قرارداد هوشمند یا Smart Contract چیست؟

اکسچنجر » قرارداد هوشمند یا Smart Contract چیست؟
قرارداد هوشمند
تعداد بازدید : 164

با ظهور مفهوم بلاک چین در فضای تجاری، قرارداد های هوشمند هم سر بر آوردند. به این معنی که برای اولین بار یک امکان جدید، قوی و مربوط به مفهوم قرارداد هوشمند تولید شد. صنعت رمزنگاری دیجیتال کمک کرد که بدون نیاز به یک نهاد ناظر، درون یک ابزار توزیع شده، انتقال اطلاعات و تراکنش ها با امنیت بالا انجام بگیرد. همه این ها بخشی از قرارداد هوشمند هستند. در این مقاله تلاش می کنیم تعریف و مهمترین نکات مربوط به قرارداد های هوشمند در دنیای تجارت این روز ها رو بررسی کنیم. باید بدانیم که چه امکانات جدیدی در فضای اینترنت برای گسترش کسب و کار ها بر مبنای خرید و فروش ارزهای دیجیتال به وجود آمده است.

البته همان طور که احتمالا می دانید، قرارداد های هوشمند پشتوانه قانونی ندارند. یعنی از یک نهاد حکومتی نیامده اند. به همین دلیل ضمیمه هر قرارداد هوشمندی می تواند یک متن و قرارداد واقعی دیگر باشد که از مفاد تجارت حمایت بالاتری به عمل می آورد.

تعریف قرارداد هوشمند و نحوه کار با آن

قرارداد های هوشمند در اصل حاوی منطق تجارت خاصی هستند. وقتی دو طرف یک معامله، یا حتی تولید کنندگان محتوا بخواهند در قالب اینترنت، با یک روند خاص تجارت کنند. این منطق به صورت یک سری گزاره در می آیند که فعالیت در بخش های مختلف را کنترل می کند.

به عنوان مثال فرض کنید که شما یک سایت فروش محصولات دارید. می خواهید بخشی از محصولات خود را در عوض ارز دیجیتال بفروشید. در مورد پول واقعی، یک سری درگاه دیجیتال وجود دارد که انتقال پول از بانک را انجام می دهد. با این حال در مورد ارز دیجیتال چنین درگاه های ایمن و واقعی وجود ندارند. شما می توانید با ساختن یک قرارداد هوشمند یا Smart Contract این فرآیند را کنترل کنید.

مشاغلی که از قرارداد هوشمند استفاده می کنند

طیف وسیعی از مشاغل و فعالیت های تجاری تحت تاثیر قرارداد های هوشمند هستند. به عنوان مثال فروشگاه های اینترنتی که بالاتر در موردشان گفتیم. مورد دیگر تولید کنندگان محتواست. فرض کنید شما یک آهنگ ساخته باشید. همچنین علاقه داشته باشید که این آهنگ در یک دیتابیس محافظت شده ذخیره شود. همچنین ممکن است بخواهید درسترسی به آهنگ فقط با پرداخت یک مبلغ در یک درگاه ایجاد شود. همه این ها را می توان در یک قرارداد گنجاند.

بازی های اینترنتی هم می توانند (و همین الان هم در حال انجام است) از قرارداد ها برای کنترل فعالیت افراد استفاده کنند. نکته مثبت در این سیستم سرعت و استفاده سریع است. در این فضا شما قادرید که با امنیت بالا همه چیز را کنترل کنید. از طرف دیگر داده در جایی ذخیره می شود که قابل کنترل شدن توسط شرکت های خصوصی و دولت ها نیست. این به یک حفاظت از محتوای واقعی کمک می کند.

مثلا مشکلی که راجع بازی ها وجود دارد، کنترل صد در صدی آیتم ها و امکانات در اختیار سازنده است. در حالی که بازیکنان یک بازی کامپیوتری هم در گسترش آن نقش دارند. وقتی آیتم ها را با یک اسمارت کانترکت یا قرارداد هوشمند می خرید، این اطلاعات برای همیشه به صورت ایمنی ذخیره می شوند و از ارزش خاص خودشان برخوردار خواهند بود.

نحوه ایجاد یک قرارداد

اما خوب است که راجع جزئیات ساخت یک قرارداد هم اطلاعاتی داشته باشیم. این ها در اصل کد یا برنامه کامپیوتری هستند که به زبان های مختلف یا در اپلیکیشن های مختلف ساخته و اجرا می شوند.

استفاده از بلاک چین اتریوم برای ایجاد قرارداد هوشمند یا smart contract

 

به عنوان مثال شبکه اتریوم را در نظر بگیرید. برای استفاده از یک قرارداد هوشمند به یک بلاک چین یا دفتر توزیع شده نیاز است. این ها همان موجود رمزنگاری شده ای هستند که اسمارت کانترکت درشان ایجاد و اجرا می شود. شبکه بلاک چین اتریوم جدا از توکن معروفی که دارد، مهمترین بلاک چین با قابلیت ثبت و اجرای قرارداد های هوشمند است. زبان مخصوصی برای این شبکه طراحی شده به نام Solidity. احتمالا هر فعال حوزه ارز دیجیتال و تجارت اینترنتی اسم این زبان را شنیده باشد. قرارداد را می شود به صورت یک کد در آورد و با زبان برنامه نویسی خاص نوشت.

نقاط قوت قرارداد هوشمند

این روش کار تجاری چند نقطه قوت مهم دارد:

  • کم شدن هزینه معامله: برای انجام تراکنش های مالی همیشه یک فی وجود دارد. محیط بلاک چین کمک کرده که هزینه تراکنش ها به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کند.
  • سرعت تراکنش و ارتباط: مشخص است که سرعت انجام هر مرحله از معامله به شدت بالا می رود. این جا به یک سیستم دیجیتال رو به رو هستیم که تا حد زیادی اوتوماتیک عمل می کند.
  • امکان ذخیره و انتقال اطلاعات: تقریبا هر نوع داده ای را می شود در این فضا مورد استفاده قرار داد.
  • اوتوماتیک بودن: همان طور که بالاتر توضیح دادیم، قرارداد های هوشمند به طور کامل اوتومات هستند. این یعنی امکان اثر گذاشتن عوامل انسانی کم می شود.

امنیت در بلاک چین و قرارداد هوشمند

 

نقاط ضعف این قراردادها

همزمان به دلیل جدید بودن این روش معامله و تجارت، هنوز مشکلاتی وجود دارد از جمله:

  • امنیت: با اینکه خود بلاک چین غیر قابل نفوذ است، هنوز هم بخشی از مسیر قرارداد هوشمند تحت تاثیر فعالیت هکر ها می باشد.
  • تجمیع: این سیستم هنوز به طور کامل یک جا مورد استفاده قرار نمی گیرد. هنوز هم نیاز وجود دارد که چند بخش مختلف و چند سیستم به بلاک چین وصل شوند. این راه های ارتباطی مورد حمله هکری قرار می گیرند.
  • برگشت پذیری: اوتوماتیک بودن و سرعت خوب است، با این حال ممکن است باعث مشکل هم بشود. وقتی در یک فرآیند همه چیز به نقطه غیرقابل بازگشت ختم شود، نمی شود اشتباهاتی که میانه راه رخ داده را کنترل کرد. قرارداد دیجیتال باعث می شود که همه چیز سریع به نقطه ای برسد که قابل بازگشت نیست.
  • مدیریت: بعضی از قرارداد های هوشمند تا حد زیادی غیر قابل تغییر اند. این یک نقطه مثبت برای روش فعلیست. با این حال پیچیدگی ها می تواند بر خلاف خواسته ما پیش بروند.

جمع بندی

در این متن تلاش کردیم تعریفی از آنچه قرارداد هوشمند یاد می شود ارائه کنیم. مشخص است که این موجود در صنعت و تجارت آینده نقش آفرینی جدی خواهد داشت. هر چه قدر بیشتر به سمت تکنولوژی بلاک چین و تجارت دیجیتال می رویم، جای این قرارداد محکم تر خواهد شد. گفتیم که بیشتر فعالیت ها در فضای دیجیتال نیاز به این روش دارند. تولید محتوا، تراکنش های سریع، خرید و فروش همگی تحت تاثیر قرار دارند. بعد هم سعی کردیم توضیح دهیم که در دنیای واقعی چگونه چنین چیزی ساخته می شود. سرعت، هزینه پایین و اتوماتیک بودن از جمله ویژگی های مهم به نفع قرارداد هوشمند یا Smart Contract است. از طرف دیگر هنوز نگرانی هایی در مورد حمله هکری یا کنترل داشتن روی این فرآیند وجود دارد. معامله ارز دیجیتال اگر بخواهد روزی همه گیر شود، احتمالا بیشترین استفاده را از این ابزار داشته باشد.

سوالات متداول راجع قرارداد هوشمند یا Smart Contract

اسمارت کانترکت چیست؟
قرارداد هوشمند یک ابزار دیجیتال برای تعریف کردن یک منطق تجاریست. این قرارداد به افراد کمک می کند که در بستر امن بلاک چین به انجام تراکنش، اشتراک گذاری اطلاعات و فعالیت تجاری دست بزنند.

چگونه می توان یک قرارداد هوشمند ایجاد کرد؟
در اصل این قرارداد یک کد برنامه نویسی است که در یک اپلیکیشن یا یک محیط دیجیتال اجرا می شود. شما باید در بستر یک بلاک چین یا دفتر حساب های توزیع شده، یک کد را آماده کنید. در این کد تمام منطق تجارتی که مد نظر شماست، جریان اطلاعات و امنیت آن ها مشخص خواهند شد.

نقاط ضعف و قدرت قرارداد هوشمند در چیست؟
از جمله نقاط مثبت این ابزار، سرعت، هزینه پایین و اتوماتیک بودن است. در عوض به دلیل حفاظت از اطلاعات این ابزار سخت مدیریت می شود و برای تجار امروزی پیچیده و جدید به نظر می رسد.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها