان صعودی در ادامه کار بیشتر است. مگر اینکه بفهمیم یک روند در حال شکست است.

این نقاط هم برای ما بسیار ارزشمند هستند. نقاط شکست روند. در چنین نقاطی سرنوشت سرمایه گذاری ما مشخص می شوند. مثلا فرض کنید کل بازار در یک روند نزولی قرار دارد. به همین دلیل فروشنده زیاد است و خرید کردن اصلا به دشواری نمی خورد. با این فرض کنید روز کاری بعد روند نزولی می شکند و وارد فاز صعودی می شویم. در اینجاست که آگاهی قبلی به ما کمک می کند. اگر ندانیم که فردا روند می شکند، ممکن است سود زیادی را از دست دهیم. در عوض با دانستن تغییر روند، می توان به سود خیلی خوبی دست پیدا کرد.

تعریف روند های قیمتی

از نظر فنی وقتی می گوییم یک روند افزایشی داریم که قیمت بیشینه بعدی از قیمت بیشینه الان بالاتر باشد یا قیمت کمینه بعدی از قیمت بیشینه امروز بالاتر باشد. عکس آن هم تعریف یک روند نزولی است.

تغییر فریم زمانی

فریم زمانی یعنی هر نقطه از نمودار مربوط به چه بازه از روز یا سال باشد. فریم های مختلفی وجود دارند. مثلا فریم ۱۵ ثانیه ای، یک دقیقه ای، یک ربع ساعت، یک ساعتی، ۳ ساعته، یک روزه و حتی چند ماه. در این صورت هر شمع در نمودار اطلاعاتی را مربوط به همان فریم تحویل شما می دهد.

تغییر فریم زمانی کاربرد های زیادی دارد. البته تا حد زیادی هم به چیزی مربوط است که سعی می کنید از روی نمودار بفهمید. به هر حال خوب است که بدانید چنین آپشنی در یک نمودار تحلیل تکنیکال کریپتو وجود دارد. مثلا اگر قصد خرید اتریوم دارید، به صفحه این ارز می روید و فریم زمانی یک هفته ای را انتخاب می کنید. این فریم زمانی به شما کمک می کند که تحلیل تکنیکال بلند مدت یا میان مدت انجام دهید.

حمایت و مقاومت

خیلی مشاهده می شود که عوامل دست به دست هم می دهند، تا قیمت از یک مقداری کمتر نشود یا از مقداری بیشتر نشود.

یک مثال خیلی ساده اش را در کشور خودمان در نظر بگیرید. دولت تصمیم می گیرد که قیمت مرغ را آزاد کند (مثل بورس و کریپتو) اما در کنارش دوست ندارد که از مقدار خاصی بیشتر شود (یک عامل خارجی و قدرتمند). در نتیجه هر بار که قیمت مرغ به حد خاص می رسد، دولت با اعمال قانون و فروختن مرغ بیشتر، آن را تعدیل می کند. از نظر فنی می گوییم که یک سطح مقاومتی داریم. سطوح مقاومتی به شدت وابسته به عوامل خارج از کنترل هستند. مثلا بازارگردان های قوی (در مثال ما دولت یک بازارگردان موثر بود. مثال های خیلی بیشتری در اقتصاد کلان جهانی و ملی وجود دارد) سعی می کنند با توجه به شرایط خودشان، قیمت ها در یک محدوده کنترل شده باقی بماند.

سطوح حمایتی و مقاومتی در تحلیل تکنیکال کریپتو

 

سطح حمایتی هم جایی است که بازارگردان نمی گذارد قیمت کمتر از آن شود. بعضی اوقات می شود سطوح حمایتی پیدا کرد که برای یک یا دو سال وجود داشتند. یعنی اگر به نمودار دو سالانه ی ارز دیجیتال یا سهام بورس یا فارکس نگاه کنید، دو سال است که نمودار با روند کاهشی به سطح حمایتی برخورد می کند و پایین تر نمی آید.

تعیین حد ضرر

طبق توضیحات بالا می شود به این نتیجه رسید که سطوح حمایت و مقاومت، در اصل حد ضرر و حد سود را مشخص می کنند. اگر شما بدانید که سطح حمایتی بعدی کجاست، می توانید پیش خودتان یک مقدار مشخصی از ضرر را برنامه ریزی کنید. هر چه قدر در یک نمودار بیشتر به سطح حمایتی یا مقاومتی برخورد کرده باشیم، آن سطح از ارزش و قدرت بیشتری برخوردار است.

میانگین متحرک

میانگین متحرک یا همان Moving Average ابزاری آماری برای تحلیل داده به صورت سری زمانی است. این متود یک روش پرکاربرد برای Time Series Analysis است. میانگین متحرک به نمودار شما کمک می کند که قابل فهم شود. از این متود می توان برای فهمیدن روند هم کمک گرفت. میانگین متحرک مقدار کمی هم قابلیت پیش بینی کردن دارد. به این معنی که می تواند از آینده کوتاه و میان مدت، یک تصویر ایجاد کند. کاربرد دیگر میانگین متحرک هم در یافتن نقطه ورود یا خروج از ارز دیجیتال است. به همین دلیل از جمله متود های آسان در تحلیل تکنیکال کریپتو می باشد.

میانگین متحرک از متود های تحلیل تکنیکال است

 

حجم بازار و خبر ها

حجم بازار به معنی قیمت تمام ارز دیجیتال موجود در آن است. می توان حجم بازار را برای هر توکن به صورت جداگانه محاسبه کرد. این را اصطلاحا Market Cap هم می نامند. این عدد ها از دو نظر برای تریدر های ارز دیجیتال اهمیت دارند:

  • اول اینکه حجم بازار به شما در مورد روند کلی اطلاعات خوبی می دهد. شاید روند نزولی برای ارز دیجیتال خاصی شروع شده باشد، اما بررسی حجم بازار به شما کمک می کند که بدانید دلیل آن چه بوده. اگر کل بازار نزول کند یک بحث است و اگر فقط آن ارز سقوط کرده موضوع دیگری در میان است.
  • برای تازه وارد های تحلیل تکنیکال کریپتو، حجم بازار کمک مهمی است. ما به شما پیشنهاد می کنیم که همیشه سرمایه گذاری خود را با ۱۰ ارز دیجیتال اول از نظر حجم بازار شروع کنید. در این صورت احتمال برخورد با ریسک های پیش بینی نشده کمتر می شود. اینکه با یک پروژه قلابی رو به رو شوید یا توکن بی پشتوانه بخرید، برای ۱۰ ارز دیجیتال اول با احتمال خیلی کمی رخ می دهد.

جمع بندی

در این مقاله توضیحات مفصلی راجع تحلیل تکنیکال کریپتو ارائه کردیم. توضیح دادیم که این ابزار در اصل برای هر بازار بر مبنای رفتار انسان ها کار می کند. منطق بازار کریپتو هم علاوه بر عرضه و تقاضا، روی طمع و ترس بنا شده. به همین دلیل تحلیل تکنیکال سودمند واقع می شود. بعد هم مهمترین اصطلاحات و ابزار عمومی را لیست کردیم. چیزهایی که خیلی سریع روی هر نمودار ارز دیجیتال ظاهر می شوند. البته همان طور که قبلا گفتیم، تمرین و تعیین مقدار ریسک پیش زمینه های استفاه از تحلیل تکنیکال کریپتو برای سرمایه گذاری هستند.

سوالات متداول راجع فواید تحلیل تکنیکال کریپتو

آیا تحلیل تکنیکال نتیجه حتمی دارد؟
خیر. در بازار پر نوسان کریپتو هیچ پیش بینی قطعی نیست. به همین دلیل حتی تجربه و دانش بالا هم نباید اعتماد به نفس بالا در شما ایجاد کند.

سطوح حمایت و مقاومت چه معنایی می دهند؟
سطوح حمایت و مقاومت مقادیری هستند که به روند ها پایان می دهند. این سطوح معمولا توسط عوامل خارجی ایجاد می شوند. قیمت های نزولی از سطح حمایتی کمتر نمی شوند و قیمت های صعودی از سطح مقاومتی بیشتر نمی شوند.

نمودار شمعی به چه دردی می خورد؟
در یک نمودار شمعی چهار سطح قیمتی تعریف می شود. در هر تایم فریم، قیمت شروع، قیمت پایانی، بیشترین و کمترین قیمت توصیف شده اند. رنگ هر شمع هم توضیح می دهد که قیمت در پایان فریم زمانی بیشتر از آغاز آن بوده یا نه.

2/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها