تفاوت ها و شباهت ها بین کریپتو و فارکس

اکسچنجر » تفاوت ها و شباهت ها بین کریپتو و فارکس
کریپتو و فارکس
تعداد بازدید : 233

برای افرادی که به بازارهای مالی خارجی علاقه دارند، فارکس حتی قبل از کریپتو برایشان جذابیت پیدا کرده است. خیلی از ما سعی می کنیم که در انواع بازارهای ممکن به خرید و فروش دست بزنیم. فارکس این موقعیت را ایجاد کرد که افراد به صورت مجازی از سراسر جهان، اقدام به خرید و فروش ارز های حقیقی رایج در جهان کنند. بازیگر تازه وارد دنیای تجارت اما کریپتوکارنسی ها هستند. بعد از معروف شدن بیت کوین و دیگر پروژه های کریپتو در دنیا، این فضا پر از سرمایه گذارهای خرد و کلان شد. در اینجا ارزهای دیجیتال وارد کار شدند. در این مقاله می خواهیم یک مقایسه جامع بین کریپتو و فارکس داشته باشیم. بازارهایی که زندگی خیلی از مردم جهان را تغییر دادند. خیلی ها توانستند به ثروتی پر از هیجان دست پیدا کنند و البته بسیاری هم دچار هیجان زدگی شدند.

ماهیت کریپتو و فارکس

بازار فارکس یک محیط حرفه ای برای تبادل ارز های حقیقی مرسوم در جهان است. مثلا خرید و فروش یورو با دلار یا معامله لیر با یوآن. این بازار دارای سابقه طولانی است و البته یک محیط حرفه ای محسوب می شود. دلیل آن هم وابستگی شدید روندهای قیمت به شرایط اقتصادی و سیاسی جهان است. در اصل تریدرهای فارکس یک چشم به نمودارها دارند و یک چشم دیگر را روی سایت های خبری نگه داشته اند.

ارزهای دیجیتال تازه وارد محسوب می شوند. با این حال در یک بازه چند ساله خیلی از ما را به خودشان جذب کردند. در این بازار می توانید کریپتوکارنسی های مختلف را با یکدیگر تبادل کنید یا در عوضشان پول حقیقی رد و بدل شود. بازار کریپتو هم ویژگی های خاص خودشان را دارند. مثلا نوسان قیمتی زیاد، هیجان معامله گران و البته انباشت ایده ها.

زمینه های اختلاف در عملکرد کریپتو و فارکس

هر دو بازار کریپتو و فارکس با استفاده از بالانس عرضه و تقاضا کنترل می شوند. این شباهت مهمی است. اما در عوض آن کلی زمینه اختلاف داریم. البته بعضی از آن ها عادی هستند و بعضی هم تعیین کننده. در ادامه تلاش می کنیم مهمترین زمینه های اختلاف بین کریپتو و فارکس را بررسی کنیم.

شرکت کنندگان در بازار

گفتیم که بازار فارکس نسبت به کریپتو قدمت بیشتری دارد. البته کالاهای مورد معامله هم فرق دارند. به دلیل حساسیت ارزش نسبی پول های حقیقی در اقتصاد جهان، خیلی از بانک ها در فارکس مشارکت می کنند. بانک های مرکزی برای کنترل ارزش پول ملی خودشان و بانک های عادی برای سرمایه گذاری. از طرف دیگر ارزهایی مثل یورو، دلار و یوآن برای تجار و فعالین اقتصادی اهمیت بالایی دارند. به همین دلیل فارکس پر از سرمایه گذاران کلان است. شرکت ها و ثروتمندانی که از روند اقتصاد جهانی آگاه هستند.

بازار ارز های دیجیتال در مقابل بازار فارکس

 

در عوض امروزه رد پای جدی از دولت ها و بانک های مرکزی در بازار کریپتو نمی بینیم. البته هستند ارزهای دیجیتالی که مورد پسند بانک های عادی جهان قرار گرفته اند. مورد دیگر حضور تعیین کننده سرمایه گذار خرد در بازار ارز دیجیتال است. البته این یکی بین کریپتو و فارکس مشترک است. با این حال آسان بودن معامله و هیجان سود سرشار باعث شده که خیلی از مردم عادی جهان با سرمایه شخصی وارد آن شوند.

اندازه بازار

از نظر اندازه بازار هم طبیعی است که اختلاف جدی بین کریپتو و فارکس وجود داشته باشد. گفتیم در مورد اخیر، بازیگران دولتی، شرکت های بزرگ و سرمایه گذاران کلان حضور دارند. اساسا همه تجار به تبدیل ارزهای حقیقی در لحظه نیاز دارند. به همین دلیل می شود حجم بازار فارکس را با کلمه عظیم توصیف کرد.

اندازه بازار کریپتو هم کوچک نیست. البته این مقدار نسبت به روزهای اوج کاهش یافته. اما در سال ۲۰۲۱ شاهد یک رکوردشکنی بودیم. به این صورت که عدد ۱.۵ تریلیون دلار را هم شاهد بودیم. چیزی که برای ۲۰۲۸ می تواند تا ۲.۳ تریلیون دلار هم برسد. خلاصه آنکه فارکس به دلیل ماهیت خود، از اندازه بازار خیلی بزرگی بهره می برد.

تفاوت ها در ساختار کریپتو و فارکس

ساختار این بازار ها شباهت و تفاوت های خود را دارند.

اول اینکه هر دو بر پایه تنظیم عرضه و تقاضا کار می کنند. به این صورت که معامله گران که شامل خریدار و فروشنده هستند، سر قیمت به صورت آزادانه به توافق می رسند. از طرف دیگر فارکس هم مثل کریپتو یک موجود غیرمتمرکز محسوب می شود. منظور ما از غیرمتمرکز عدم نیاز به یک نهاد تنظیم گر مرکزی است. نه در فارکس و نه در کریپتو، معاملات زیر نظر یک حکومت مستقل نهایی نمی شود. این را مقایسه کنید با بورس. در بازار سهام ما شاهد ایفای نقش جدی توسط نهادهای مالی حکومتی و قضایی هستیم. یا مثلا بازار بین بانکی که پر از قوانین است. اما کریپتو و فارکس این ها را بالای سر خود نمی بینند.

تحلیل تکنیکال نمودار شمعی
استفاده از تحلیل تکنیکال در کریپتو و فارکس

 

البته تفاوت های مهمی نیز وجود دارند. مثلا در فارکس شما کالای واقعی به نام پول را معامله می کنید. در حالی که ارزهای دیجیتال به شکلی که همه می دانیم در قالب اطلاعات شبکه بلاک چین وجود دارند.

نقدشوندگی اموال بازارها

بدیهی است که تا حد زیادی نقدشوندگی فارکس از کریپتو بیشتر باشد. به این دلیل که فارکس اساسا جایی برای معامله پول نقد است. البته اینکه در چه موسسه و سایتی اقدام به سرمایه گذاری می کنید هم اهمیت دارد. با این حال برای تبدیل ارز دیجیتال به پول، اول باید آن را بفروشید. این کار امروزه به سادگی رخ می دهد. کافیست در یک صرافی ارز دیجیتال حساب کاربری ایجاد کنید. البته اگر می خواهید ارز دیجیتال خود را از حساب صرافی خارج کنید، ابزاری به نام کیف پول دیجیتال نیاز دارید. این ابزار می تواند فقط یک نرم افزار و حساب کاربری در اینترنت باشد یا وسیله حقیقی شبیه فلش. در هر صورت باید گفت که خیلی از کریپتوکارنسی های معروف در صرافی ها به سرعت فروش می روند. البته این مورد به حجم معاملات و تعداد افراد حاضر در محیط صرافی هم بستگی دارد.

با انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال خوب، نگرانی از بابت هک و دزدی اطلاعات وجود ندارد. چون شبکه بلاک چین عملا غیر قابل نفوذ است، در نهایت شما با یک سرمایه گذاری اینترنتی امن رو به رو هستید.

میزان ریسک پذیری و نوسان

گفتیم که فارکس وابستگی زیادی به اقتصاد جهانی دارد. همین عامل باعث می شود که نوعی روند منطقی در آن مشاهده کنیم. مثلا خیلی از بالا و پایین رفتن های فارکس را می شود در اخبار اقتصادی و سیاسی جهان مشاهده کرد. رشد ارزش دلار یا کاهش ارزش یوآن یا قویتر شدن پوند نسبت به یورو، دارای نشانه های جهانی است. به همین دلیل میزان نوسان های شدید در فارکس نسبت به کریپتوکارنسی ها کمتر می باشد. البته این برای نوسانگیرها یا تریدر های حرفه ای زیاد هیجان انگیز نیست. در عوض بازار کریپتو می تواند محیطی با ریسک بالاتر ایجاد کند.

نوسان های زیاد در بازار ارز دیجیتال

 

به این نکته توجه داشته باشید که هیچ کدام از بازارهای مالی، مثل کریپتو یا فارکس یا بورس اوراق بهادار، بدون ریسک نیستند. همه ی پیشکسوتان این تجارت به شما پیشنهاد می کنند که با مشورت و مطالعه وارد سرمایه گذاری شوید. به همین دلیل است که بسته به هدف شما از سرمایه گذاری، می توان موقعیت های زیادی را در کریپتوکارنسی پیدا کرد. همچنین است بازار ارز دیجیتال.

چگونه وارد بازار فارکس شویم؟

سایت هایی مختلفی در فضای مجازی مخصوصا خارج از کشور وجود دارند که به شما امکان معامله ارزهای حقیقی را می دهند. این کار به صورت الکترونیکی و بدون تبادل پول نقد رخ می دهد. دقیقا مثل سهام یا ارزهای دیجیتال. البته معاملات فارکس در دو حالت در لحظه و فردایی رخ می دهند. معاملات فردایی با پیش بینی کردن ارز در طولانی مدت امکان پذیر است. یعنی شما باید یک تصور از قیمت ارزهای مختلف در دو روز آینده داشته باشید. احتمالا شما هم در بازار ارز تهران با این حالت رو به رو شده باشید. افرادی که پول نقد را معامله نمی کنند و فقط از روی اختلاف پیش بینی ها استفاده می برند.

بازار فارکس چگونه کار می کند

 

نحوه معامله در بازار کریپتوکارنسی به چه صورت است؟

کار با ارزهای دیجیتال حتی ساده تر است. به شما پیشنهاد می کنیم که یک صرافی مطمئن از نظر امنیت و اعتبار انتخاب کنید. اکسچنجر پرو می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. البته می دانیم که صرافی های خارجی هم برای معامله ارز دیجیتال وجود دارند. با این حال تجربه های بد از هک شدن یا دزدی یا کلاهبرداری در صرافی های خارج از ایران باعث می شود که اصلا این گزینه را به شما پیشنهاد ندهیم. مثلا کافیست پرونده صرافی FTX را مطالعه کنید که اخیرا رخ داد.

بعد از ایجاد اکانت در صرافی می توانید با واریز پول نقد یا جا به جا کردن ارز دیجیتال خود به آن، معامله را شروع کنید. در صفحه اسکچنجر پروی خود می توانید از ابزار مختلفی بهره ببرید. مثلا انواع چارت های تحلیل و بخش مقالات. ما در بخش مقالات تلاش می کنیم که متن های آموزشی یا جدیدترین اخبار را برای شما تهیه کنیم. با مطالعه اخبار و یاد گرفتن روش های تحلیل بازار می توانید کار معامله را به سرانجام برسانید.

جمع بندی

در این متن تلاش کردیم یک بحث مفصل راجع بازارهای کریپتو و فارکس داشته باشیم. در مورد اصول مشترک و مختلف هر دو صحبت کردیم. توضیح دادیم که در پنج بخش این دو بازار اختلاف های مهمی دارند. البته شباهتشان در نحوه معامله و حضور انواع سرمایه گذاران باعث می شود که یاد گرفتن یکی از آن ها، به شما کمک کند که دیگری را هم ادامه دهید. برای سرمایه گذاران خرد یا نوسانگیر ها، بازار کریپتو انتخاب بهتری است. از یک طرف سرمایه گذاران خرد با گذاشتن پول خود در ارز های دیجیتال قوی، سرمایه گذاری دلاری انجام می دهند. از طرف دیگر به خاطر نوسان های زیاد برخی کریپتوکارنسی ها، احتمال سود کردن از اوج و حضیض های قیمتی بیشتر است.

سوالات متداول راجع تفاوت ها و شباهت های کریپتو و فارکس

فارکس چیست؟
فارکس یک بازار بین المللی برای معامله برخط یا فردایی ارز های مرسوم در دنیاست. به عنوان مثال می توانید با ارز یورو وارد آن شوید و دلار بخرید.

چه شباهت هایی بین کریپتو و فارکس وجود دارد؟
هر دوی این بازار ها بر اساس منطق عرضه و تقاضا کنترل می شوند. از طرف دیگر روش های تحلیلی یکسانی دارند و سرعت معامله در هر دو بالاست.

آیا فارکس قانونی است؟
توجه داشته باشید که اموال مورد معامله در فارکس ارز های حقیقی هستند. چون این ارز ها از حمایت بانک های مرکزی برخوردارند، از نظر قانونی مطمئن تر می باشند.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها