مجموعه قوانین میکا برای ارزهای دیجیتال در اروپا

اکسچنجر » مجموعه قوانین میکا برای ارزهای دیجیتال در اروپا
قوانین میکا در سطح اتحادیه اروپا
تعداد بازدید : 182

از ابتدای شروع کار کریپتوکارنسی در جهان، قاعده مند شدن یکی از مهمترین نگرانی های فعالین و دولت ها بوده است. قواعد برای یک بازار به گستردگی ارزهای دیجیتال حتما نیاز است. هر کشوری تلاش دارد که به صورت موضعی قواعدی را ایجاد کند. مثلا کشور چین که محل رشد بیت کوین و استخراج آن بود، اخیرا دست به محدود کردن فعالیت این ارز در چین کرد. آمریکا هم لوایح زیادی برای قاعده مند کردن فعالیت کریپتوکارنسی ها در این کشور در نوبت تصویب دارد. همه می دانیم که اتحادیه اروپا به عنوان دومین اقتصاد جهان، از اهمیت بالایی برخودار است. کمیسیون اروپا در حال جلو بردن روند تصویب قوانین میکا (MiCA) است که به نوعی مخفف “بازارهای دارایی های دیجیتال” است. در این مقاله می خواهیم بررسی کاملی راجع مسائل اصلی مورد بحث آن داشته باشیم.

قوانین میکا چه پیشنهادهایی برای فعالین بازار دارد؟

خطاب اصلی این قوانین به فعالین بازار، ارائه دهندگان سرویس ارزهای دیجیتال، مردم و تحلیلگران است. این قواعد تلاش می کنند که یک سری تضمین ها برای سرمایه گذاران ایجاد کنند. قطعا ایجاد تضمین به وضع استاندارد های جدید بستگی دارد. به همین دلیل هر پروژه ارز دیجیتال باید تلاش کند که این استاندارد ها را برآورده سازد. مخصوصا بین همه این ها، ارائه دهندگان خدمات ارز دیجیتال زیر ذره بین خواهند بود. اگر تعداد مشتریان این بنگاه ها بیش از ۱۵ میلیون نفر بشوند، نهادهای قانونی می توانند نظارت های مضاعفی را وضع کنند. علاوه بر اینکه با این قانون اجازه ی آسیب عمدی به جو بازار یا امنیت سرمایه افراد داده نخواهد شد. فقط وضعیت صرافی FTX را در نظر بگیرید. شاید خیلی از مشتریان این صرافی آرزوی وجود چنین قوانینی را در سر داشتند.

موضوعات اصلی مورد نظر میکا برای قاعده مندی

قوانین میکا بر پایه چند موضوع خاص طراحی شده اند. این ها عبارت اند از:

  • ایجاد یک اطمینان راجع ارزهای دیجیتالی که خارج از اتحادیه اروپا ایجاد شده اند و به صورت مستقیم توسط نهاهای این قاره حمایت و نظارت نمی شوند.
  • جایگزین کردن نهادها و قوانین ملی کشورهای اتحادیه اروپا با یک ساختار جمعی. همان طور که می دانید این اتحادیه تلاش می کند ساز و کارهای جمعی را جایگزین ایده های متفاوت کشورها کند.
  • یکسان کردن قوانین مختلف در سطح اتحادیه اروپا. وقتی اقتصاد های یک گروه از کشورها این قدر به هم وابسته هستند، کار کردن با قوانین مختلف بازار را از رونق می اندازد.
  • قوانین میکا تلاش می کنند روند هایی برای استفاده صحیح از استیبل کوین ها ایجاد کنند. مخصوصا اینکه چنین ارزهای دیجیتالی می توانند به مرور رقیب ارزهای حقیقی شوند.

پارلمان اروپا

 

میکا روی کدام ارکان بازار ارز دیجیتال اجرا می شود؟

همان طور که می دانید در بازاری چنین وسیع، بازیگران زیادی یافت می شوند. این همه بازیگر به واسطه گری، معامله، تحلیل یا حتی دلالی روی می آورند. قوانین میکا روی گروه های زیر تاکید دارد:

  • ارائه دهندگان خدمات ارزهای دیجیتال مثل صرافی ها و شرکت های تحقیقاتی.
  • صاحبان ارزهای پایدار یا همان استیبل کوین ها. مثلا تتر را در نظر بگیرید. این یک نیاز مهم است که راجع درآمد ها و پشتوانه مالی یک استیبل کوین اطمینان داشته باشیم. به علاوه اینکه استیبل کوین ها به مرور وارد رقابت و مواجهه در برابر بانک ها می شوند. به همین دلیل میکا این گروه را زیر نظر دارد.
  • توکن های غیر قابل تعویض یا همان NFT مثل بیت کوین. این توکن ها در بازار ارزش خود را دارند، اما هر پروژه ای باید تضمین های پیشبینی شده مخصوص ارائه دهد. مثلا NFT ها برای اینکه در حیطه قوانین میکا مورد قبول باشند، بایستی مجموعه ای از اموال حقیقی برای خرید و فروش ارائه بدهند. همین طور افرادی که مستقیما مسئول توکن های غیر قابل تعویض هستند باید وایت پیپر (White Paper) های دقیقی ارائه دهند. این متون باید توضیح کاملی راجع اموال پشتیبان توکن داشته باشند.

نگرانی های زیست محیطی و قوانین میکا

ارزهای دیجیتال در یک بازه خاص، به نگرانی جدی زیست محیطی تبدیل شدند. مثلا میزان مصرف انرژی برای استخراج بیت کوین را در نظر بگیرید. همین عامل باعث شد که خیلی از کشور ها استخراج ارز را ممنوع اعلام کنند. به مرور هر چه قدر جلو تر می رویم، هزینه استخراج بیت کوین بیشتر و بیشتر می شود. می دانیم که دشواری یا هش ریت برای استخراج مقدار ثابتی بیت کوین طی زمان صعود می کند.

در طرف دیگر ماجرا کوین اتریوم را داریم. این ارز دیجیتال توانست در آپدیت آخری خود، مرج، به حال اثبات سهام برود. این تغییر میزان مصرف انرژی برای استخراج را تا ۹۹ درصد کاهش داد. به همین دلیل قابل فهم است که نگرانی های محیطی زیستی چه قدر مهم اند و چگونه قابل حل.

کنترل دستکاری ها در بازار به وسیله وضع قانون

می رسیم به بخش اصلی قضیه. فرض کنید ارزهای دیجیتال موجود در یک صرافی ارزشمند و قانونی باشند. با این حال خیلی از صرافی های مشهور دنیا ( به عنوان مثال FTX) با یک فرآیند نه چندان شفاف خدمات خود را ارائه می دهند. این ابهام باعث شده که چند خطر جدی بازار ارز دیجیتال را تهدید کند.

نظارت روی بازار ارزهای دیجیتال با قوانین میکا در اروپا

 

یکی از آن ها رانت اطلاعاتی است. وقتی شما جریان خرید و فروش را در دست داشته باشید، سریع تر از بقیه رشد و افت قیمت هر توکن را متوجه می شوید. به همین دلیل فرآیند های امروزی قابل قبول برای اتحادیه اروپا و فعالین خرد نیستند. قوانین میکا تلاش می کند که این رانت حذف کند. ارائه دهندگان خدمات ارز دیجیتال باید داده های خود را شفاف کنند و در زمان مقتضی آن را منتشر.

معامله شویی و قانون

یکی دیگر از رفتار های نادرست در این بازار، اصطلاحا معامله شویی است (Wash Trading). معامله شویی وقتی رخ می دهد که معامله گران کلان دست به معامله سازی و ایجاد جریان های تقلبی در بازار می کنند. به عنوان مثال صاحب یک صرافی ارز دیجیتال قادرند در بین خود و شریک ها، معاملات صوری راه بیاندازند. این فرآیند سرمایه گذاران خرد را به سمت خطاهای بزرگ هدایت می کند. قوانین میکا سعی می کند با نظارت کافی روی خرید و فروش ها، جلوی چنین رخدادی را بگیرد.

انتظار داریم چه زمانی قوانین میکا وارد عمل شوند

این مجموعه از لوایح باید از پارلمان و شواری وزیران اتحادیه اروپا تایید بگیرد. رای گیری پارلمان اروپا یک مرتبه رخ داد اما در آن جا چند اصلاحیه به قوانین میکا اضافه شد. بعد از تصویب در این مجلس قوانین به شورای وزیران خواهد رفت. به نظر می رسد که زمانی در حدود ۱۸ ماه دیگر برای فعال شدن میکا نیاز است.

البته اتحادیه اروپا برای جلوگیری از تاثیرات سو روی بازار، یک بازه جبرانی در نظر گرفته. این مدتی است که به فعالین و شرکت ها اجازه می دهد که خود را با قوانین جدید هماهنگ کنند. خلاصه اینکه ارائه دهندگان خدمات ارز دیجیتال و شرکت های بزرگ باید تا سال ۲۰۲۴ فکری به حال هماهنگی با قوانین جدید اتحادیه اروپا کنند.

جمع بندی

قوانین جدید امکانات خوبی برای بازار کریپتوکارنسی ایجاد می کند. توجه کنید که تضمین های این چنینی، باعث اقبال عمومی خواهند شد. رخدادی مثل قضیه سم بنکمن فرید، خیلی از مردم را نسبت به صرافی ها و توکن ها بدبین کرده است. به همین دلیل بزرگان این بازار بیشتر از همه به قوانین جدید علاقه دارند.

سوالات متداول راجع قوانین میکا برای ارزهای دیجیتال

آیا قوانین میکا در اتحادیه اروپا تصویب شده اند؟
خیر. این قوانین هنوز در مرحله تصویب هستند. با این حال بخش های مهمی در پارلمان اروپا به حالت نهایی خود رسیده اند و پیشبینی می شود که نهایتا در سال ۲۰۲۴ بشود به فرم اصلی دست پیدا کرد.

توکن های NFT چگونه می توانند با وجود قوانین میکا در اروپا فعالیت کنند؟
در قالب قوانین جدید چنین توکن هایی فقط با رعایت شرایط جدید می توانند به فعالیت ادامه بدهند. صاحبان بلاک چین باید اموال قابل خرید و فروش خاصی را به سرمایه گذاران ارائه دهند. همراه آن باید نحوه کارکرد بلاک چین به صورت کامل شفاف شده باشد.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها