انواع الگوریتم های رمزنگاری متقارن

اکسچنجر » انواع الگوریتم های رمزنگاری متقارن
بررسی انواع الگوریتم های رمزنگاری متقارن
تعداد بازدید : 1148

از زمان های خیلی دور افرادی برای محرمانه نگه داشتن نامه های خود،از کد و رمز استفاده می کردند، تا هر کسی نتواند آن نامه های محرمانه را بخواند، در نتیجه دانش تبدیل نوشته یا عدد به رمز یک سابقه ی خیلی طولانی و تاریخی دارد.

امروزه به کمک رمزنگاری افرادی که نامه یا نوشته ی محرمانه ای دارند، می توانند اطلاعات خود را به صورت کاملا محافظت شده جا به جا کنند.

امروزه برای جا به جایی ارز های دیجیتال مانند خرید کاردانو و… هم دو نوع رمزنگاری در نظر گرفته شده، به نام های رمزنگاری متقارن و رمزنگاری نامتقارن

رمزنگاری چیست و کاربرد آن در ارز دیجیتال

رمزنگاری به این معناست که شما یک پیام چه به صورت متن و چه عدد را انتخاب کرده و طی یک عملیات آن پیام، به نحوی مخفی سازی شود که به راحتی قابل مشاهده برای هر کسی نباشد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با الگوریتم های رمزنگاری متقارن آشنا کنیم. اگر شما برای محافظت از داده هایتان، دنبال رمزنگاری هستید با الگوریتم های رمزنگاری متفاوتی رو به رو می شوید، مثلا از RSA گرفته تا AES

 به طور کلی رمزگذاری داده ها به این معناست که شما اطلاعات خود را به نحوی ترجمه کنید که غیر قابل تشخیص باشند. برای یافتن یک کد رمزی شما باید اطلاعاتتان را از طریق یک الگوریتم رمزنگاری اجرا کنید.عملکرد این الگوریتم به این صورت است که اطلاعات را از شما می گیرد و با استفاده از یک سری متغیر های تصادفی، آن را رمزگذاری و غیرقابل کشف می کند. به این کار الگوریتم ترجمه هم می گویند.در واقع عملی که الگوریتم رمزگذاری انجام می دهد این است که با استفاده از ایجاد یک زبان تازه،اطلاعات شما را به یک کد مخفی تبدیل می کند که دیدن این اطلاعات فقط با به همراه داشتن کلید آن امکان پذیر است.

بگذارید برایتان یک مثال بزنم! مثلا اطلاعات شما هست”MY NOTE” و این نوشته را ما رمزنگاری میکنیم. حالا شما برای دیدن این نوشته نیاز به یک کلید دارید مثل” Af34#920DfH” و شما بدون این کلید به هیچ عنوان نمی توانید به اطلاعاتتان دسترسی داشته باشید.

انواع رمزنگاری متقارن یا نامتقارن؟

  • رمزنگاری متقارن در ارزهای دیجیتال

در رمزنگاری متقارن فقط و فقط یک کلید وجود دارد به طوری که برای رمزگشایی اون اطلاعاته مربوطه شما فقط با داشتن آن کلید می توانید اطلاعات رمزگذاری شده را باز کنید. مثلا فرض کنید من یک ایمیل را به وسیله ی یک کلید خاص رمزگذاری کرده ام تنها کسی که آن کلید من را داشته باشد می تواند اطلاعات ایمیل را ببیند.

مزایای رمزنگاری متقارن

از مزایای رمزنگاری متقارن می توان به بسیار سریع بودن و کم مصرف کردن از منابع اشاره کرد.اما امنیت این مدل رمزگذاری پایین تر از نوع همتای خودش است.به این دلیل که مثلا شما برای ورود به یک شرکت فقط یک کلید دارید اما مجبورید آن کلید را به همه بدهید.در نتیجه این مدل رمزگذاری برای افرادی که قصد دارند تا اطلاعات خیلی حساس و زیادی را رمز گذاری کنند عالی است.به طور مثال زمانی که شما برنامه ی Bitlocker را در ویندوز خود فعال می کنید ، شما هر بار با باز کردن رایانه ی خود و وارد کردن رمز کاربری خود به راحتی به هارد هایتان دسترسی پیدا می کنید.این الگوریتم در vpn  ها هم استفاده می شود.

 رمزنگاری نامتقارن در ارزهای دیجیتال

از اهداف اصلی رمزنگاری نامتقارن می توان به حل کردن مشکل ذاتی رمزنگاری متقارن با استفاده از به اشتراک گذاری یک کلید رمزنگاری که با استفاده از آن بشود هم اطلاعات را رمزگذاری و هم رمزگشایی کرد اشاره کرد.

در این رمزنگاری که بسیار جدید و ایمن است، از دو کلید استفاده می کنند، به نام های کلید عمومی و کلید خصوصی.که از کلید عمومی برای رمز گذاری و از کلید خصوصی برای رمزگشایی استفاده می شود.هر فردی که بخواهد قسمتی از اطلاعات خود را رمزگذاری کند، یک کلید عمومی در اختیارش قرار می گیرد.اما از این کلید کسی نمی تواند در جهت رمزگشایی استفاده کند،برای این کار او به کلید خصوصی نیاز دارد.درنتیجه فقط فردی که بخواهد آن اطلاعات را بخواند کلید خصوصی دارد، به همین علت می گوییم امنیت رمزنگاری نامتقارن بیشتر از متقارن است.

بگذارید برایتان یک مثال خیلی عالی و قابل فهم تر بزنم! با استفاده از رمزنگاری نامتقارن تمام افراد می توانند با دانستن کلید عمومی شما که همان آدرس ایمیلتان است برای شما ایمیل بفرستد، اما خواندن این ایمیل فقط برای شما که رمز ایمیل را دارید که آن همان کلید خصوصی است مقدور است.

مولفه های اصلی رمزنگاری متقارن

در الگوریتم رمزنگاری متقارن، داده ها به یک شکل تبدیل می شوند. این شکل ها را فردی که برای رمزگشایی، کلید مخفی ندارد. درک نمی کند. در سیستم رمزنگاری متقارن، پنج مولفه اصلی وجود دارد.

متن ساده

متن ساده یا plaintext پیامی قابل فهم است که به رمز گذاری نیاز دارد. داده های حساس در متن ساده وجود دارند که نباید برای افراد غیر مجاز نمایش داده شوند.

کلید

کلید یا key، به عنوان روشی برای رمز گشایی شناخته می شود. در واقع متنی که رمز گذاری شده است. بدون کلید رمز گشایی نمی شود و قابلیت خواندن ندارد. از این رو کلید، همه ی اطلاعاتی که سوییچ شده یا تغییر پیدا کرده است را در اختیار شما قرار می دهد. در این روش از رمز گشایی، کلید باید توسط گیرنده و فرستنده به اشتراک گذاشته شود.

متن رمز گذاری شده

متنی که آماده ارسال است و رمزگذاری شده است. این متن شامل داده هایی است که قابل خواندن نیستند.

الگوریتم های رمزنگاری

فرمول های ریاضی که متن ساده یا داده را به متن رمزگذاری شده تبدیل می کنند. در واقع همان الگوریتم رمزنگاری می باشد. گاهی اوقات در برخی از رمزگذاری ها، الگوریتم رمزنگاری از یک کلید تکراری یا قابل پیش بینی برای تغییر و تبدیل داده ها استفاده می کنند. در این صورت این قابلیت وجود دارد. که داده ها را دوباره با استفاده از key  به متن ساده plaintext تبدیل کرد.

الگوریتم رمزگشایی

رمزگشایی غالبا رمزگذاری را به روش عکس انجام می دهد. کلید مخفی روی متن رمزنگاری یا داده اعمال شده و آن را تبدیل به متن ساده می کند.

مولفه های رمزنگاری
مولفه های اصلی رمزنگاری متقارن چیست؟

الگوریتم های رایج رمزنگاری متقارن

AES:

از رایج ترین رمزگذاری های الگوریتم متقارن می توان به AES اشاره کرد که امروزه بجای DES بسیار استفاده می شود.

در الگوریتم AES اطلاعات شما را درون یک رمز بلاک رمزگذاری کرده و هر بار در یک بلاک جدید انجام می شود.اطلاعات در ابتدا به بلاک ها تبدیل می شوند و بعد از آن نسبت به اندازه کلید در دوره های مختلف رمزگذاری می شود.

·         14 دور برای 256 بیت

·         12 دور برای 192 بیت

·         10 دور برای 128 بیت

Blowfish

این الگوریتم یکی دیگر از جانشین های DES بود که مانند AES به عنوان رمزگذاری بلوکی طراحی شده است و طول آن از 32 بیت به 448 بیت می رسد.از تفاوت های اصلی این الگوریتم با دیگر الگوریتم ها می توان به استفاده از 16 دور رمزگذاری مستقل از کلید یا میزان اطلاعات اشاره کرد.

DES 3 یا استاندارد رمزگذاری داده های سه گانه

می توان گفت این یک الگوریتم متقارن،که طرح پیشرفته شده از الگوریتم از رده خارج شده ی DES است که برای رمزگذاری بلوک های  اطلاعات از یک کلید 56 بیتی استفاده می کند.عملکرد این الگوریتم به گونه ای است که DES را 3 بار برای هر بلوک تکرار کرده و کلید 56 بیتی را به یک 168 بیتی تبدیل می کند.

RSA

این یک الگوریتم رمزنگاری نامتقارن، طراحی شده به دست مهندسان در سال 1977. در الگوریتم  RSA از حاصل ضرب دو عدد اول فاکتور گرفته و برای ارائه رمزگذاری 1024 بیت و طول کلید تا 2048 بیت استفاده می شود. با توجه به تحقیق هایی که دانشمندان در سال 2010 انجام دادند برای کرک کردن نسخه ی 768 بیتی که نسخه ی کوچکتر آن به حساب می آید به 1500 سال قدرت محسابتی احتیاج دارد.این الگوریتم بسیار کند بوده اما از امنیت خیلی بالایی برخوردار است.

ECC یا رمزنگاری منحنی بیضوی

این الگوریتم توسط نیل کوبلیتز و ویکتور اس میلر در سال 1985 مطرح شد اما در سال 2004 اجرا شد. شما با استفاده از الگوریتم ECC یک منحنی دارید که با یم تابع ریاضی ،از یک نقطه(A) شروع شده و در یک نقطه(Z) پایان می یابد، شما برای رسیدن به نقطه ی Z یک سری عمل ضرب انجام شده است که به این مقدار کلید خصوصی می گویند.

جمع بندی درباره ی انواع الگوریتم های رمزنگاری

ما در این مقاله به صورت کامل برای شما انواع و اقسام رمزنگاری ها را در ابتدا توضیح داده و سپس فواید و مزایا و کاربرد هرکدام را برایتان شرح دادیم. در نتیجه رمزنگاری متقارن،یک رمزگذاری تک کلیدی است، و رمزنگاری نامتقارن،یک رمزگذاری دو کلیدی به نام های کلید خصوصی و کلید عمومی می باشد.سپس تمامی الگوریتم های موجود برای رمزنگاری متقارن را برایتان توضیح دادیم که چگونه کار می کنند و مزایای هر کدام چیست. همچنین شما می توانید برای خرید اتریوم و یا دیگر ارزهای دیجیتال به سایت صرافی آنلاین اکسچنجر پرو مراجعه نمایید.

 سوالات متداول درباره ی الگوریتم های رمزنگاری
  1. کدام الگوریتم رمزنگاری داده بهترین است؟
    خوب، قطعا بستگی دارد،در این مقاله ما برای شما تمامی اطلاعات الگوریتم های موجود برای رمزنگاری را آورده ایم.
  2. رمزنگاری متقارن بهتر است یا نامتقارن؟
    هر کدام کاربرد های خاص خودش را دارد اما برای ارز های دیجیتال الگوریتم های نامتقارن از امنیت خیلی بالاتری برخوردارند.
امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها