چگونه سبد ارز دیجیتال بسازیم؟

اکسچنجر » چگونه سبد ارز دیجیتال بسازیم؟
سبد ارز دیجیتال
تعداد بازدید : 227

شروع مقاله را با یک سوال از خواننده جلو می بریم. آیا می دانید چند ارز دیجیتال و پروژه برای خرید و فروش در سطح بازار وجود دارد؟ این تعداد کاملا شمرده نشده اما حداقل ۱۵۰۰ توکن و کوین در بازار کریپتو هست که ممکن است بخواهید معامله شان کنید. به این تعداد هر روز اضافه هم می شود. اما وقتی گزینه های شما زیاد می شود، کار حتی دشوارتر از قبل خواهد شد. سبد ارز دیجیتال به درد این لحظات می خورد. خرید یک سبد به شما کمک می کنه که مجموعه ای از اموال دیجیتال پر ریسک، اموال دیجیتال مطمئن و ارز دیجیتال کم ریسک داشته باشید. با ساختن یک سبد ارز دیجیتال از انواع کریپتو مثل اتریوم و بیت کوین و ریپل و کاردانو و غیره، از سرمایه خود محافظت خواهید کرد. با این حال ساختن سبد همیشه ساده نیست. بسته به مقدار آگاهی شما از محیط بازار کریپتو، می توان استراتژی های مختلفی پیش گرفت. در این متن تلاش می کنیم که بهترن متود های برای ایجاد سبد ارز دیجتال را معرفی کنیم، مناسب همه افراد.

ساخت سبد ارز دیجیتال برای هر سلیقه

همان طور که توضیح دادیم، اساسا بازار کریپتو جای پر ریسک، بعضا پیچیده و تحول گرایی هست. به همین خاطر نمی شود که برای همه سرمایه گذاران یک نسخه پیچید. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم که در چند بخش به افراد بسته به تجربه و آگاهیشون مشاوره بدیم که چگونه می شود یک سبد ارز دیجیتال مناسب ایجاد کرد.

تشکیل سبد ارز دیجیتال هرگز مرحله آخر نیست. بعد از اینکه خریدهای خودتون رو انجام دادید، تازه نوبت به آپدیت کردن و مانیتورینگ می رسد. البته این مورد بستگی زیادی به بازه زمانی مورد علاقه شما دارد. شاید شما بخواهید یک سبد برای اهداف بلند مدت ایجاد کنید، شاید برنامه میان مدت دارید و شاید هم دنبال سود در کوتاه مدت باشید. طبیعی است که طرز رفتار برای رسیدن به هر کدام از این اهداف فرق هایی با هم دارند.

سبد ارز دیجیتال نیمه آماده

این قسمت مخصوص تازه وارد ها  به دنیای ارز دیجیتال است. همان طور که می دانید در بازار کریپتو تنها چند ارز دیجیتال با درصد بالای اطمینان به ارزش آن وجود دارند. بعضی ها دو تا را نام می برند که بیت کوین و اتریوم هستند و بعضی هم بایننس کوین را جزو ارز های دیجیتال با درجه اطمینان بالا به حساب می آورند. سبد ارز دیجیتال نیمه آماده ما در بخش اصلی از ترکیب این سه کوین تشکیل می شود، به این صورت که ۵۰ تا ۶۰ درصد از کل سرمایه خود را باید به این سه مورد اختصاص دهید. برای آن هایی که نمی دانند باید گفت که بایننس کوین، یک توکن است که توسط صرافی معتبر بایننس منتشر شده است. این ارز دیجیتال پشتوانه محکمی دارد به همین دلیل می تواند بخشی از سبد ارز دیجیتال شما باشد. اینکه از این مقدار ۶۰ درصدی چه قدر را به هر ارز باید اختصاص دارد بیشتر به سلیقه و اخبار روز بستگی دارد.

خرید اتریوم

 

خرید باقی سبد

برای بخش باقی مانده از سبد که می شود ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل سرمایه، دو کار می شود کرد. اول بخش بزرگتری از این پول را به آلت کوین های معروف اختصاص دهید. مثلا آلت کوین هایی که از اتریوم و بیت کوین کمتر مقبول اند، اما جزو بهترین های بازار هستند، ریپل، کاردانو، پولکادات، بیت کوین کش، ترون، لایت کوین و استلار می باشند. انتخاب بین این ها دوباره به مطالعه، اخبار روز و تحلیل ها بستگی دارد. در نتیجه می شود گفت که حدود ۳۰ درصد از کل سبد شما را این موارد تشکیل می دهند. البته نباید زیاد تنوع طلبی داشته باشید. نهایتا دو مورد از ارزهای بالا را انتخاب کنید.

باقی مانده سبد ارز دیجیتال شما را دارایی های پر ریسک، پروژه های جدید و عرضه های اولیه تشکیل می دهند. اینکه آیا می خواهید در پروژه های جدید یا عرضه اولیه شرکت کنید، به میزان ریسک پذیری شما بستگی دارد. پیشنهاد می کنیم که حتما از تحلیل های معتبر برای آشنایی با پروژه و عرضه اولیه استفاده کنید.

چیدن حرفه ای سبد اموال دیجیتال

در این بخش راجع اصول حرفه ای چیدن ارز دیجیتال صحبت می کنیم. در بخش قبلی یک سبد نیمه آماده داشتیم. به این معنا که بیشتر آن را دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم تشکیل می دادند. بقیه هم دارایی های با ریسک نسبتا کم بودند. این نوع سبد ها مخصوصا برای سرمایه گذاری بلند مدت مناسب هستند.

مشخص کردن حد ریسک

برای اینکه سبد ارز دیجیتال خود را حرفه ای بچینید، اول از همه به تعیین مقدار ریسک، حد ضرر و مقدار سود نیاز دارید. باید از نظر روحی و البته به صورت عددی معلوم کنید که چه قدر حاضرید ضرر کنید. این ها در اصل ارز دیجیتال مورد نظر، مدت زمان نگه داشتن پول و تحمل ذهنی شما را مشخص می کنند.

مشخص کردن حد ریسک سرمایه گذاری

 

اساسا بازار کریپتو جای پر از نوسان و تا حدی پر ریسک می باشد. به همین دلیل کسی که مدام نگران مقدار پولش باشد و مفهوم ریسک را درک نکند، نه تنها از نظر مالی موفق نخواهد بود، بلکه از نظر روحی دچار مشکل می شود. به همین دلیل اگر می خواهید سبدی را با ریسک های مختلف بسازید، توجه داشته باشید که از قبل روی ضرر و ریسک با خودتان توافق کنید.

خرید انواع پروژه های ارز دیجیتال

بعد از تعیین مقدار ریسک باید ارز دیجیتال خود را انتخاب کنید. برای سرمایه گذاری های کم ریسک، سراغ ده ارز دیجیتال اول از نظر حجم بازار بروید. دو مورد اولی یعنی اتریوم و بیت کوین از بقیه بهتر اند، با این حال حتی اتریوم هم می تواند سقوط کند. چیزی که طی یک سال گذشته به خوبی درک کردیم. در عوض برای سود های عجیب (و البته ریسک های عجیب) هم در بازار کریپتو موقعیت وجود دارد. هر روزه پروژه ها و عرضه اولیه های جدید در بازار ظاهر می شوند. بعضی خیلی موفق اند و برخی هم صرفا یک شکست بزرگ می شوند. به همین خاطر در این مورد خیلی توجه کنید که منبع اطلاعات شما راجع پروژه از کجاست. و به این نکته طلایی توجه کنید: هرگز به سلبریتی ها اعتماد نکنید. در این مورد یک مقاله مفصل در سایت اکسچنجر داریم با عنوان سلبریتی ها و کریپتو.

بازه زمانی برای سرمایه گذاری

سرمایه گذاری ها معمولا در سه دسته کوتاه، میان و بلند مدت تقسیم می شوند. سرمایه گذاری های کوتاه مدت معمولا به خاطر یک خبر خاص، تحلیل جدید یا نوسان گیری هستند. مثلا شما خبردار می شوید که به خاطر یک رشته وقایع قیمت یک ارز دیجیتال رشد قابل توجهی دارد. طبیعتا شما علاقه ندارید برای چند سال پول خود را نگه دارید. این یعنی یک سرمایه گذاری کوتاه مدت که از چند ساعت شروع می شود تا یکی دوماه. سرمایه گذاری میان مدت هم به خاطر اخبار و تحلیل است، اما خوب برای رسیدن به سود کافی نیاز دارید که بیشتر صبر کنید.

سرمایه گذاری های بلند مدت روی ارز های دیجیتالی انجام می شوند که پشتوانه قوی دارند. با این کار علاوه بر تبدیل کردن پول خود به دلار، یک سود قابل توجه روی آن اضافه کرده اید.

جمع بندی

ایجاد سبد ارز دیجیتال بخش اساسی فعالیت در بازار کریپتو است. سبد ارز دیجیتال به شما کمک می کند که اولا خیلی ضرر نکنید. دوما از سود های مختلف در پروژه های گوناگون جا نمانید. چیدن یک سبد در اصل تجربه و آگاهی نیاز دارد که طی زمان به دست می آید. بالاتر دو روش برای ساختن سبد ارز دیجیتال ارائه دادیم. اولی برای تازه وارد هاست که تا حدی هم مخلفات آن از قبل معلوم شده. در بخش بعدی اما نکاتی را ذکر کردیم که یک فعال حرفه ای تر موقع خرید و فروش ارز دیجیتال باید در نظر بگیرد.

سوالات متداول راجع ایجاد سبد ارز دیجیتال

یک سبد متعادل از چه بخش هایی تشکیل شده؟
یک سبد متعادل باید از حجم بزرگی از اموال کم ریسک، مقدار کمتر اموال با ریسک بیشتر و مقدار اندکی سرمایه گذاری پر ریسک تشکیل شده باشد.

فایده تشکیل سبد کریپتو کارنسی در چیست؟
سبد کریپتو کمک می کند که اولا به خاطر یک ارز دیجیتال تمام سرمایه به خطر نیافتد. ثانیا با خرید ارز های متنوع، از سود هر کدام منتفع شوید.

حد ضرر یعنی چه؟
در اصطلاح سرمایه گذاری، حد ضرر مقداری از سرمایه است که توافق می کنید قابل از دست رفتن است. معمولا خریداران به خود اجازه نمی دهند که بیشتر از حد ضرر سرمایه خود را از دست بدهند.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها