کد بلاک چین را با کدام زبان های برنامه نویسی توسعه می دهند؟

اکسچنجر » کد بلاک چین را با کدام زبان های برنامه نویسی توسعه می دهند؟
کد بلاک چین
تعداد بازدید : 240

اگر به سراغ این مقاله آمده اید یا در حال مطالعه مقاله های ما در اکسچنجر پرو بودید، قطعا خیلی خوب با دنیای بلاک چین و تکنولوژی های مربوط به ارزهای دیجیتال آشنایی دارید. توسعه کد بلاک چین یکی از انقلاب های اقتصادی و تکنولوژیکی در چند دهه گذشته محسوب می شود. قاعدتا تمام افرادی که به عنوان تریدر ارز دیجیتال شناخته می شوند خود را وابسته به این فناوری می دانند و علاقه دارند که از زیر و بم این موجود آگاهی داشته باشند.

همان طور که می دانید یک موجود تکنولوژیک به دو بخش نیاز دارد. بخش اول این قضیه نرم افزار است و قسمت دیگر سخت افزار. مثلا تمام فعالین حوزه استخراج رمز ارز با موضوع سخت افزار آشنا هستند. در طرف دیگر ماجرا نرم افزار مورد بحث می باشد. کد بلاک چین باید با استفاده از یک زبان برنامه نویسی ایجاد شود که بعد با استفاده از سخت افزار آن را اجرا کنند. اما زبان های برنامه نویسی چه هستند و مهمترین زبان ها برای توسعه کد بلاک چین کدام می باشند؟

توسعه کد بلاک چین با زبان های برنامه نویسی

اول می خواهیم بپرسیم که زبان های برنامه نویسی چه هستند. همان طور که می دانید، کامپیوترها در بطن خود با قواعد باینری کار می کنند. اجزای اصلی هر کامپیوتر تنها موجودات صفر و یکی را متوجه می شوند. برای اینکه بتوان به این قطعات دستور فرستاد، چند لایه زبان برای ایجاد ارتباط وجود دارد. زبان های سطح پایین که تا جای ممکن شبیه به همان منطق باینری در اعصاب رایانه است و زبان های سطح بالاتر که ارتباط بین خواسته ما انسان ها و توانایی های کامپیوتر را کامل می کنند. زبان های سطح بالا برای توسعه کد بلاک چین استفاده می شوند.

در اصل زبان های سطح بالا شباهت بیشتری با روش ارتباط بین خود ما انسان ها دارد. افراد آنچه به عنوان برنامه کامپیوتری خود می خواهند را به این زبان ها ترجمه می کنند. به این کار برنامه نویسی گفته می شود.

سالیدیتی زبان کدنویسی بلاک چین
کدنویسی بلاک چین اتریوم بر پایه سالیدیتی

کد بلاک چین چه می کند؟

بلاک چین ها در اصل نوعی دیتابیس محسوب می شوند. این دیتابیس ها در بین یک شبکه از کامپیوترها گسترده می شوند. کامپیوترهای مختلفی که به این شبکه دسترسی دارند طبق قواعدی می توانند تغییراتی را در این دیتابیس ایجاد کنند یا اطلاعاتی را از آن ها دریافت کنند. بلاک چین ها بر اساس چند نوع منطق مختلف عمل می کنند. مثلا برای استفاده از بعضی از آن ها باید یک سری عملیات ریاضی را انجام دهید. در اصل باید توان محاسباتی خود را در اختیار شبکه قرار دهید. این توان محاسباتی معمولا برای ثبت مبادلات مالی یا انتقال اطلاعات و رمزگذاری آن ها استفاده می شود. در قبال کمک محاسباتی به این شبکه، به شما جایزه هایی داده می شود که اساس ارز های دیجیتال امروزی را ایجاد می کنند.

تفاوت بین بلاک چین و دیتابیس های عادی

تفاوت اصلی بین بلاک چین و دیتابیس های عادی در نحوه ذخیره داده می باشد. دیتابیس های معمولی، داده های خود را در جدول ها یا همان اصطلاحا tables ذخیره می کنند. در این جدول ها شما یک ساختار با نظم از سطر و ستون ها را دارید. در عوض بلاک چین ها یک زنجیره از بلوک های داده می باشند. برای ذخیره اطلاعات در بلاک چین شما یک سری از اطلاعات را به صورت گروه هایی به نام بلوک جمع آوری می کنید. این بلوک ها بعد از رسیدن به حد بالای ذخیره سازی، بسته می شوند و نرم افزار سراغ بلوک بعدی می رود. این گونه است که زنجیره کامل می شود یا همان بلاک چین به دست می آید.

این که فرآیند بالا چگونه پیش برود و چه نوع اطلاعاتی در بلاک چین ذخیره بشود، به اهداف توسعه دهنده کد بلاک چین مربوط است. برای رسیدن به هدف اما برنامه این فرآیند باید نوشته شود.

مهمترین زبان های موجود برای برنامه نویسی بلاک چین

زبان های مختلفی در دنیای برنامه نویسی وجود دارند. مثلا خیلی از ما زبان پایتون را به علت نزدیک بودن به زبان انسانی را به آسانی آموخته ایم. از طرف دیگر زبان HTML یک روش بسیار پرکاربرد برای ایجاد اسناد الکترونیکی است. و البته یک جنگل بزرگ از مثال های مختلف مربوط به این قضیه. ما در این جا می خواهیم مهمترین ها را بیشتر معرفی کنیم.

برنامه نویسی بلاک چین با پایتون
پایتون زبان محبوب برنامه نویسی

  1. اولین مورد، اختراع ویتالیک بوترین خالق اتریوم است. سالیدیتی یکی از زبان های برنامه نویسی برای توسعه کد بلاک چین است که برای این کار بهینه سازی شده است. این زبان برنامه نویسی ویژگی های خود را از جاوا اسکریپت و C++ به ارث برده است. زبان سالیدیتی دارای دقت بالا در محاسبه، استفاده آسان و البته نزدیکی به به جاوا اسکریپت است. همین موضوع اخیر باعث شده که خیلی از افزونه ها و امکانات جاوا اسکریپت را بشود در سالیدتی هم پیدا کرد. به عنوان مثال دیباگرهای جاوا اسکریپت در سالیدیتی کاربرد دارند.
  2. مورد بعدی جاوا است. این زبان به نوعی ریشه روش های برنامه نویسی برای سیستم عامل اندروید محسوب می شود. این زبان با سینتکس های نزدیک به زبان سی همچین یک مورد مناسب برای نوشتن کد بلاک چین است. استفاده آسان برای برنامه نویسی شی گرا و طیف گسترده ای از کتابخانه ها، زبان جاوا را به یک ابزار مناسب برای توسعه کد بلاک چین تبدیل کرده است.
  3. زبان برنامه نویسی سوم برای کد بلاک چین، پایتون دوست داشتنی می باشد. چرا دوست داشتنی؟ خیلی ساده به دلیل آسان بودن یادگیری و به کار بستن آن. زبان پایتون خیلی به زبان عادی ما انسان ها نزدیک است و ویژگی های خوبی برای تولید نرم افزار به روش شی گرایی دارد. پایتون دارای جامعه کاربران پر تعداد است همراه بی شما کتابخانه. این ها برای ساخت و آموزش بلاک چین خیلی مفید خواهند بود.
  4. گفتیم که زبان سالیدیتی با ارث بردن ویژگی های جاوا اسکریپت به زبان مناسبی برای توسعه کد بلاک چین تبدیل شده. قاعدتا جای جاوا اسکریپت نمی تواند در این لیست خالی بماند. اولین نکته این است که پروژه های بر مبنای جاوا اسکریپت راحتتر در بازار مورد استفاده قرار می گیرند و به مرحله تجاری سازی می رسند. نکته دیگر توانایی کد جاوا اسکریپت برای مقیاس پذیری می باشد. به این ها اضافه کنید فریم ورک های مخصوص جاوا اسکریپت برای پروژه های بلاک چین.
  5. در انتهای لیست به یکی از مهمترین ها رسیدیم. زبان C++ در اصل پایه کد بلاک چین مربوط به بیت کوین، لایت کوین و ریپل است. این زبان یکی از بهترین گزینه ها برای برنامه نویسی شی گرا می باشد. این زبان به دلیل نزدیک تر بودن به زبان ماشین (نسبت به بقیه سطح پایین محسوب می شود) برای ارتباط گرفتن با سی پی یو و ابزار محاسباتی کار آسانتری دارد. این یعنی عملکرد بهتر در استفاده از سخت افزار. به علاوه این ها استفاده راحتتر از چند هسته محاسباتی و کار سریعتر با دیتابیس را نیز در نظر بگیرید.
زبان برنامه نویسی کد بلاک چین
زبان برنامه نویسی بلاک چین

جمع بندی

در این متن تلاش کردیم توضیح دهیم که بلاک چین ها چه هستند و برای توسعه کد بلاک چین به چه مواردی نیاز داریم. ۵ نمونه از مهمترین زبان های برنامه نویسی کامپیوتر را معرفی کردیم که شامل سالیدیتی، جاوا، پایتون، جاوا اسکریپت و C++ می شود. این ها برای خودشان نقاط مثبت مخصوص دارند. در این بین C++ زبان مورد استفاده در کد بلاک چین بیت کوین و لایت کوین است و زبان سالیدیتی مخصوص اتریوم می باشد. در نتیجه برای افرادی که علاقه مند به این حوزه هستند، اولین پیشنهادها دو زبان سالیدیتی و C++ خواهند بود. امیدواریم توانسته باشیم توضیحات کافی برای شروع تحقیق و یادگیری کدنویسی بلاک چین را ارائه کرده باشیم.

سوالات متداول مرتبط با زبان های توسعه کد بلاک چین

چه زبان هایی برای برنامه نویسی کد بلاک چین استفاده می شوند؟
زبان های مختلفی امروزه کاربردهای خود برای بلاک چین نوشتن را اثبات کرده اند. در این بین سالیدیتی، C++، جاوا اسکریپت، جاوا و پایتون از مهمترین ها محسوب می شوند.

بلاک چین چیست؟
بلاک چین یک فناوری شبیه به دیتابیس می باشد که به دنبال ذخیره اطلاعات و رمزگذاری آن ها در یک شبکه از کامپیوترهاست. از بلاک چین برای انجام مبادلات مالی سریع و امن استفاده می شود.

تفاوت بین دیتابیس های معمول با بلاک چین در چه مواردی است؟
دیتابیس های معمولی به صورت جدول هایی از داده ی ساختار یافته وجود دارند. در مقابل بلاک چین ها روش دیگری برای ذخیره اطلاعات می باشند. در این روش داده به صورت بلوک هایی گروه بندی می شود و این گروه ها پس پر شدن در کنار هم یک زنجیره را تشکیل می دهند.

4.8/5 - (40 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها