سلبریتی ها و کریپتو

اکسچنجر » سلبریتی ها و کریپتو
سلبریتی ها و کریپتو
تعداد بازدید : 183

شاید برایتان جالب به نظر برسد که چرا راجع همچین موضوعی مقاله نوشتیم. با این حال فعالیت هایی که در این چند سال اخیر شاهد آن ها بودیم، ما را بر آن داشت که این موضوع جالب و البته مهم را بیشتر تحلیل کنیم. توجه داشته باشید که این متن مخصوصا برای تازه وارد های بازار ارز دیجیتال بیشتر کاربرد دارد. آن هایی که جدیدا وارد کار کریپتوکارنسی شده اند و با سرمایه گذاری بلند مدت یا خرید های خاص می خواهند سودی داشته باشند. البته که برای ما سود چیز خوبی است. همه دوست داریم که یک سرمایه گذاری جالب داشته باشیم، حتی اگر پر ریسک بود. اما داستان سلبریتی ها و کریپتو باعث می شود که دچار یک تناقض منطقی شویم.

گاهی اوقات اعتماد به حرف سلبریتی ها باعث شده که به دنبال یک سرمایه گذاری پر ریسک با درصد اطمینان بالای موفقیت بگردیم. درست خواندید، درک متناقض شما از این جمله واقعی بود. متاسفانه جو رسانه ای که با فعالیت سلبریتی ها، مخصوصا از نوع خارجیشان، اوج می گیرد، یکی از دلایل تفکر متناقض اخیر است.

تبلیغات هدفمند اما نه همیشه درست سلبریتی ها برای کریپتو

همه از کارکرد افراد معروف در دنیای تجارت اطلاع داریم. از گرفتن یک محصول در دست تا پوشیدن یک کفش یا لباس و چیزهایی شبیه به این. ما دوست داریم که محصولات خود را در چشم مشتری مهم و ارزشمند نشان دهیم. اگر بشود به نوعی این محصول را در کنار یک منبع اطمینان یا لذت قرار داد، خیلی از آدم ها از پیش قبولش می کنند. اگر بتوانیم به شما اثبات کنیم که یک بازیگر زیبای هالیوودی از شامپوی خاصی استفاده می کند یا وسیله آرایشی فلان برند را به کار می برد، جمعیت بزرگی را برای خریدش آماده کرده ایم. با این حال در دنیای امروز قضیه حتی از این هم ساده تر شده است.

تلبیغ دوج کوین توسط ایلان ماسک

 

متاسفانه بخشی از جامعه ما، چه داخل کشور و چه خارج از ایران، نوعی اعتماد کاذب به اشخاص معروف پیدا کرده اند. حالا این معروف شدن می تواند به خاطر ورزش یا سینما یا موسیقی و حتی ثروت باشد. دیگر نیازی نیست یک شخص زیبا راجع وسایل آرایشی صحبت کند، او می تواند کریپتو هم تبلیغ کند. بله به دنیای سلبریتی ها و کریپتو خوش آمدید.

می شود چند مثال بزنید

اولین مثال معروف ترین است، ایلان ماسک. ماسک الان چند ماه است که لقب ثروتمندترین مرد جهان را از جف بزوس ربوده. ایلان ماسک به لطف کارخانه های تولید ماشین تسلا و شرکت صنایع فضایی اسپیس ایکس و حالا توییتر، یکی از شناخته شده ترین انسان های پولدار در سطح جهان است. ایلان ماسک اما برای اعضای بازار ارز دیجیتال از جهت دیگری هم شناخته شده است. او یکی از مهمترین حامی های ارز دیجیتال دوج کوین بود. اصلا رشد تاریخی این ارز دیجیتال را به حمایت های ایلان ماسک نسبت می دهند که در چند مرحله سیگنال رشد قیمت داد. او همچنین وعده هایی هم برای کاربرد دوج در خرید محصولات تسلا به مردم داد. همه این ها را هم در توییتر.

تبلیغ مت دیمون برای ارز دیجیتال

 

مورد جالب دیگر مت دیمون بود. حتما طرفداران سینمای هالیوود این بازیگر معروف را به خوبی می شناسند. مریخی و حتی اینتراستلر از جمله فیلم های سینمایی مهم هستند که اخیرا در آن بازی کرده است. مت دیمون زمانی که ارز دیجیتال بیت کوین ۴۰۰۰۰ دلار ارزش داشت، از آن حمایت کرد و مردم را به سرمایه گذاری در بازار کریپتو سوق داد. حال آنکه می دانیم بیت کوین الان همچین قیمتی ندارد.

این سندروم سلبریتی ها و کریپتو در آمریکا بیشتر از هر جای دیگر رشد کرده. مثال دیگر مایک تایسون بوکسر کهنه کار اهل این کشور است. او حتی مجموعه ارز دیجیتال مخصوص خودش را هم معرفی کرد. مجموعه ای که بعد از رپرتاژ و پمپاژ پول تا ۹۰ درصد سقوط ارزش داشته است.

سلبریتی ها و FTX

مثال ها که خیلی زیاد هستند. اما جالب است بدانید که چند سلبریتی آمریکایی پایشان به پرونده صرافی FTX هم باز شده. مثلا لری دیوید یک هنرپیشه مسن اما معروف در تلویزیون آمریکا است که در جریان تبلیغ برای این صرافی به ریاست سم بنکمن فرید نقش داشته. حالا پرونده به جاهای باریک کشیده، این فرد هم پایش وسط میدان کشیده شده است. حتی یک تیم بسکتبال آمریکایی به نام جنگجویان گلدن استیت وجود دارد که در ورزشگاه اختصاصی خود یک بار لوگوی صرافی FTX را به نمایش عمومی گذاشته بودند. همین کافی بود تا پای کل تیم به پرونده FTX باز شود. البته در این مورد هم لیست سلبریتی ها بلندتر از حوصله این مقاله است.

یعنی همه چیز بین سلبریتی ها و کریپتو کلاهبرداری است؟

اگر منطقی فکر کنید، یک بازیگر سینما سال ها تلاش کرده با مطالعه و کار مدام، به یک سطح خوبی از هنر بازیگری برسد. همین طور یک ورزشکار یا خواننده هم بیشتر عمر خودش را صرف تمرین این کار کرده. حال سوال بزرگ این جاست که افراد این گروه، چگونه می توانند خودشان به نتیجه ای راجع ارز دیجیتال یا سرمایه گذاری برسند. اصلا دیدید که سلبریتی ها تبلیغ خرید سهام این شرکت یا آن شرکت را بکنند. اما همه می دانیم که بازار ارز دیجیتال تازه نفس است و خیلی از ما حتی جزئیات آن را هم نمی دانیم. چه برسد به کسانی که صرفا به خاطر هنر سرگرمی معروف شده اند.

همان طور که به صورت منطقی نمی شود گفت همه سلبریتی هایی که تبلیغ ارز دیجیتال خاصی را در صفحه خود پخش می کنند، کلاهبردار نیستند، می توان گفت که حرفشان ارزش اعتنا ندارد. شاید آن ها صرفا از روی دلسوزی برای جامعه (واقعا؟) بخواهند سرمایه گذاری خاصی را پیشنهاد کنند. اما این احساس خوب هم باعث نمی شود که این سرمایه گذاری عاقلانه باشد.

مسئولیت پذیری سلبریتی ها اصلا قابل اعتنا نیست

مثال صرافی FTX که بالاتر آوردیم از بهترین ها بود. در این پرونده پای سلبریتی ها به محکمه کشیده شد. اما مشکل بزرگ این جاست که اکثر اوقات همین اتفاق هم نمیافتد. یعنی زیاد پیش آمده که یک سلبریتی حرفی زده و رفته. نه قبول کردن مسئولیت و نه پاسخگویی به مردم. متاسفانه این یکی از خواص بنیادی دنیای مجازی در عصر ماست. دنیایی که سرعت انتقال اطلاعات را بالا برده، اما ارزش و اعتبارشان را خیلی کم کرده. من می توانم اکانت بسازم، پیام بفرستم و تبلیغ کنم. بعد هم احتمالا جوابی به شما ندهم، کامنت های پیام را ببندم یا حتی اکانت را مسدود کنم. به همین سادگی می شود از فضای مجازی سو استفاده کرد.

پول، پول می آورد اما بیشتر برای پولدارها

در بین سلبریتی هایی که نام بردیم، همه بازیگر نبودند. مثلا ایلان ماسک خودش یک فرد ثروتمند است. دیگر نمی شود گفت که ماسک سرمایه گذاری و ثروت را نمی فهمد. تازه خیلی از ما این جمله را شنیدیم که پول پول می آورد. یعنی سعی می کنیم همان طور که ثروتمند ها فکر و عمل می کنند، فکر کنیم و عمل کنیم. با این حال یک ایراد بزرگ در این فلسفه وجود دارد. آیا تبلیغات یک فرد پولدار در فضای عمومی، برای پولدارتر شدن ماست یا پولدارتر شدن خود آن فرد. مثلا اخیرا یکی از اعضای خانواده کارداشیان توکن مخصوص خودش را هم معرفی کرده. سوال این جاست که یک کارداشیان برای نفع جمعی توکن ساخته یا برای نفع خودش. منظور این است که وقتی ما به پیشنهاد یک فرد ثروتمند عمل می کنیم، مثل او کار نکرده ایم، بلکه کاری که او خواسته انجام داده ایم. بعضی اوقات این ها با هم خیلی تفاوت دارند.

توکن کورتنی کارداشیان

 

این است که پولدارتر ها پولدارتر می شوند.

چگونه از دام تبلیغات مغرضانه بجهیم؟

اما راه حل کجاست. چگونه بفهمیم که قضیه از چه قراره؟ بهترین کار این است که با این تحلیل ها الکی مثل بقیه تحلیل ها رفتار کنیم. رفتار ما باید محتاطانه، با مطالعه قبلی و مشورت همراه باشد. حتی خیلی از پیش بینی های فضای مجازی هم در حد گمانه زنی هستند. حتی اگر تحلیلگر حرفه ای پیدا کردید، باز هم نکته این جاست که مسئول نهایی سرمایه گذاری و سود و زیان خود شمایید. به شما پیشنهاد می کنیم که هدفگذاری داشته باشید. با خودتان و شرایط روراست باشید. مشخص کنید که چه قدر پول دارید، چه قدر ریسک را قبول می کنید، چه قدر دانسته دارید و چه مقدار هم سود منطقی مورد انتظار است. سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال می تواند پر سود باشد، اما فقط وقتی که به جوانب کار آشنایی کافی داشته باشید.

نیافتادن در دام سلبریتی ها و کریپتو

 

جمع بندی

در این متن داستان بامزه و البته ناراحت کننده ی سلبریتی ها و کریپتو را بررسی کردیم. مثال هایی زدیم از سلبریتی های آمریکایی که ارز دیجیتال پیشنهاد دادند، توکن دیجیتال خود را ساختند یا صرافی FTX را تبلیغ کردند. گفتیم که متاسفانه تعهد اجتماعی خیلی از این افراد نسبت به فعالیت هایشان ضعیف است. به همین دلیل برای ما نباید یک منبع موثق خبر و تحلیل باشند.

سوالات متداول راجع سلبریتی ها و کریپتو

کدام سلبریتی ها از بازار ارز دیجیتال حمایت کرده اند؟
بیشتر این افراد در جامعه آمریکا حضور دارند. خیلی از ورزشکاران، بازیگران سینما و تلویزیون و خواننده ها به روش های گوناگون پالس های حمایت از کریپتو صادر کردند.

ایلان ماسک از کدام توکن دیجیتال حمایت کرد؟
ایلان ماسک یکی از حامیان اصلی توکن دوج کوین بود. این فرد طی چند توییت باعث روند شتابان افزایش قیمت برای این ارز دیجیتال شد.

آیا می شود به پیشنهاد های سلبریتی ها راجع بازار کریپتو اعتنا کرد؟
توضیح دادیم که تجربه اثبات کرده، این کار اصلا به سود سرمایه گذاران خرد نیست.

امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرات
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمام کامنت ها