بهترین و بدترین پیشبینی قیمت اتریوم

اکسچنجر » بهترین و بدترین پیشبینی قیمت اتریوم
پیشبینی قیمت اتریوم
تعداد بازدید : 196

اتریوم بی شک اولین یا دومین ارز دیجیتال مهم بازار است. نوآوری های فناورانه که باعث رشد شدید آن شد و ارز های دیجیتال مختلفی که بر اساس آن ایجاد شدند، همگی گواه بر این موضوع هستند. بعد از فرآیندی که به نام مرج (Merge) یا همان ادغام کردن شناخته می شود، بازار دچار تکان ها و البته ابهام های مختلفی شده. به غیر از معامله، این روزها بازار پیشبینی قیمت اتریوم هم بسیار داغ شده است. در این مقاله تلاش می کنیم که مهمترین بحث های روز درباره مرج و آینده ی اتریوم را برای شما عزیزان در میان بگذاریم.

مرج یا همان ادغام و تاثیر آن بر قیمت اتریوم

حرکت اتریوم از حالت اثبات کار به حالت اثبات سهم بعد از مدت ها چشم انتظاری بالاخره به سرانجام رسید. این اتفاق به عنوان بخشی از اتریوم ورژن ۲.۰ رخ داد. مرج یا ادغام اصطلاحی است که این روزها مردم به این فرآیند اطلاق می کنند. با وجود تمام غیرقابل پیشبینی پذیر بودن ارزهای دیجیتال، هنوز هم چشم های بسیاری هر روز تماشاگر این بازار هستند و مثل همیشه دنبال بیشینه کردن سود خود. حقیقت این است که هیچ کس تمام آینده و تمام رخ داد ها را به طور قبل نمی داند، با این حال کم نیستند گزینه هایی که ممکن است در بازار آتی شاهدشان باشیم.

آپدیت مرج اتریوم
ETH 2.0

 

انتظاراتی که از مرج داشتیم

با اینکه همه فکر می کردند بعد از به روز رسانی اتریوم و پدیده مرج به یک روند افزایشی جدی خواهیم رسید، از آن موقع تا الان چیزی حدود ۲۰ درصد از ارزش این کریپتوکارنسی از دست رفته است. البته یکی از دلایل اصلی را می توان جایی به غیر از زمین بازی اتریوم یافت. مدتیست که معامله گران حرفه ای ابهامات و نگرانی های خودشان از افزایش برخوردهای قانونی با ارزهای دیجیتال و اعمال محدودیت های بیشتر را ابراز کرده اند. این به خصوص در بازار ایالات متحده اهمیت بیشتری دارد.

به عنوان مثال یکی از مسئولین بلندپایه در حوزه امنیت و تبادلات آمریکایی، اخیرا اعلام کرده که روش جدید عملیات در ارزهای دیجیتال ممکن است تبدیل به یک مشکل امنیتی شود و بازار ارز دیجیتال را به مرز خرد شدن ببرد. به عنوان مثال گفته می شود که سهام اتریوم در حال توزیع و تولید در رئوسی از شبکه بلاک چین است که بیشترشان در آمریکا قرار دارد. این موضوع نشان می دهد که بیشتر مبادلات روی شبکه اتریوم در خاک ایالات متحده به سرانجام می رسند که این خودش یک خطر است.

از طرف دیگر بانک آلمانی ساکسو اعلام کرده که پیشبینی ها به خاطر آپدیت جدید اتریوم باعث یک انتظار افزایشی در قیمت آن شده است. تحلیلگر این بانک می گوید که در دوره های مشابه بعد از آپدیت اتریوم یا همان مرج، معامله گران به طرز معناداری علاقه خود به نگهداری اتریوم در مقابل نگهداری بیت کوین را نشان دادند. به نظر می رسد همین انتظار مثبت راجع پیشبینی قیمت اتریوم یک تاثیر مثبت بر کل بازار داشته است. این تحلیلگر اخیرا گفته بود که پدیده مرج یا همان تغییر نوع عملکرد در شبکه اتریوم تاثیرگذارترین رخداد در تاریخ کریپتو است.

آپدیت جدید اتریوم چگونه نحوه عملکرد آن را تغییر می دهد؟

تبدیل شبکه بلاک چین اتریوم از حالت اثبات کار به اثبات سهام، در اصل روش تایید مبادلات درون این شبکه را تغییر داده است. پیش از این یک گروه از ماینرها اقدام به مشاکرت در ساخت یک بلاک از بلاک چین اتریوم می کردند. بعد از انجام عملیات کامپیوتری، کسی که برنده ی بلاک می شد، مقداری توکن اتریوم دریافت می کرد به عنوان جایزه. با این حال مشکلی که وجود داشت در رقابت شدید بین ماینرهای مختلف است. همه ای این ماینرها باید یک عمل را جداگانه تکرار می کردند اما فقط یکی برنده ی ماجرا می شد. این عملیات هم نیاز به مقدار زیادی تلاش محاسباتی و البته صرف انرژی بود.

نحوه کارکرد آپدیت جدید اتریوم
Proof of Stake

 

مدل جدید در تایید تبادلات شبکه اتریوم

در این روش جدید افراد بر اساس مقدار توکنی که دارند وارد بازی خواهند شد. این همان وجه تسمیه Proof of Stake یا اثبات سهام است. شبکه اتریوم بین افرادی که با توکن خود خواهان مشارکت در ساخت یک بلاک هستند، یک انتخاب رندوم انجام می دهد. سپس تمام اعضای حاضر در مسابقه یک بلاک را ایجاد می کنند با مشارکت هم و این بلاک هم به فردی که به صورت شانسی انتخاب شد می رسد. انتخاب این تایید کننده یا Validator بر عهده الگوریتم جدید بلاک چین است. این فرآیند باعث می شود که بقیه تایید کننده های مبادله اقدام به نهایی سازی یک بلاک مشترک و تکراری نکنند. به زبان انرژی، فرآیند تا ۹۹.۹۵ درصد ارزانتر خواهد بود.

فرآیند مرج تاثیری روی توکن هایی که در دست معامله گران است نخواهد گذاشت. همچنین برنامه های غیرمتمرکز یا همان decentralized Apps مانند قبل کار خواهند کرد. به علاوه توجه کنید که این فرآیند ویژگی مقیاس پذیری اتریوم را به مقدار زیاد تحت تاثیر قرار نخواهد داد، احتمالا به دلیل معرفی شاردهای اتریوم در آپدیت سال ۲۰۲۳. در این آپدیت بلاک های شبکه به بخش های حتی کوچکتر تقسیم خواهند شد به نام شارد، اتفاقی که برای خودش نیاز به پیشبینی قیمت اتریوم در بازه زمانی مخصوص را دارد.

نکته هیجان انگیز این است که بعد از کامل شدن فرآیند آپدیت مربوط به شارد ها، سرعت مبادلات اتریوم به طرز معناداری افزایش خواهد داشت. در حال حاضر هر ثانیه امکان ۲۵ تبادل مالی وجود دارد در بلاک چین اتریوم، در حالی که آپدیت بعدی این سرعت را به ۱۰۰۰۰۰ مبادله در ثانیه خواهد رساند. این فرآیند احتمالا سال ۲۰۲۳ تکمیل شود.

merge update of ETH
به روز رسانی اتریوم

 

مراحل آپدیت مرج یا ادغام

داشتیم توضیح می دادیم که مرج چیست و تاثیر آن روی پیشبینی قیمت اتریوم در آینده چگونه خواهد بود. هشتم ماه ژوئن امسال، تیم اتریوم توانست یک تست عمومی را به صورت موفقیت آمیزی امتحان کند. این آزمون روی شبکه تست نت (testnet) صورت گرفت. این شبکه به توسعه دهندگان بلاک چین کمک می کند که قبل از هر تغییر واقعی، آن ها را شبیه سازی کنند.

در ۲۱ ژوئن موسسه اتریوم که مسئول توسعه شبکه اتریوم است، در محیط دو تست نت دیگر نیز کار توسعه بلاک چین و شبیه سازی را شروع کرد. در ادامه اوایل ماه جولای بود که دومین تست نت برای آپدیت اتریوم توانست به درستی نتیجه خود را بگیرد. نهایتا طبق پیشبینی ها، مرج در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ روز پانزدهم به صورت رسمی اعمال شد.

قیمت اتریوم حوالی موعد مرج

برای پیشبینی قیمت اتریوم در آینده ی مرج، خوب است که اول به قیمت آن وقتی این فرآیند رخ داد دقت داشته باشیم. متاسفانه بازار اتریوم و البته بیشتر ارزهای دیجیتال در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۲ به صورت کامل خرسی شده بود. بسیاری از ارزهای دیجیتال تحت تاثیر سقوط ترا و لونا دچار ضرر شدند. به این ها اضافه کنید شرایط غیرقابل پیشبینی در دنیای سیاست و اقتصاد را.

اتریوم سال را با قیمتی حوال ۳۶۸۳ دلار شروع کرد، به ۳۸۷۶ دلار صعود کرد اما بالاخره روند نزولی اواخر ژانویه جدی شد. تا ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ قیمت اتریوم به ۲۳۰۸ دلار رسید. با وجود یک روند رو به رشد در ماه آوریل، قیمت اتریوم از ۳۵۷۳ دلار پیشی نگرفت. این روند قیمتی در ادامه ی حرکات اعجاب انگیز قبلی، تا ۸۹۶ دلار برای روز ۱۸ ژوئن امسال هم ادامه داشت. نهایتا با یک تلاش همگانی، قیمت برای ۲۸ جولای، در حالی که روز قبل نتایج تست نت آپدیت مرج منتشر شده بود، توانست تا ۱۷۷۴ دلار رشد. کند. از آن موقع تا جند روز قیمت اتریوم در بازه تقریبی ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ دلار حرکت می کرد.

بعد از آن گوگل در صفحه جست و جوی خود مربوط به مرج اتریوم، تاریخ ۱۵ سپتامبر را به عنوان کاندیدای انتشار مرج عنوان کرد. این اتفاق در روز ۱۵ سپتامبر طی ۲۴ ساعت قیمت اتریوم را از ۱۶۴۰ دلار به حوالی ۱۴۵۰ دلار کاهش داد. طی پنج روز بعد از آن یعنی تا ۲۰ سپتامبر، قیمت اتریوم حتی به ۱۲۲۹ دلار هم رسید، بر خلاف تمام اخبار مناسبی که در مورد عملکرد اتریوم و آینده آن منتشر می شد. یکی از مسئولین ارشد گروه اتریوم گفته بود که عملکرد ضعیف این ارز دیجیتال قبل از مرج به خاطر عواملی در اقتصاد بزرگ مقیاس جهان بوده است.

نهایتا قیمت اتریوم در روز ۲۱ اکتبر به ۱۲۸۵ دلار رسید و در لحظه نگارش این متن توانسته خود را به حوالی ۱۵۰۰ دلار برگرداند.

پیشبینی ها برای قیمت اتریوم بعد از به روزرسانی مرج

کمی بعد از انتشار اخبار مربوط به مرج، یک گروه از ماینر های اتریوم اقدام به معرفی یک توکن جدید کردند. این افراد نگران بودند که پروسه اثبات سهام یا همان PoS بخش خوبی از سودشان را کاهش دهد. این توکن با نام ETHW قیمت اولیه ۱۳.۴۵ دلاری را شروع کرد اما طی چند هفته نهایتا توانست به ۶.۱۰ دلار دست پیدا کند. این اولین بار نیست که اتریوم و تغییراتش به ایجاد یک توکن جدید منجر شده. به نظر نمی رسد این توکن جدید بتواند کار بزرگی را به سرانجام برساند، اما دنبال کردنش ضرری نخواهد داشت.

بزرگترین نگرانی موجود این است که رخداد بدی در آیند پیش بیاید. در این صورت ممکن است تمام سابقه درخشان اتریوم دچار مشکل شود. چنین مشکلی می تواند به خروج سرمایه و کمتر شدن قیمت اتریوم منجر شود. به همین دلیل است که فعلا مهمترین بحث ها برای پیشبینی قیمت اتریوم، حول اخبار مرج تمرکز کرده است.

آیا اتریوم هم به عضو ساده ای از باشگاه PoS تبدیل می شود؟

یکی از نگرانی های موجود این است که اتریوم هم بعد از مدتی به یک توکن عادی از نوع اثبات سهام تبدیل شود. معروف ترین توکن ها از این نوع، سولانا، پولکادات و آوالانچ هستند. از یک طرف تبدیل شدن اتریوم می تواند به قیمت این گروه از ارز های دیجتال کمک کند. از طرف دیگر یک خطر برای قیمت اتریوم به روز رسانی شده است. به هر حال این گروه از کریپتو کارنسی ها طی سه ماه گذشته نتوانستند بازار جالبی از خود نمایش دهند.

پیشبینی قیمت اتریوم برای آینده

نوبتی هم باشد، باید سراغ یک سری پیش بینی برای قیمت ها برویم. البته خوب است در نظر داشته باشید که این پیشبینی ها خیلی دقیق نیستند و امکان خطای بالایی دارند. با این حال باعث توسیع افکارتان برای آینده خواهد شد.

نمودار قیمت اتریوم
روند قیمتی اتریوم

 

اولین پیشبینی قیمت توسط کوین کودکس، عدد ۸۷۵ دلار را برای ماه نوامبر (ماه میلادی بعد) پیشنهاد می دهد.

یک پیشبینی خوشبینانه توسط Gov Capitol می گوید که قیمت اتریوم تا پایان امسال حوالی ۱۴۶۴ می ماند اما سال ۲۰۲۳ خودش را به ۳۹۰۰ دلار می رساند و در بلند مدت حتی قیمت ۱۰۰۰۰ دلار برای سال ۲۰۲۵ را هم لمس می کند.

پیشبینی قیمت اتریوم توسط DigitalCoinPrice متفاوت است. این موسسه برای امسال عدد ۱۳۰۵ دلار را پیشنهاد می دهد و قیمت را نهایتا در ۲۰۳۰ تا عدد ۷۱۰۰ دلار پیشبینی می کند.

سایت PricePrediction یک الگوی بلند مدت دقیق تر دارد. آن ها می گویند که اتریوم با ۱۴۰۵ دلار سال ۲۰۲۲ را ترک می کند. سال ۲۰۲۳ می تواند ۲۰۸۱ تا ببیند و دو سال بعد هم به ۴۳۵۲ می رسد. قاعدتا این پیشبینی ها خبری از یک روند تند و تیز نمی دهند که شاید به خاطر عوامل مختلفی قابل درک باشد. نهایتا این تحلیلگران قیمت اتریوم برای ۲۰۳۰ را حوالی قیمت جذاب ۲۸۱۷۷ دلار در نظر می گیرند.

نسبت به پیشبینی های قیمت محتاط باشید

البته در مورد پیشبینی قیمت اتریوم یا هر ارز دیجیتال دیگر مطلبی هست که همواره باید در نظر بگیرید. قیمت ارزهای دیجیتال برای مدت ها دارای نوسان و عدم قطعیت های زیاد خواهد بود. خیلی مهم است که موقع انتخاب یک پیشبینی یا تصمیم برای خرید و فروش به این نکته و میزان تضمین و ریسک هر سرمایه گذاری توجه داشته باشید. مثلا پیشبینی های بلند مدت به خاطر عوامل اقتصاد کلان، به سرعت دچار خطا و آسیب می شوند.

به علاوه اینکه این پیشبینی ها با استفاده از الگوریتم های متفاوت و روش های هوش مصنوعی به دست می آیند. در هر مرحله از پیشرفت این الگوریتم ها ممکن است که یک تغییر، باعث جا به جایی قیمت های قبلی شود. در کنار همه ی این ها، با اینکه عملکرد قبلی چراغ راه آینده است، این مورد هم به تنهایی تضمین کننده موفقیت ارز دیجیتال یا سقوط آن نیست.

جمع بندی

در متن بالا تلاش کردیم که مهمترین نکات مربوط به آپدیت مرج را بیان کنیم. این به روز رسانی، اتریوم را از یک شبکه بر اساس اثبات کار، به یک شبکه از نوع اثبات سهام تبدیل کرد. این آپدیت به میزان قابل توجهی مصرف انرژی برای استخراج اتریوم را کاهش می دهد. در کنار آن نگرانی هایی وجود دارد. ممکن است مرج باعث ایجاد مشکل یا از بین رفتن اعتماد قبلی به شبکه اتریوم شود. گفتیم که هر پیشبینی برای قیمت اتریوم باید به آپدیت بعدی که مربوط به شارد ها در سال ۲۰۲۳ است توجه کند. در نهایت چند مورد از پیشبینی های میان مدت و بلند مدت را لیست کردیم.

سوالات متداول راجع پیشبینی قیمت اتریوم

آیا اتریوم مورد مناسبی برای سرمایه گذاری می باشد؟
اگر اهل مانیتورینگ ارزهای دیجیتال باشید، یکی از بهترین ها در بین همه، اتریوم می باشد. آپدیت مرج می تواند چند امکان عالی برای صعود بیشتر ایجاد کند.

پیشبینی ها در مورد قیمت اتریوم چه می گویند؟
قیمت اتریوم در میان مدت و بلند مدت دستخوش تغییرات جدی خواهد شد. با این حال خیلی از پیشبینی ها یک روند با ثبات و بدون حرکت تند تیز برای امثال و احتمالا سال دیگر را پیشنهاد می دهند. بعضی تحلیلگران رشد قابل توجهی تا سال ۲۰۳۰ در نظر می گیرند.

آپدیت مرج چیست؟
این به روز رسانی در شبکه بلاک چین اتریوم، آن را از نوع اثبات کار PoW به اثبات سهام PoS تبدیل کرد. این تغییر یکی از اصلی ترین ها طی چند سال گذشته بوده است.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها