آشنایی با درگاه پرداخت ارز دیجیتال

اکسچنجر » آشنایی با درگاه پرداخت ارز دیجیتال
آشنایی با درگاه پرداخت ارز دیجیتال
تعداد بازدید : 2

درگاه پرداخت ارز دیجیتال چیست؟

شاید شما هم اطلاعاتی راجع به ارز دیجیتال و درگاه های پرداخت ارز دیجیتال به گوشتان خورده باشد. ممکن است شما هم کنجکاو شده باشید که بدانید این درگاه‌ها چگونه کار می‌کنند. در ادامه قصد داریم به درگاه پرداخت ارز دیجیتال، نحوه کار و مزایا و معایب آن بپردازیم.

درگاه‌های پرداخت ارز دیجینال شیوه نوین پرداخت های امن و مقرون به مصرف

از زمان کرونا به بعد، معاملات اینترنتی و خریدهای آنلاین از طریق درگاه های پرداخت به طرز عجیبی گسترش پیدا کرد. شما هم حداقل یک بار از این درگاه ها برای انجام خرید خود استفاده کرده اید. به طوری که امروزه نمی‌توان شخصی را پیدا کرد که حتی با اصطلاح درگاه‌های پرداخت ناآشنا باشد.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید، اخیرا درگاه های پرداخت جدیدی به وب سایت‌ها اضافه شده است. این درگاه های پرداخت نوظهور تحت عنوان درگاه پرداخت ارز دیجیتال شناخته می شوند. هدف به وجود امدن این درگاه ها ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین می باشد که به منظور جایگزینی با ارزفیات و پول های کاغذی پا به عرصه گذاشتند. ارز دیجیتال شکل نوینی از معاملات بین المللی می‌باشد. در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ افراد کمی این ارزهای دیجیتال را قبول داشتند، اما هم اکنون تردیدی برای پذیرش این ارزها وجود ندارد.

بسیاری از مشاغل و کسب و کارها این رمز ارزها را قبول دارند و درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال را به عنوان روش نوینی از پرداخت به رسمیت می‌شناسند. به علت رواج و گسترش ارز دیجیتال قصد داریم به بررسی این درگاه‌های پرداخت جدید و نوظهور بپردازیم.

درگاه‌های پرداخت ارز دیجینال شیوه نوین
درگاه‌های پرداخت ارز دیجینال

درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال چیست و چ تفاوتی با درگاه پرداخت فیات دارد؟

به مفهوم ساده درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال نوعی از روش های پرداخت‌های نوین می‌باشند. درگاه پرداخت ارز دیجیتال، برای دارندگان رمز ارزها و بازرگانان این امکان را به ارمغان می‌آورد تا به مبادله کالا و خدمات با ارز دیجیتال بپردازند. این روش به گونه‌ای است مشتری حتی با مراجعه حضوری به فروشگاه مشتری می‌تواند، پرداخت خود را با استفاده از رمز ارزهای دیجیتالی انجام دهد.

طرز کار درگاه پرداخت ارز دیجیتال به این صورت است که هنگام پرداخت پنجره تراکنش باز می‌شود و به صورت کاملا اتوماتیک نرخ تبدیل ارز دیجیتال مشتری انجام می‌شود. و با تایید مشتری ارز دیجیتال به حساب شخص مورد نظر واریز می‌شود.

با مطالعه مطالب بالا شاید این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت میان درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال و درگاه پرداخت فیات (دلار پوند و غیره) چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هدف ازدرگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال آسان کردن مبادلات و معاملات با کمترین کارمزد می باشد. اما در پروسه پرداخت با درگاه‌های پرداخت فیات عوامل متعددی نظیر بانک، خریدار، مرکز پردازش، فروشنده و بانک فروشنده کمیسیون‌هایی را برای ارائه خدمات دریافت می‌کنند. به همین علت مبلغ بالایی به خریدار تحمیل می‌شود.

در درگاه پرداخت ارز دیجیتال روند پرداخت و تمامی اطلاعات تراکنش مانند زمان انجام تراکنش و میزان مبلغ و… شفاف می‌باشد. همچنین یکی از مزایای این درگاه‌ها این است که رمزنگاری شده‌اند و امکان آسیب به مشاغل از سمت روش‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال که با استرداد وجه صورت می‌گیرند، نیز از بین می‌رود. این در صورتی است که در برخی از مواقع، هنگام استفاده از درگاه‌های پرداخت ارز فیات ممکن است مبلغ از کارت خریدار کسر شود، اما به حساب فروشنده واریز نشود.

نحوه کار درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال

ممکن است شما هم این سوال، ذهنتان رو مشغول کرده باشد که این درگاه پرداخت چگونه کار می‌کند؟ به طور کلی نحوه کار درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال به صورت زیر می‌باشد.

  1. در مرحله اول شما کالا یا خدمات خود را از فروشگاه یا وب سایت مد نظر انتخاب می کنید، با انتخاب درگاه پرداخت ارز دیجیتال، وارد صفحه پرداخت می‌شوید.
  2. در گام بعدی باید صبر کنید تا با ارز دیجیتالی که قصد پرداخترا دارید، به ارز فیات مورد درخواست تبدیل شود.
  3. در مرحله بعد این درگاه به صورت لحظه‌ای ارز دیجیتال را به ارز فیات مدنظر تبدیل می‌کند و مبلغ از حساب شما کسر و به حساب فروشنده واریز می‌شود.

همچنین شما باید به این نکته دقت داشته باشید که هنگام انتخاب درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال از سمت کسب‌وکارها، باید بررسی‌هایی نظیر نحوه ذخیره سازی رمز ارزها، پرداخت‌های فیات به وسیله درگاه‌ها، میزان کارمزد، تعداد ارزهای مورد پشتیبانی و سابقه حملاتی سایبری انجام شود.

نحوه کار درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال
پرداخت ارز دیجیتال

مزایا استفاده از درگاه‌ پرداخت ارز دیجیتال

درگاه‌ پرداخت ارز دیجیتال امروزه بسیار پرطرفدارمی باشند. چرا که از مزایای بی نظیر این درگاه ها نمیشه گذشت. در ادامه به برخی از این مزایا می پردازیم.

  • به دلیل تسویه سریع، کمترین کارمزد و هزینه پایین شبکه و خدمات مورد استقبال زیادی از افراد قرار گرفته اند.
  • مهم‌ترین مزایای این درگاه‌ها، مقرون به صرفه بودن آنها می‌باشد. چرا که عوامل و واسطه‌های که کمیسیون را بر هزینه پرداختی نهایی تحمیل می‌کنند، حذف شده اند.
  • یکی از مزایای دیگر درگاه‌های ارز دیجیتال، حذف کلاهبرداری از کسب و کارهای مختلف می‌باشد.

معایب استفاده از درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال

اما در کنار این مزایای گفته شده برخی معایب نیز وجود دارد که نمی‌توان آنها را انکار کرد. برخی از معایب درگاه پرداخت ارز دیجیتال عبارتند از:

  • یکی از این این معایب مربوط به پردازنده‌های پرداخت می‌باشد. چرا که موجب تاخیر در ثبت تراکنش‌ها و پرداخت می‌شود. در این حالت کاربر باید منتظر بماند تا مشکل پیش آمده رفع شود. همچنین اگر کالا و خدمات از نوعی باشد که قیمت و بهای آن لحظه ای تغییر می کند ممکن است به ضرر شخص تمام شود.
  • اگر درگاه پرداخت ارز دیجیتال مورد هک قرار گرفته شود، ارائه دهندگان خدمات ارزهای دیجیتالی خود را از دست می دهند.
  • از معایب دیگر می‌توان به کارمزدهای مشخص شده از سمت این درگاه ها اشاره کرد. هرچند این درگاه ها واسطه ها را حذف کرده اند و هزینه‌های تحمیلی به خریدار را کاهش داده اند.

برترین درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال

همانطور که در بالا اشاره کردیم برای انتخاب درگاه‌ پرداخت ارز دیجیتال باید به نکاتی از قبیل میزان کارمزد، تعداد ارزی پشتیبانی شده، میزان امنیت آن توجه کرد. در ادامه برترین و امن‌ترین درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

درگاه پرداخت کوین بیس (coin base)

کوین بیس یکی از بزرگ‌ترین درگاه‌ پرداخت ارز دیجیتال در آمریکا محسوب می‌شود. این درگاه سابقه روشنی در حوزه صرافی، خرید و فروش ارز دیجیتال داشته است. درگاه کوین بیس کارمزد حداقلی را برای کاربران در نظر گرفته است و سطح امنیتی بالایی دارد. به همین علت یکی از معتبرترین درگاه‌های پرداخت ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.

درگاه پرداخت بیت کوین پی (BitcoinPay)

اگر شما به دنبال درگاه پرداختی هستید که از لحاظ تکنیکی جزو بهترین درگاه‌ها باشد و کمترین میزان کارمزد را کسر کند، درگاه پرداخت بیت کوین پی یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما می‌باشد. یکی از مزایای این درگاه‌ها سرعت بالای انجام تراکنش‌های آن می‌باشد و وجه دریافتی توسط آن در حدود چند ثانیه در دسترس شخص قرار می‌گیرد.

درگاه پرداخت کوین گیت (Coingate)

یکی از درگاه پرداخت ارز دیجیتال که مورد استقبال افراد زیادی گرفته قرار گرفته شده است، درگاه پرداخت کوین گیت می‌باشد. چرا که این درگاه رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و برای کاربران محبوبیت زیادی دارد. اما تنها مزیت این درگاه پرداخت مربوط به رابط کاربرپسند آن نمی‌باشد. چرا که این درگاه از حدود ۴۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و همین امر موجب شده تا افراد زیادی بتوانند از این درگاه بهره‌مند شوند.

سخن پایانی

درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال راهکاری نوین برای پرداخت‌های آنلاین می‌باشند که مزایای متعددی از جمله کارمزد پایین، امنیت بالا و سرعت تراکنش را به همراه دارند. هنگام انتخاب درگاه پرداخت ارز دیجیتال، باید به عوامل مختلفی از جمله کارمزد، امنیت، سرعت تراکنش، تعداد ارزهای پشتیبانی شده و خدمات مشتری توجه کنید. قبل از انتخاب نهایی، به دقت مزایا و معایب هر درگاه را بررسی کنید و از معتبر بودن ارائه دهنده خدمات آن اطمینان حاصل نمایید.

سوالات متداول درباره درگاه پرداخت ارز دیجیتال

  1. درگاه پرداخت ارز دیجیتال چیست؟
    درگاه پرداخت ارز دیجیتال راهکاری نوین برای پرداخت‌های آنلاین است که به شما امکان می‌دهد تا کالاها و خدمات خود را با استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و… به فروش برسانید.
  2. درگاه ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟
    هنگامی که مشتری شما با استفاده از ارز دیجیتال از طریق درگاه پرداخت شما خرید می‌کند، درگاه به طور خودکار ارز دیجیتال را به ارز فیات مورد نظر شما تبدیل می‌کند و سپس وجه را به حساب شما واریز می‌کند.
  3. این درگاه چه مزایایی دارد؟
    این درگاه شامل مزایایی از قبیل کارمزد پایین، امنیت بالا، سرعت تراکنش و تسویه بالا می باشد.
امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها