تفاوت کیف پول و صرافی

اکسچنجر » تفاوت کیف پول و صرافی
فرق کیف پول و صرافی
تعداد بازدید : 450

اگر در حوزه خرید و فروش ارز دیجیتال، مانند خرید اتریوم، ترون یا هر ارز دیگری فعال باشید، حتما می دانید که مهم ترین رکن در این زمینه، ذخیره کردن ارز ها در کیف پول است که ما در این مقاله به بررسی تفاوت کیف پول و صرافی می پردازیم. کیف پول های سخت افزاری یا الکترونیکی هر کدام ویژگی خود را دارند. اما برای اینکه رمز ارزها را حفظ کنید. یا آن ها را ارسال . دریافت کنید. باید از کیف پول یا صرافی استفاده کنید. اما تفاوت کیف پول و صرافی در چیست؟ یا برای ذخیره رمز ارز ها استفاده از کیف پول شخصی بهتر است یا صرافی؟ در واقع برای نگهداری از رمز ارزها تنها سه راه وجود دارد. کیف پول های نرم افزاری یا الکترونیک، کیف پول های سخت افزاری و صرافی ها. در این مقاله قصد داریم با مزایا و معایب این سه روش آشنا شویم و بدانیم که کدام یک می تواند بهتر و امن تر باشد.

کیف پول چیست؟

ما در کیف پول های معمولی، اسکناس و پول نقد و کارت های بانکی رانگهداری می کنیم . کیف پول رمز ارز هم در واقع عملکردی شبیه به همان ها دارد. با این تفاوت که به جای پول نقد و اسکناس، از فایل های حاوی رمز ارزها نگهداری می کند. فایل هایی که به عنوان مال شخصی ما تلقی می شوند. تفاوت کیف پول با صرافی هم در عملکرد آن ها می باشد که درباره آن بیشتر توضیح خواهیم داد. اما نکته مهم در مورد کیف پول های ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی این است که این کیف پول ها رمز ارز ها را نگهداری نمی کنند. در واقع کلید های خصوصی و عمومی که برای دسترسی داشتن به بلاک چین نیاز است. نگهداری می شوند. به عبارت دیگر، با استفاده از کیف پول، امکان دسترسی آسان تر به بلاک چین وجود دارد و درگیر فرآیند های پیچیده فنی نمی شویم.

آشنایی با کیف پول
منظور از کیف پول چیست؟

صرافی چه ویژگی دارد؟

تفاوت کیف پول و صرافی در هدف و نوع عملکرد آن هاست. صرافی در واقع یک بستر برای خرید و فروش یا معامله و تبدیل ارز ها می باشد. بنابراین بستر مناسبی برای نگهداری از ارزهای دیجیتال نیست. از این برای اینکه بین کیف پول و صرافی، یک گزینه را انتخاب کنید. باید به شرایط توجه کنید. برای مثال اگر جزو کسانی هستید که در زمینه خرید و فروش رمز ارز ها فعالیت دارید. صرافی های ارز دیجیتال بستر مناسب تری می باشد. اما چنانچه به  قصد نگهداری و هلد رمز ارزها و کوین ها را دارید. استفاده از کیف پول های شخصی، امن تر می باشد. به عبارت دیگر صرافی ها بیشتر برای معامله و ترید کردن مناسب است و کیف پول ها برای ذخیره فایل هایی که مالکیت شما را نشان می دهد.

تفاوت اصلی کیف پول و صرافی

در این بخش می خواهیم اصلی ترین تفاوت کیف پول و صرافی را بیان کنیم. کیف پول های شخصی این امکان را برای شما فراهم می کنند که کلید و پسورد های خودتان را کاملا در دست داشته باشید و بتوانید از این طریق به بلاک چین دسترسی پیدا کنید. تنها در یک صورت سرمایه و رمزارز های شما در خطر است. در صورت گم شدن یا از دست رفتن دستگاهی که کیف پول روی آن نصب است. حال این دستگاه می تواند لپ تاپ شخصی یا گوشی موبایل شما باشد. از این رو حتما مراقب گم شدن یا دزدیده نشدن این دستگاه ها باشید. اما در صرافی ها کلید های خصوصی در اختیار شما نیست و کنترل کامل آن ها در دست صرافی می باشد.

فرق بارز کیف پول و صرافی
تفاوت بارز کیف پول و صرافی چیست؟

تفاوت ویژگی های کیف پول و صرافی

بررسی تفاوت کیف پول و صرافی، در برخی از ویژگی هایشان حائز اهمیت است.

  • کیف پول های شخصی غیرمتمرکز هستند اما صرافی ها متمرکز هستند.
  • نهادهای دولتی امکان ردیابی صرافی را دارند اما این امکان برای کیف پول های شخصی وجود ندارد.
  • در کیف پول های شخصی امکان بلوکه شدن پول ها وجود دارد اما در صرافی ها ممکن نیست.
  • سرعت انجام معاملات در صرافی ها تند و در کیف پول های شخصی کند است.
  • کیف پول ها امنیت بالایی دارند. اما امنیت صرافی ها به اقدامات آن ها بستگی دارد.
  • در صرافی نیاز به احراز هویت می باشد در حالی که کیف پول شخصی احراز هویت احتیاج ندارد.
  •  صرافی ها برای کاربران مبتدی هم مناسب هستند اما کیف پول ها برای این کاربران پیچیده می باشد.

مزایا و معایب کیف پول های شخصی و صرافی

تفاوت کیف پول و صرافی در مزایا و معایب آن ها هم مشاهده می شود. کیف پول های شخصی از هر لحاظ امن هستند و شما دسترسی و کنترل کامل روی کلید های خود دارید. اما تنها عیب این کیف پول ها، این است که اگر به دستگاه خود دسترسی نداشته باشید، نمی توانید هیچ تراکنشی انجام دهید و اگر آن را گم کنید تمام سرمایه تان از بین می رود. صرافی ها نگهداری کلید های شما را روی سرور صرافی به عمل می آورند. بنابراین مسئولیت شما کم است اما معایبی هم دارد. برای مثال به دلیل ساختار متمرکز صرافی ها، اماکن هک آن ها وجود دارد. یا اگر برای سرور صرافی مشکی به وجود بیاید. ممکن است همه سرمایه کاربر از بین برود و روشی برای بازگردان آن هم وجود نداشته باشد.

مزایا و معایب
کیف پول و صرافی چه مزایا و معایبی دارند؟
جمع بندی و خلاصه مطالب

برای خرید و فروش ارز دیجیتال و نگهداری از رمز ارزها یا باید از کیف پول استفاده کرد یا به صرافی ها واگذارشان کرد. تفاوت کیف پول و صرافی در ویژگی های آن ها و مزایا و معایب آن است. اما به طور کلی صرافی ها بیشتر برای خرید و فروش و تبدیل ارزها بستر مناسبی هستند و برای کاربران مبتدی مناسب می باشند. در حالی که کیف پول ها برای نگهداری از رمز ارزها و کلید ها بستر امن تر و مناسب تری است. چرا که کنترل دارایی ها و کلید ها به طور کامل در اختیار کاربر است. با این حال با توجه به این تفاوت ها نمی توان گفت کدام نسبت به دیگری برتر است. و انتخاب یکی از این دو گزینه به هدف شما بستگی دارد.

سوالات متداول درباره تفاوت کیف پول و صرافی

  1. کیف پول شخصی چیست؟
    در کیف پول های معمولی، اسکناس و پول نقد و کارت های بانکی رانگهداری می کنیم . کیف پول رمز ارز هم در واقع عملکردی شبیه به همان ها دارد. با این تفاوت که به جای پول نقد و اسکناس، از فایل های حاوی رمز ارزها نگهداری می کند.
  1. ویژگی صرافی چیست؟
    صرافی در واقع یک بستر برای خرید و فروش یا معامله و تبدیل ارز ها می باشد. بنابراین بستر مناسبی برای نگهداری از ارزهای دیجیتال نیست.
  1. تفاوت اصلی کیف پول و صرافی چیست؟
    کیف پول های شخصی این امکان را برای شما فراهم می کنند که کلید و پسورد های خودتان را کاملا در دست داشته باشید و بتوانید از این طریق به بلاک چین دسترسی پیدا کنید. اما در صرافی ها کلید های خصوصی در اختیار شما نیست و کنترل کامل آن ها در دست صرافی می باشد.
امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها