چگونه ریسک کلاهبرداری کریپتو را به حداقل برسانیم؟

اکسچنجر » چگونه ریسک کلاهبرداری کریپتو را به حداقل برسانیم؟
کم کردن ریسک کلاهبرداری کریپتو
تعداد بازدید : 186

بازار ارز های دیجیتال و کریپتوکارنسی یک پدیده نوظهور است. هیجانات، نبود آگاهی، نبود قوانین کافی و عوامل متعدد دیگر باعث می شوند که کلاهبرداری یک خطر همیشه در کمین باشد. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۷ بود که خبر قلابی بودن توکن وان کوین پخش شد و ۴ میلیارد دلار پول سرمایه گذاران هم محو. ریسک کلاهبرداری کریپتو باید توسط خود معامله گران به حداقل برسد. روش کار ارز های دیجیتال و روح این بازار اجبار می کند که دولت ها و نهاد های قانونی کمتر روی آن کنترل داشته باشند. به عنوان مثال ایده اصلی بیت کوین انجام تراکنش های غیرمتمرکز بوده است. چگونه نهاد های قانونی می توانند روی موجودی که ذاتا روی کره زمین پخش شده قانون گذاری کنند؟

البته در این بین بیت کوین شاید بهترین مثال از اعتماد بازار به یک پروژه باشد. بقیه اسامی اما این طور نیستند. چگونه باید ریسک خرید و فروش ارز دیجیتال را به حداقل رساند. در این متن تلاش می کنیم تا حد امکان راجع سیگنال های کلاهبرداری صحبت کنیم.

راه های تشخیص ریسک کلاهبرداری کریپتو

بازار کریپتو نوظهور است اما شباهت های خیلی زیادی به تجارت های قبل از خود دارد. به عنوان مثال ارز های دیجیتال تا حد زیادی مثل اوراق بهادار منتشر و معامله می شوند. به نوعی که امروزه اسم صنعت را به دوش خود یدک می کشند. در این مقاله ابتدا راجع سیگنال های قدیمی تر برای تشخیص کلاهبرداری می رویم. بعد هم از مواردی صحبت می کنیم که مخصوص بازار فناورانه کریپتو است.

سیگنال های کلاسیک بازار

ریسک کلاهبرداری کریپتو را با رجوع به گذشته کم کنید. یکی از روش های قدیمی برای کلاهبرداری در تجارت، به طمع انداختن افراد است. اگر عده زیادی از افراد به شما وعده سود های باور نکردنی و قطعی می دهند، اولین سر نخ های کلاهبرداری را دریافت کرده اید. اساسا بازار ارز دیجیتال پر نوسان بودن خود را مدت هاست که ثابت کرده است. به همین دلیل هیچ کس نمی تواند وعده های قطعی بدهد.

روش دیگری اعلام پایان زمان است. خیلی پیش آمده که راجع بورس، طلا یا کالاهای دیگر این را بشنوید که به ساعات پایانی سود نزدیک می شویم. یا الان بخرید یا باختید. نمی شود کتمان کرد که هنوز هم تحلیلگران خوبی وجود دارند که به فکر سرمایه گذاران خرد هستند. اما وقتی یک جریان در رسانه قالب می شود، قضیه دیگر نفع جمعی نیست. بلکه سود فردی سرمایه گذاران خاص است.

وان کوین و کلاهبرداری در کریپتو

در این بین نباید از نقش منفی سلبریتی ها و فعال های رسانه ای سرگرمی غافل شد. افرادی که در سراسر دنیا به خاطر هنر بازیگری یا توانایی ورزش کردن معروف می شوند اما بعد از چند سال یک دگردیسی به مشاور سیاسی یا اقتصادی جامعه پیدا می کنند. متاسفانه خیلی از افراد معروفی که تبلیغ بنگاه ها و جدیدا ارز های دیجیتال را بر عهده می گیرند، از عواقب یک کلاهبرداری مصون می مانند به دلیل عدم وجود قوانین.

راه های نوین برای تشخیص کلاهبرداری

بازار ارز دیجیتال ریشه در فناوری و دنیای کامپیوتر دارد. به همین دلیل سیگنال های خاص خودش برای تشخیص ریسک کلاهبرداری کریپتو را دارد. مهم ترین این سیگنال ها در کاغذ سفید (White Paper) پروژه و مشخصات آن نهفته است.

آیا بروشور یک پروژه کریپتو قانونی است؟

توجه داشته باشید که اطلاعات منتشر شده برای یک پروژه اساسا قرار نیست قانونی باشد. این برگه ها و اعلامیه ها تحت نظر یک نهاد حکومتی تهیه نمی شوند. به همین دلیل قرار نیست کاملا مورد اعتماد قرار بگیرند. به عنوان مثال پشتوانه ها و کارکرد های یک ارز دیجیتال قرار نیست دقیقا همانی باشد که در کاغذ سفید پروژه آمده.

  • برای تشخیص کلاهبرداری می شود چند نکته را در نظر گرفت. به عنوان مثال نویسنده این متن باید مشخص باشد و به صورت رسمی قابل پیگیری. هیچ وقت به اسامی غیررسمی یا رسانه ای اهمیت ندهید.
  • از طرف دیگر توجه داشته باشید که هیچ پروژه اصیلی، تک نفره جلو نمی رود. در اطلاعات شرکت حتما باید مشخصات تیم اصلی پروژه وجود داشته باشد.
  • بعضی اوقات زبان ثقیل و تخصصی برای گول زدن شما استفاده شده. درست است که فناوری پیچیده است اما کاغذ سفید قرار نیست یک متن کاری باشد. در این اطلاعیه استفاده از زبان کاملا تخصصی بی معناست. به همین دلیل همچین اتفاقی خودش یک سیگنال کلاهبرداری است.

نقص قوانین موجود در بازار ارز دیجیتال

کشورهای مختلفی در حال تلاش برای قانونی کردن بازار ارز دیجیتال هستند. برای کم کردن ریسک کلاهبرداری کریپتو قانون گذاری قابل اجتناب نیست. به عنوان مثال چند وقت پیش کشور چین قوانین سخت گیرانه ای روی ارز های دیجیتال وضع کرد و امروز هم کنگره آمریکا در حال تدوین مواد مختلفی است. کشورهای اروپایی هم به فکر این بازار هستند.

قوانین کریپتوکارنسی

با این حال هنوز یک سیستم قضایی کامل در هیچ جای دنیا وجود ندارد. به همین دلیل وظیفه اصلی برای محافظت از سرمایه بر عهده خود سرمایه گذار است. پیشنهاد می کنیم به افراد معروف اما بدون تعهد یا آگاهی اعتماد نکنید. سعی کنید به راحتی از طمع سود های بزرگ، سود های قطعی یا در شرف پایان بپرید و فراموششان کنید.

جمع بندی

در این متن تلاش کردیم مهمترین نکات راجع سیگنال های کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال را مرور کنیم. گفتیم که این بازار به تجارت های دیگر شباهت دارد به همین دلیل روش های کلاسیک در موردش صدق می کند. از طرفی این بازار ریزه کاری های فناورانه خودش را هم دارد که سیگنال های جدید به دست می دهد. افرادی که قیمت ها را در بلند مدت مانیتور می کنند شاید کار آسانتری برای تشخیص کلاهبرداری داشته باشند.

سوالات متداول ریسک کلاهبرداری کریپتو

سیگنال های تشخیص کلاهبرداری کریپتو کدام اند؟
فضای رسانه ای حول توکن مورد نظر، روند قیمت ها، کاغذ سفید یا اطلاعیه پروژه، موسس پروژه و تیم توسعه دهنده.

چگونه بفهمیم که یک پروژه دارای اصالت است؟
اول از همه باید سراغ معرفی کننده و توسعه دهنده اصلی بروید. این شخص باید یک شخص حقیقی و دارای مشخصات قابل تایید باشد. مورد بعدی هم تیم توسعه دهنده است. حمایت سلبریتی ها و افراد معروف در فضای مجازی اصلا معیار خوبی از اصالت نیست. اساسا فضای مجازی تعهدی روی دوش این افراد نمی گذارد.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها