تفاوت کوین و توکن چیست؟

اکسچنجر » تفاوت کوین و توکن چیست؟
نمودار قیمت اتریوم
تعداد بازدید : 895

تفاوت بین کوین و توکن چیست؟

به نظر می رسد بیشتر اوقات موقع استفاده از دو کلمه کوین و توکن، خودمان هم متوجه نوعی تشابه و البته اختلاف شده ایم. بعضی اوقات سوال پیش می آید که تفاوت واقعی بین توکن و کوین در دنیای کریپتوکارنسی چیست. اصلا توکن از کجا آمده یا کوین اتریوم دقیقا چه موجودیست. شاید این مسئله را بیشتر موقع بحث و جدل با یک معامله گر حرفه ای ارز دیجیتال یا یک نرد دنیای تکنولوژی حس کنید. با این حال خیلی از ما دوست داریم که راجع چیزی که زیاد در زندگی مان وجود دارد بیشتر بدانیم. در این متن تلاش می کنیم تا جای ممکن شباهت وتفاوت کوین و توکن را برملا کنیم.

تاریخچه توکن و ساختار کوین دیجیتال

جالب است بدانید که اساسا توکن ها از نظر تاریخی ارتباط خاصی با ارز های دیجیتال و تکنولوژی های جدید ندارند. بگذارید یک مثال بزنم. هر چیزی که شما بتوانید با آن معامله انجام دهید نوعی توکن محسوب می شود. مثلا ماشین شخصی خود را در نظر بگیرید. این اتومبیل را مستقیما نمی توانید معامله کنید. با این حال شما صاحب یک سند محضری می باشید که رد و بدل کردن آن به منزله معامله کالا یا همان اتومبیل محسوب می شود. اصطلاحا به این سند توکن گفته می شود. توکن ها قابلیت ایجاد یک معامله دارند. وقتی بر اساس دارایی های دیجیتال یک توکن ایجاد می کنید، به مفهوم توکن دیجیتال رسیده اید.

اما فرق بین کوین و توکن در چیست؟ کوین در دنیای ارز های دیجیتال تعریف مشخص خود را دارد. همان طور که می دانید کریپتو بر اساس بلاک چین ها تعریف می شود. افراد با ساختن یک زیرساخت نرم افزاری و سخت افزاری، امکانی برای تبادل مالی ایجاد می کنند. در اصل بلاک چین تلاش می کند اطلاعات مربوط به مبادلات مالی را دریافت کند، منتقل کند، رمزگذاری کند و در نهایت آن ها را ذخیره کند. کوین های دیجیتال مستقیما بر پایه همین بلاک چین ها ایجاد شده اند. به این معنی که داشتن هر کوین دیجیتال به معنی تصاحب مقداری از یک بلاک چین در یک شبکه خاص است.

مثلا کوین اتریوم چیست؟

برای فهم تفاوت کوین و توکن به مثال اتریوم توجه کنید. در شبکه بلاک چین اتریوم موجوداتی وجود دارد به نام بلوک. این بلوک های دیجیتال را با صرف انرژی و توان محاسباتی می توان استخراج کرد. البته بعد از آپدیت مرج برای اتریوم، نحوه عملکرد این ارز دیجیتال تغییر کرده است. با این حال کلیت قضیه مثل قبل است. از کوین های بلاک چین اتریوم می توان برای پرداخت مالی استفاده کرد. از طرف دیگر اطلاعات مربوط به تمام تبادلات مالی انجام شده با این بلوک روی آن ذخیره شده است.

توکن یک واسطه خرید می باشد

همان طور که قبلا توضیح دادیم، توکن ها یک نوع وسیله مبادله هستند. توکن ها اساسا دارای بلاک چین مخصوص نیستند. توکن ها از بلاک چین دیگر کوین ها برای تبادل مالی و ارزش داشتن استفاده می کنند. وقتی یک توکن خرج می شود، در اصل به صورت فیزیکی از حساب صاحب اولیه به حساب فرد دوم منتقل می شود. در حالی که وقتی یک کوین دیجیتال خرج می شود، چیزی به صورت مستقیم مبادله نمی شود. وقتی شما با کوین دیجیتال یک تبادل مالی انجام می دهید، تنها بالانس حسابتان تغییر می کند. در مقابل توکن ها موجوداتی دیجیتال هستند که برای اهداف کاربردی خاص ایجاد شده اند.

مثلا شما می توانید یک وب سایت یا اپلیکیشن ایجاد کنید. در این محصول احتمالا امکانات پرداخت مالی خواهید داشت. برای قسمت پرداخت یکی از روش های مرسوم ایجاد توکن می باشد. توکن را بر پایه کوین شبکه اصلی می سازند.

رابطه بین کوین و توکن با یکدیگر چگونه است

آن طور که از توضیحات بالا بر می آید، مشخص می شود که توکن ها قابلیت استخراج کردن ندارند. اساسا این دارایی های دیجیتال جزوی از شبکه بلاک چین نمی باشند. اگر بخواهیم دقیقتر مقایسه کنیم، کوین های دیجیتال نقش دلار و ارز های رایج را دارند. در حالی که توکن ها مثل ووچر و کوپن هایی برای استفاده در جایگاه های مخصوص هستند. قاعدتا کوین ها ارزش ذاتی خود را دارند به دلیل وابستگی کامل به شبکه بلاک چین. در مقابل توکن ها برای یک اپلیکیشن یا کاربرد خاص تولید می شوند و معامله کردنشان هم جای مخصوص دارد. مثلا امروزه می توان توکن هایی را خرید و فروش کرد که اول از همه در بازی های آنلاین کاربرد دارند. کاربران این بازی ها حاضرند این توکن ها را در فضای حقیق به ازای پول واقعی یا انواع دیگر دارایی ها معامله کنند.

جمع بندی

بالاتر یک مقایسه بین کوین و توکن دیجیتال انجام دادیم. توضیح دادیم که کوین های دیجیتال به صورت مستقیم با بلوک های شبکه ارز دیجیتال ارزش گذاری می شوند. در مقابل توکن ها دارای ارزش ذاتی نیستند و بر پایه بلوک دیجیتال دیگر کوین ها ایجاد می شوند. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، می شود گفت که کوین مثل دلار و یورو است و توکن مثل کوپن و ووچر. هر دو مورد به جای خود ارزش دارند اما گستره اهمیت و شکل ارزش گذاری آن ها با یکدیگر فرق دارد. شما می توانید کوین و توکن های دیجیتال خود را در سایت های مختلف بدون محدودیت خرید و فروش کنید. به عنوان یک معامله گر صرف، فرق چندانی وجود ندارد که سراغ کوین بروید یا توکن. نکته ارزشمندتر، توجه به روند قیمتی این دارایی های دیجیتال است.

سوالات متداول راجع مقایسه کوین و توکن

آیا کوین و توکن هر دو یک چیز اند؟
خیر. کوین به صورت مستقیم ارزش خود را از شبکه بلاک چین می گیرد. در حالی که توکن ها یک وسیله کمکی هستند که روی کوین ها ایجاد شده اند.

کدام توکن ها بر پایه شبکه اتریوم ایجاد شده اند؟
مثال های زیادی وجود دارد. مثلا تتر USD، بایننس کوین، شیبا، USDC و نمونه های دیگر.

بهتر است کوین دیجیتال خرید کنیم یا توکن دیجیتال؟
این مورد بیشتر به مانیتورینگ و ارزش ذاتی آن کریپتوکارنسی مربوط است. امروزه می توان به راحتی هر دو نوع ارز دیجیتال را در صرافی ها خرید و فروش کرد.

معامله کوین و توکن دیجیتال با هم چه فرقی دارند؟
در صرافی ارز های دیجیتال اکسچنجر پرو، اساسا دشواری خاصی برای معامله توکن یا کوین دیجیتال وجود ندارد. شما با استفاده از ابزار گوناگون می توانید به سرعت اقدام به خرید و فروش هر نوع دارایی دیجیتا

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها